جنبش محیط‌زیستی دختر نوجوان

جنبش محیط‌زیستی دختر نوجوان

ذهن حساسِ نوجوانان است که هنوز عادت نکرده به مصلحت‌سنجی‌های رایج دنیای سرمایه‌داری و مکتب نوسازی، بنابراین نهضتی را آفریده‌اند که حالا ممکن است پایه‌های تصمیم پدران و مادرانشان در بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا را هم به لرزه درآورد. این قدرت شبکه‌های اجتماعی و قرائتی جدید از دنیای مدرن است؛ قرائتی که اگر انکار شود، انکارکننده را با خود خواهد برد

کد خبر : ۶۷۹۷۶
بازدید : ۱۰۷۴
جنبش محیط‌زیستی دختر نوجوان محمد درویش | به گزارش گاردین، اعتصابات اقلیمی مدارس که ده‌ها هزار دانش‌آموز را در طول ماه‌های گذشته در سراسر دنیا به خیابان‌ها کشانده، روز جمعه ۲۶ بهمن، در آستانه رسیدن به بریتانیا است. انتظار می‌رود هزاران دانش‌آموز در جریان تشدید نگرانی از بحران تغییرات اقلیمی، کلاس درس مدارس و کالج‌ها را در سراسر کشور ترک کنند. این جنبش در ماه آگوست گذشته زمانی آغاز شد که گرتا تونبرگ، دانش‌آموز ۱۶ساله سوئدی، اعتراض تک‌نفره‌ای را در برابر پارلمان سوئد برگزار کرد.
اکنون هر هفته نزدیک به ۷۰هزار دانش‌آموز در ۲۷۰ شهر دنیا به اعتراض می‌پردازند. در بریتانیا تاکنون اعتراضات فردی اجرا شده‌اند، اما هفته آینده در یک برنامه هماهنگ‌شده انتظار می‌رود که بیش از ۳۰ شهر- از لنکستر تا ترورو و از اولاپول تا لیدز- همراهی کنند.

جک وودیر، از گروه «ائتلاف اقلیمی نوجوانان» که به هماهنگ‌سازی اعتراض‌ها کمک می‌کند، می‌گوید: «پیام گرتا در زمینه لزوم تغییر فوری و رادیکال، پژواک وسیعی در میان جوانان بریتانیا داشته است».
او اضافه می‌کند: «تصاویری از آنچه گرتا انجام داد و سپس اعتصابات بزرگ دانش‌آموزان در دیگر کشور‌ها از جانب جوانان در سطح گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و حقیقتا به مردم الهام بخشید. مطالبه‌گری جوانان به‌دلیل بحران محیط زیست و درک نیاز به اقدامات سیاسی فوری، به مرور افزایش پیدا کرده است. آن‌ها می‌بینند که چه در حال رخ‌دادن است؛ به‌ویژه از زمانی که گزارش IPCC سال گذشته هشدار داد که ما تنها ۱۲ سال برای پیشگیری از فاجعه تغییر اقلیم فرصت داریم. آن‌ها دریافته‌اند که سیاست‌مداران هنوز آنجا که باید باشند، نیستند و می‌خواهند که برای تغییر این شرایط کاری کنند».
البته علیه این اعتصابات نیز از جانب انکارکنندگان تغییرات اقلیم و سیاست‌مداران، اقداماتی شده است. هفته گذشته وزیر محیط زیست بلژیک ناچار به استعفا شد، پس از آنکه کاذبانه ادعا کرده بود که بنا به مدارکی از سرویس‌های امنیتی کشور، دانش‌آموزان اعتصابگر از سوی نیرو‌های ناشناس مدیریت می‌شوند! تاکنون آن‌ها که در بریتانیا برای اعتراضات برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌گویند که از پشتیبانی وسیعی برخوردارند. زوئی بانت، ۱۴ ساله برای هفته آینده یک اعتصاب را در بریستول ساماندهی می‌کند.
او می‌گوید: «به‌نظر می‌آید که مردم تصور می‌کنند که این موردی است که می‌توان حل آن را به وقت دیگری موکول کرد». بانت که درباره این جنبش پس از مشاهده یک ویدئو از گرتا آگاهی پیدا کرده، می‌گوید که جوانان سهم بزرگی در این جنبش رو به رشد دارند. او اضافه می‌کند: «در حال حاضر من باید برای گواهی عمومی آموزشی ثانوی (GCSE) تصمیم بگیرم و دریافته‌ام که اگر آینده وخیمی در پیش باشد، دیگر چنین تصمیم‌هایی اهمیت چندانی ندارند مگر آنکه ما فورا کاری انجام دهیم».
جوانا، مادر بانت، می‌گوید که او از تصمیم دخترش برای اعتصاب پشتیبانی می‌کند. او می‌افزاید: «من در آغاز در این خصوص ساکت بودم، زیرا من بیشتر تمایل به رعایت قانون دارم تا شکستن آن، اما با مشتاق‌ترشدن دخترم و یادگیری بیشتر در این زمینه و تصمیمش برای اعتصاب ما هم حمایت بیشتری از او می‌کنیم». بانت می‌گوید او درنظر دارد تا نامه‌ای به رئیس مدرسه‌اش بنویسد و برنامه خود را برایش شرح دهد و به او پیشنهاد گفتگو درباره اعتصاب را بدهد. این اعتصابات در بریتانیا شانسی برای شکل‌گیری روز اعتصاب جهانی در ۱۵ مارس محسوب می‌شوند.

خطر تغییرات اقلیمی موجودیت زندگی در زمین را به چالش کشیده است؛ اما ظاهرا سیاست‌مداران و آن‌هایی که به ایشان رأی داده‌اند، آن‌قدر درگیر روزمرگی‌های زندگی و سیاست شده‌اند که متوجه اهمیت بحران نیستند.
این، اما ذهن حساسِ نوجوانان است که هنوز عادت نکرده به مصلحت‌سنجی‌های رایج دنیای سرمایه‌داری و مکتب نوسازی، بنابراین نهضتی را آفریده‌اند که حالا ممکن است پایه‌های تصمیم پدران و مادرانشان در بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا را هم به لرزه درآورد. این قدرت شبکه‌های اجتماعی و قرائتی جدید از دنیای مدرن است؛ قرائتی که اگر انکار شود، انکارکننده را با خود خواهد برد؛ سرنوشتی که بسیاری برای دونالد ترامپ پیش‌بینی کرده‌اند و شگفتا که این پیش‌بینی با اراده، شجاعت و پایداری دختری نوجوان و مبتلا به آسپرگر از سوئد آغاز شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید