ماموریت ۳گانه برای تامین گوشت

ماموریت ۳گانه برای تامین گوشت

برنامه وزارت جهادکشاورزی برای تامین بازار گوشت قرمز واردات است و در گام اول مقرر شده تا وزارت صنعت حواله خرید گوشت قرمز تا سقف ۳۰ تا ۴۰ هزار تن گوشت قرمز را تامین کند.

کد خبر : ۶۸۳۱۶
بازدید : ۸۷۲
ماموریت ۳گانه برای تامین گوشت
ماموریت‌های جدید برای ترخیص و تنظیم بازار گوشت قرمز مشخص شد. در این راستا، سه ضلع «وزارت جهادکشاورزی»، «وزارت صمت» و «گمرک» مامور شده‌اند تا نسبت به تامین این کالای اساسی در بازار داخل اقدام کنند. بر این اساس در گام اول، گمرک دستورالعمل هیات وزیران مبنی تسریع در ورود گوشت‌های وارداتی را ابلاغ کرده است.

در این چارچوب وزارت اقتصاد با محوریت گمرک موظف شده که با همکاری وزارت جهادکشاورزی شرایط ترخیص گوشت‌های وارداتی را مهیا کند، از سوی دیگر وزارت کشور نیز مکلف است تا خروج غیرقانونی دام را با جدیت رصد و کنترل کند. اما در چارچوب گام دوم، سیاست‌گذار در ادامه برنامه‌های حمایتی قبلی خود، تخصیص ارز یارانه‌ای را برای واردات دام سنگین در دستور کار قرار داده است، وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان بازوی اجرایی این سیاست مامور شده است که گوشت‌های وارداتی را با قیمت تنظیم بازاری برای جامعه هدف تامین کند.
در سومین ضلع این سیاست حمایتی نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نحوه توزیع گوشت قرمز را ساماندهی کند. به گفته مدیران وزارت صمت، این وزارتخانه موظف شده که حواله خرید گوشت قرمز را تا سقف ۴۰ هزار تن تهیه کند.

مدتی است که بازار گوشت قرمز با شرایط خاص و کم‌سابقه‌ای مواجه شده است و بسیاری از مصرف‌کنندگان در تهیه این کالای اساسی با چالش‌های مختلفی مواجه شده‌اند. سیاست‌گذار در ماه‌های اخیر برنامه‌های حمایتی خود را در قالب تزریق یارانه مستقیم و تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های دامی و گوشت‌های یخ‌زده وارداتی دنبال کرد و با به‌کار بستن این رویکرد درصدد کنترل و تنظیم بازار برآمد.
این سیاست‌ها درحالی اعمال شد که مشاهدات، داده‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی نشان داد که برنامه‌های حمایتی سیاست‌گذار در جهت تنظیم بازار موثر واقع نشده و عملا در جهت عکس اهداف تعیین شده حرکت کرده است.

پس از محقق نشدن اهداف موردنظر، اکنون سیاست‌گذار گام بعدی را برای تنظیم بازار و تسهیل ورود گوشت قرمز به کشور برداشته است. البته بررسی این چارچوب حمایتی تازه نشان می‌دهد که ماهیت این رویکرد تفاوت چندانی با شیوه‌های قبل ندارد و تکیه‌گاه اصلی آن همچنان تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی است.
در راستای عملیاتی کردن این سیاست، هیات دولت در تاریخ ۱۷ بهمن، دستوری را مبنی بر تسریع در ترخیص گوشت قرمز تصویب کرد، دستوری که اکنون در قالب بخشنامه توسط مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است. علی معقولی، در این بخشنامه آورده است که پیرو مصوبات هیات دولت، تسریع در ترخیص گوشت‌های وارداتی، باید با هماهنگی وزارت اقتصاد (گمرک) و وزارت کشاورزی، با رعایت کامل مقررات از سوی گمرکات انجام شود.
در ادامه همین تصمیم وزارت کشور موظف شده است که خروج غیرقانونی دام از کشور را با جدیت کنترل کند.

در مورد ضلع دیگر اقدامات حمایتی سیاست‌گذار، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهادکشاورزی از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دام سنگین به کشور خبر داد و عنوان کرد که مجوز‌های لازم آن به بخش‌خصوصی داده شده است.
مسعود بصیری درباره برنامه تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام عید عنوان کرده است که وزارت جهادکشاورزی برای توزیع گوشت قرمز بازار شب عید تدابیری را اندیشیده است. به گفته وی این وزارتخانه منتظر است که دولت جامعه هدف را برای دریافت گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازاری مشخص کند.

وی عنوان کرد: در این راستا در وزارت جهادکشاورزی سامانه‌ای برای توزیع گوشت قرمز طراحی شده که جامعه هدف در آن تعریف خواهد شد. وی همچنین درباره شیوه توزیع گوشت‌های تنظیم بازاری گفت: در مناطقی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد، توزیع گوشت‌های تنظیم بازار از طریق اصناف انجام می‌گیرد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهادکشاوری با اشاره به اینکه براساس بخشنامه دولت، قرار است گوشت با ارز نیمایی و سود بازرگانی صفر نیز وارد شود، اظهار کرد: ما منتظریم سازوکار‌ها برای این واردات مشخص شود. گوشت وارداتی با ارزی نیمایی وارد چرخه تنظیم بازار نمی‌شود، اما قیمت آن از گوشت داخلی کمتر است و به‌دست جامعه هدف خود می‌رسد. بصیری تصریح کرد که مجوز واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی توسط وزارت جهادکشاورزی صادر می‌شود.

اما از سوی دیگر مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صمت، وظایف این وزارتخانه را در چرخه تنظیم بازار گوشت قرمز توضیح داده است. محمد قبله در گفتگو با خبرگزاری «فارس»، گفته است: برنامه وزارت جهادکشاورزی برای تامین بازار گوشت قرمز واردات است و در گام اول مقرر شده تا وزارت صنعت حواله خرید گوشت قرمز تا سقف ۳۰ تا ۴۰ هزار تن گوشت قرمز را تامین کند.
در صورت تامین گوشت قرمز توسط وزارت جهادکشاورزی، برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، رساندن گوشت قرمز به جامعه هدف است. به گفته قبله، برای توزیع یک کالا در درجه اول باید کالا موجود باشد تا در درجه دوم نظارت بر توزیع صورت بگیرد.

وی توضیح می‌دهد: در مورد تامین گوشت قرمز و گوشت سفید وزارت صنعت استعلام لازم را انجام داده است، به‌طوری که براساس این استعلام مشخص شده که در مورد گوشت مرغ و تخم‌مرغ وزارت جهادکشاورزی تامین را انجام داده، اما در رابطه با گوشت قرمز با کسری تامین روبه‌رو شده است. در این راستا وزارت صنعت از وزارت جهادکشاورزی درخواست کرده است که گوشت قرمز را تامین کند تا وزارت صنعت با توجه به ارتباطات مستقیمی که با تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، مراکز اصناف و سامانه‌های جامع تجارت دارد، بتواند گوشت را با نظارت به جامعه هدف برساند.
وی ادامه داد: این سیاست باعث خواهد شد که توزیع گوشت قرمز به منبع درآمدی برای دلالان و واسطه‌گران تبدیل نشود. قبله افزود: برای کاهش صف‌های طولانی ممکن است به‌عنوان مثال تشخیص داده شود تا بخشی از بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش یابد، با کاهش سقف فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سقف توزیع به تعاونی فرهنگیان و... واگذار شود و به این ترتیب توزیع گوشت از حالت مرکز محور خارج می‌شود تا توزیع آن شکل روان‌تری پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید