۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

بعضی بیماری‌ها خطر ابتلا به "DVT" را بیشتر می‌کنند ازجمله انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری التهاب روده، و لخته شدن ارثی خون.

کد خبر : ۶۸۵۵۶
بازدید : ۱۶۲۱۲
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون
فرادید | لخته خونی که در رگ‌های پای ما دیده می‌شود " DVT " نام دارد که می‌تواند مرگبار باشد. این لخته خون‌ها نه تنها مانع از گردش خون در بدن می‌شوند بلکه گاهی اوقات با جریان خون حرکت کرده و به سمت قلب و ریه می‌روند که بسیار خطرناک بوده موجب مرگ می‌شود.

بعضی بیماری‌ها خطر ابتلا به "DVT" را بیشتر می‌کنند ازجمله انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری التهاب روده، و لخته شدن ارثی خون. اما به غیر از این موارد، همه افراد در معرض این بیماری قرار دارند و با رعایت یک رژیم غذایی مناسی می‌توانند خود را در برابر لخته شدن خون بیمه کنند.

خوشبختانه "DVT" قابل درمان است و شما می‌توانید حتی با خوردن بهترین غذا‌ها شانس ابتلا را به صفر برسانید. در این گزارش ۷ غذا به شما معرفی می‌کنیم که با خوردن آن‌ها خیالتان از بابت لخته شدن خون راحت می‌شود:
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۱- آب زیاد بنوشید
یک از عوامل جدی برای لخته شدن خون کمبود آب در بدن است. زمانی که آب کافی نباشد خون ضعیف شده و درنتیجه سرعت لخته شدنش زیاد می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند برای سلامت بدن، روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.
یک راه برای اینکه بدانید بدنتان آب کافی دارد یا نه این است که رنگ ادرارتان زرد روشن باشد. اگر رنگ نارنجی و یا قهوه‌ای بود باید آب بنوشید.
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۲- کیوی بخورید
مصرف به اندازه سبزیجات و میوه‌ها برای سلامتی بدن بسیار مفید است. محققان در دانشگاه اسلو نروژ می‌گویند کیوی بیش از هر میوه دیگری در مکانیسم لخته شدن خون اختلال ایجاد می‌کند به این صورت که فعالیت پلاکت‌های خون را کنترل می‌کند و در مواقعی آن را کاهش می‌دهد.

زمانی که فعالیت پلاکت‌ها کاهش می‌یابد خون نمی‌تواند لخته شود و همچنین کلسترول خون نیز پایین می‌آید. یادتان باشد اگر کیوی دوست نداشتید میوه‌هایی مثل پرتقال، توت فرنگی، زغال اخته، بلوبری، خربزه، انگور، آلو و... جایگزین‌های مناسبی هستند.
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۳- طعم تند را به زندگی خود وارد کنید
ساده‌ترین و پرطرفدارترین راه برای کاهش "DVT" خوردن سیر است. از زمان مصر باستان تا به امروز از سیر به عنوان دارو استفاده می‌کنند. سیر خون را تمیز می‌کند و با عطر و طعم تندی که دارد مانع لخته شدن خون می‌شود.
اما این فقط مخصوص سیر نیست. سایر گیاهان و ادویه‌هایی که تند هستند این کارآیی را دارند. گیاهانی مثل آویشن، فلفل، پاپریکا، زنجبیل و...
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۴- روغن زیتون مصرف کنید
روغن زیتون نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر برای سلامت قلب و عروق مفیدتر است. محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که " فنول" موجود در روغن زیتون موجب کاهش لخته‌ها در خون می‌شود.
روغن زیتون را می‌توانید در انواع سالاد و غذا استفاده کنید.
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۵- از انواع آجیل و دانه‌های خوراکی لذت ببرید
آجیل‌ها و دانه‌های خوراکی منابعی غنی از ویتامین E. هستند. محققان به این نتیجه رسیدند مصرف ویتانین E. نه تنها مانع از لخته شدن خون می‌شود بلکه آن را درمان می‌کند. گردو، بادام، فندق، گندم، عدس و... ویتامین E. زیادی دارند.
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۶- ماهی و بذر کتان را فراموش نکنید
غذا‌های حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ لخته‌های خون را از بین می‌برند و از سکته مغزی جلوگیری می‌کنند.
مطالعات نشان داده که مصرف ۱.۸ گرم امگا ۳، جریان خون را بهبود می‌بخشد و ضخامت شریان‌ها و رگ‌ها را کم می‌کند.

بهترین منبع برای امگا ۳، انواع ماهی‌ها هستند به ویژه خال مخالی، قزل آلا، آچیو. اما اگر از طعم و بوی ماهی خوشتان نمی‌آید می‌توانید بذر کتان و دانه آفتابگردان را جایگزین کنید.
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون

۷- آب انگور تازه بنوشید
آب انگور به ویژه انگور قرمز حاوی فلانوئید‌های زیادی است که پلاکت‌ها را کنترل می‌کند. می‌توانید شب‌ها قبل از آب یک لیوان آب انگور بنوشید تا از خطر لخته شدن خون جلوگیری کنید.
۷ غذا برای جلوگیری از لخته شدن خون
حرف آخر
مصرف چربی را محدود کنید
حرف اخر این است که برای سلامتی خود و طول عمر زیاد، مصرف چربی‌ها را متوقف و یا خیلی کم کنید.چربی، التهاب را زیاد می‌کند و این باعث می‌شود خون نتواند به راحتی در رگ‌ها حرکت کند و همین موجب لخته شدن آن می‌شود. خبر خوبی که اینجا باید به شما بدهیم این است که زمانی که شما به اندازه کافی آب می‌نوشید و مصرف سبزیجات و میوه‌ها را در رژیم غذایی روزانه اتان قرار می‌دهید کمتر به سراغ غذا‌های چرب می‌روید.
منبع: hhdresearch
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید