سندروم "آلیس در سرزمین عجایب" و "خون‌آشام"

سندروم "آلیس در سرزمین عجایب" و "خون‌آشام"

در دنیای پزشکی سندرومی به این نام وجود دارد که بدن شما را کوچکتر یا بزرگتر از آن چه که در واقعیت هستید نشان می‌دهد.

کد خبر : ۶۸۳۴۶
بازدید : ۳۰۱۹۲
آشنایی با سندروم
فرادید | اکثر مردم دنیا راجع به عوامل و علائم بیماری‌ها و شرایط درمان آن‌ها اطلاع دارند. مثلا همه می‌دانند که بیماری دیابت چیست و باید چه نکاتی رعایت شود تا آسیب‌های آن کم‌تر شود. در مورد سرطان و آلزایمر و... هم همینگونه است.

اما در دنیا بیماری‌های نادری هم وجود دارد که علائم آن یکباره در فرد خود را نشان می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده از هر ۱۰ نفر مردم آمریکا یک نفر مبتلا به بیماری خاص و یا بهتر است بگوییم بیماری‌هایی باشرایط عجیب و غریب است.

در این گزارش شما را با تعدادی از این بیماری‌ها آشنا می‌کنیم:
آشنایی با سندروم

سندرم لهجه خارجی
فردی در حال صحبت با دوستانش است که یکباره لهجه او تغییر می‌کند و کسی نمی‌فهمد چه می‌گوید. این سندرم FAC یا لهجه خارجی است که باعث تغییر ناگهانی در گفتار می‌شود. معمولا علت آن آسیب‌های مغزی و یا سکته مغزی است. طبق گفته دانشگاه تگزاس این تغییر ممکن است در لهجه، صدا و حتی کاربرد ساختار دستوری ایجاد شود.
آشنایی با سندروم

بیماری فاربی
این بیماری یک اختلال ژنتیکی نادر از یک ژن معیوب در بدن است. در اغلب موارد نقص این ژن در بدن باعث کمبود آنزیم آلفا گالاکتوزیداز A می‌شود.

کمبود این آنزیم سبب پایین آمدن متابولیسم بدن و درنتیجه کاهش سوخت و ساز چربی‌هاست و در موارد پیشرفته چربی در سلول‌های بدن رسوب می‌کند. این بیماری به دستگاه گوراشی، معده و روده و ناحیه کمر آسیب می‌رساند.
آشنایی با سندروم

سندروم آلیس در سرزمین عجایب
اگر یادتان باشد آلیس در سرزمین عجایب زمانی که کیکی مخصوص می‌خورد رشد می‌کرد و بزرگ می‌شد و کل اتاق را پر می‌کرد.در دنیای پزشکی سندرومی به این نام وجود دارد که بدن شما را کوچکتر یا بزرگتر از آن چه که در واقعیت هستید نشان می‌دهد.

این توهم نیست. درواقع برای چندثانیه و یا کمی طولانی‌تر مغز شما دچار آسیب می‌شود. در همین زمان ممکن است میگرن هم به سراغ شما بیاید.
آشنایی با سندروم

متوموگلوبین یا پوست آبی
در این اختلال رنگ پوست عادی نیست و به رنگ آبی دیده می‌شود. مقدار متوموگلوبین در خون باید به اندازه باشد، زمانی که این مقدار افزایش داشته باشد هموگولوبین نمی‌تواند اکسیژن را به خون برساند در نتیجه رنگ پوست آبی می‌شود. لب‌ها و خون هم بنفش دیده می‌شوند. این اختلال می‌تواند ارثی باشد.
آشنایی با سندروم
پیکا
برخی افراد به خوردن چیز‌های عجیب و غریب علاقه دارند مثل گچ، سنگ، صابون و ... این اختلال در اثر کمبود روی و آهن ایجاد می‌شود. شیوع این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و مشکلاتی در دندان‌ها و دستگاه گوارشی ایجاد می‌کند. در تحقیقات انجام شده زنان باردار هم گاهی به این اختلال مبتلا می‌شوند.
آشنایی با سندروم

آلرژی به هوای سرد
همه ممکن است از سردی هوا در فصل زمستان ناراضی باشند و گله و شکایت کنند. اما عده‌ای کمی هم هستند که وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند به سرعت و در عرض چندثانیه علائم آلرژی را بروز می‌دهند مثل درد در مفاصل، حالت تهوع، سرگیجه و... این حالات یک تا دو ساعت با بیمار می‌ماند.
آشنایی با سندروم

بیماری درختی
بیماری درختی یا اپیدر میدسپلازی یک بیماری پوستی و ژنتیک است که در آن زگیل‌های زیادی روی پوست به وجود می‌آیند. این زگیل‌ها آنقدر زیاد می‌شند که سطح پوست مانند تنه درخت سفت و زبر می‌شود. در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد.
آشنایی با سندروم

سندروم خون آشام
خون آشام همیشه داستانی خیالی در ذهن ما بوده است. افرادی که برای زنده ماندن باید از خون انسان‌ها و یا حیوانات تغذیه کنند و از همه مهم‌تر اینکه باید از نور آفتاب دور بمانند.

در علم پزشکی بیماری‌ای به نام "پیگمنتوسام" وجود دارد که در آن پوست شخص به نور آفتاب حساسیت دارد و اگر حتی برای ۲ دقیقه زیر نورخورشید باشند پوست آن‌ها می‌سوزد.
آشنایی با سندروم

سندروم دست ناسازگار (غربیه)
شرایط خیلی سختی است که دست و پای شما در کنترل شما نباشند. مرکز پزشکی دانشگاه بیلور به تازگی اختلالی را ثابت کرده که در آن فرد قادر به کنترل حرکات دست خود نیست و ممکن است به او آسیب برساند. این اختلال در واقع به علت آسیب در برخی عصب‌های مغز و یا ضربه مغزی و یا سکته مغزی به وجود می‌آید.
آشنایی با سندروم

بیماری" Morgellons"
در این بیماری همواره فرد احساس می‌کند موجودی روی پوست او راه می‌رود و خارش شدیدی دارد. در اثر خارش زیاد زخم‌های پوستی ایجاد می‌شود. این بیماری همیشه با دوره‌ای از افسردگی‌ها و ازدست دادن حافظه کوتاه مدت و عدم توانایی در تمرکز کردن همراه است.
آشنایی با سندروم

حساسیت به آب
چون همیشه با آب سرو کار داریم شاید باور اینکه کسی به آن حسایت داشته باشد کمی سخت باشد. اما برخی افراد هستند که اگر آب به پوستشان بخورد اگزما می‌گیرند و خارش شدیدی احساس می‌کند.

چون استفاده از آب اجتناب ناپذیر است، پزشکان این بیماری را با داری آنتی هیستامین، نور درمانی، و تزریق برخی دارو‌ها کنترل می‌کند.
آشنایی با سندروم

سندروم مرد سنگی
این اختلال ناشی از جهش ژن هاست که در آن رباط‌ها و تاندون‌ها هم به استخوان تبدیل می‌شوند. وجود استخوان خارج از چهارچوب اسکلتی بدن باعث از دست دادن توان حرکتی، تنفس، صحبت کردن و حتی خوردن می‌شود. این بیماری از دوره کودکی قابل تشخیص است.
منبع: ان بی سی
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید