ثروتمندترین مرد انگلستان، به کشورش پشت می‌کند؟

ثروتمندترین مرد انگلستان، به کشورش پشت می‌کند؟

«از نظر رادکلیف، دریافت نشان افتخار از ملکه انگلستان هیچ حقی بر گردن او ایجاد نمی‌کند، زیرا برای او سود و منفعت شخصی قبل از وطن پرستی قرار دارد؛ و این مایه شرمساری است، زیرا این غول صنایع ۶۶ ساله بیش از این‌ها می‌توانست مایه‌ی مباهات باشد.»

کد خبر : ۶۸۳۰۸
بازدید : ۳۹۲۴
فرادید | یکی از طرفداران پروپاقرص برگزیت در بریتانیا که ثروتمندترین مرد این کشور نیز هست، هفته‌ی گذشته متهم شد، که با برنامه ریزی برای خروج از بریتانیا به دلیل فرار از پرداخت مالیاتی به ارزش ۴ میلیارد پوند، به کشورش توهین کرده است.

سر جیم رادکلیف، که هنوز یکسال نشده که از ملکه‌ی انگلستان لقب «سر» را دریافت کرده است، حالا می‌خواهد خانه و تمام دارایی اش را به موناکو منتقل کند. رادکلیف نخستین فعال حوزه‌ی صنایع متولدِ انگلستان تا کنون است، که سال گذشته با مجموع دارایی‌ای به مبلغ ۲۱ میلیارد پوند، عنوان ثروتمندترین مرد انگلستان را در فهرست منتشر شده در مجله ی تایمز از آن خود کرد.
پشت کردن سرمایه‌داران بریتانیا به این کشور
سر جیم رادکلیف، ثروتمندترین مرد انگلستان است که می خواهد دارایی خود را به موناکو منتقل کند.

این اقدام وی با انتقاد‌های تند سیاستمداران بریتانیا مواجه شد که آن را اقدامی حریصانه توصیف کردند.

به دنبال این خبر، روت ساندرلند، روزنامه نگار روزنامه دیلی میل انگلستان مقاله‌ای را در این روزنامه چاپ کرد و در آن به نام‌های دیگری که طی سال‌های اخیر دارایی خود را از انگلستان خارج کرده اند، اشاره کرد.

وی نوشت: «بی شک تفاوت بین بیل گیتس، که به عنوان خیرترین مرد جهان شناخته شده، و جیم رادکلیف، که ثروتمندترین مرد بریتانیا و یکی از غول‌های صنایع شیمیایی این کشور است، از زمین تا آسمان است.

طی مصاحبه‌ای که اخیرا با بیل گیتس داشته‌ام وی گفته است که از زمان تاسیس غول بزرگ نرم افزاریِ مایکروسافت، در سال‌های میانی دهه‌ی ۷۰ میلادی، تا کنون ۱۰ میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده و همچنان فکر می‌کند مسئولیت خود را در قبال هموطنان و جامعه اش به طور کامل ادا نکرده است.

این در حالیست که ثروتمندترین مرد بریتانیا، رادکلیف، تصمیم گرفته صنایع خود را از بریتانیا خارج و به موناکو منتقل کند و به این ترتیب خزانه داری بریتانیا را از مالیات‌های خود محروم سازد.
پشت کردن سرمایه داران بریتانیا به این کشور
سر فیلیپ گرین، یکی از ثروتمندان بریتانیایی که در موناکو زندگی می کند.

البته رادکلیف در موناکو تنها نیست، همسایگان او چهره‌های سرشناسی مثل سر فیلیپ گرین و همسرش لیدی تینا هستند. لیدی تینا در سال ۲۰۰۵، سهم خود از امپراطوی مد شوهرش را که رقمی بالغ بر ۱.۲ میلیارد پوند بود، بدون پرداخت کمترین مالیات دریافت کرد و همه‌ی این‌ها به لطف ساکن بودن در این شاهزاده نشین برایش فراهم شد، که به قول رمان نویس شهیر، سامرست موآم، «مکانی آفتابی برای مردم سایه دار» است.

سر جیم، بنیانگذار شرکت شیمیایی چند ملیتی اینئوس، و طرفدار برگزیت جا پای سر جیمز دایسون، میلیادر بریتانیایی طرفدار برگزیت گذاشته، که او هم اخیرا اعلام کرده، در اولین فرصت شرکت خود را به سنگاپور منتقل خواهد کرد.

برخلاف اکثریت بریتانیایی ها، برای این دو تاجر طرفداری از عقایدی که از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند، با علم به اینکه ثروت بی حصرشان از آن‌ها در مقابل پیامد‌های منفی این اتفاق محافظت خواهد کرد، جنبه‌ی تجملاتی دارد.
پشت کردن سرمایه‌داران بریتانیا به این کشور
قایق تفریحی رادکلیف

آن‌ها با خروج از بریتانیا، علاوه بر آنکه خود را از پرداخت مالیات آزاد می‌کنند، انتخاب‌های بیشتری را نیز برای خود فراهم می‌کنند. به این ترتیب چه بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند، چه نماند، آن‌ها متضرر نخواهند شد.»

ساندرلند می‌گوید: «از نظر رادکلیف، دریافت نشان افتخار از ملکه انگلستان هیچ حقی بر گردن او ایجاد نمی‌کند، زیرا برای او سود و منفعت شخصی قبل از وطن پرستی قرار دارد؛ و این مایه شرمساری است، زیرا این غول صنایع ۶۶ ساله بیش از این ها می‌توانست بسیار مایه‌ی مباهات باشد.»

چرا رادکلیف به انگلستان مدیون است؟

رادکلیف نخستین فعال حوزه‌ی صنایع متولدِ انگلستان تا کنون است، که سال گذشته با مجموع دارایی‌ای به مبلغ ۲۱ میلیارد پوند، عنوان ثروتمندترین مرد انگلستان را در فهرست منتشر شده در مجله‌ی تایمز از آن خود کرد.
پشت کردن سرمایه‌داران بریتانیا به این کشور
یکی از خانه های تجملاتی رادکلیف در همپشایر

رادکلیف همچنین در سال ۲۰۱۸ در همان نشریه، با پرداخت ۱۱۰ میلیون پوند مالیات، عنوان بزرگترین پرداخته کننده مالیات در انگلستان را نیز به خود اختصاص داد.

شرکت اینیوس که رادکلیف آن را از صفر بنا نهاده است، بزرگترین شرکت خصوصی انگلستان با گردش مالی ۴۷ میلیارد پوند و ۱۹ هزار کارمند در ۲۴ کشور است.

رادکلیف، که پدر و مادرش نجار و کارمند ساده‌ی اداره بودند، شاهد زنده‌ای برای اثبات این ادعا است که اراده، انرژی و سخت کوشی می‌تواند کارآفرین خلق کند. او اغلب با عنوان یک ثروتمند خود-ساخته معرفی می‌شود، که کاملا درست است، اما منتقدان اخیر او می‌گویند، او این ثروت را در بریتانیا و با کمک مالیات این کشور و نظام اجتماعی حاکم بر آن به دست آورده است.

منتقدانی مثل ساندرلند می‌گویند، هزینه‌ی تحصیل او، و دریافت درجه‌ی مهندسی از دانشگاه بیرمنگام انگلستان، همه از کیف پول عمومی پرداخت شده است. او بخشی از نسل بعد از جنگ است، که توانستند به لطف آموزش و مسکن، که به واسطه‌ی مالیات‌ها در انگلستان مهیا شده بود، تحرک اجتماعی چشم گیری را تجربه کنند.
پشت کردن سرمایه داران بریتانیا به این کشور
بیل گیتس غول شرکت نرم افزاری مایکروسافت خود را مدیون کشورش می داند.

ساندرلند می‌گوید، حالا که زمانش فرا رسیده او این مالیات‌ها را جبران کند، می‌خواهد به موناکو نقل مکان کند؛ و این کار درست برخلاف عقاید گیتس است که می‌گوید، «شایسته»‌ی ثروت بزرگی که در اختیار دارد نیست، زیرا این ثروت ناشی از «زمان درست»، «خوش شانسی» و «افرادی» است که با آن‌ها کار کرده است.

«در رادکلیف هیچ اثری از تواضع دیده نمی‌شود.»

رادکلیف در حال حاضر صاحب یک قایق تفریحی، یک خانه‌ی بسیار بزرگ در چلسی و یک ملک در ایسلند است؛ و این‌ها همه بخشی از دارایی‌های او هستند که هر روز ۴۲ میلیون پوند بر آن‌ها اضافه می‌شود.

ساندرلند می‌گویند: «سر رادکلیف بی شک یک کارآفرین باهوش است، اما به نظر می‌رسد نمی‌تواند تشخیص دهد که ثروت زیاد، مسئولیت زیاد هم در پی دارد.»

منبع: دیلی میل
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید