خیز دوباره قیمت طلا برای مرز روانی

خیز دوباره قیمت طلا برای مرز روانی

دستور‌العمل عدم بازگشایی سهام شرکت‌های بورسی تا ثبت افزایش سرمایه عاملی بود که به واسطه آن نماد‌های بانکی با عرضه‌های قدرتمند در بازار مواجه شدند و شاخص این گروه ۱۷/ ۰ درصد کاهش یافت.

کد خبر : ۶۸۶۱۷
بازدید : ۸۸۳۹
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
رشد بورس بر پایه غذایی‌ها
شاخص کل بورس تهران طی جلسه معاملاتی نخستین روز کاری هفته بیش از ۱۸۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۶۳ هزار و ۷ واحد قرار گرفت. افزایش تقاضا در گروه‌ها و نماد‌هایی با تکیه بر آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و موج احتیاطی خرید بین فروشندگان و خریداران بیشترین نقش را در رشد ناچیز ۱۱/ ۰ درصدی دماسنج بازار ایفا کرد.
در همین راستا مواد غذایی مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفتند و شاهد تشکیل صف خرید در سهام غول‌های روغنی و لبنی بودیم. انتظار تاثیر افزایش قیمت بر عملکرد خودروسازان و برخورد به حمایت‌های تکنیکالی هم به فعال شدن نماد‌های این گروه منجر شد. از طرف دیگر دستور‌العمل عدم بازگشایی سهام شرکت‌های بورسی تا ثبت افزایش سرمایه عاملی بود که به واسطه آن نماد‌های بانکی با عرضه‌های قدرتمند در بازار مواجه شدند و شاخص این گروه ۱۷/ ۰ درصد کاهش یافت.
خیز دوباره طلا برای مرز روانی
بازار ارز
کنترل دلار توسط بازارساز
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز شنبه به بهای ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رفت که نشان‌دهنده افزایش ۶۰ تومانی نرخ ارز در نخستین روز کاری هفته است. نبود سیگنال افزایشی و حجم کم معاملات باعث شد تا نرخ ارز در قیمت مطلوب بازارساز قرار گیرد. رشد نرخ حواله درهم به بالای مرز ۳ هزار و ۶۵۰ تومان در ابتدای روز باعث شد تا دلار با قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان کار خود را آغاز کند، اما با افت یکباره قیمت درهم با شروع ساعت کاری بازار داخلی دلار هم عقب نشست و نتوانست به بالای مرز مذکور صعود کند.
دلالان و بازیگران افزایشی هم که به واسطه معاملات پشت‌خطی قصد بالا بردن قیمت‌ها را داشتند فضا را برای نیل به هدف خود مناسب ندیدند. بازارساز هم با سیاست قیمت‌گذاری خود توانست مانع نوسان زیاد دلار شود و سطح تقاضا را محک بزند.

خیز دوباره طلا برای مرز روانی
بازار سکه
سبقت سکه از دلار
هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز گذشته ۶۵ هزار تومان نسبت به آخرین قیمت روز پنج‌شنبه افزایش یافت و به بهای ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به فروش رفت. همزمانی رشد ۴/ ۰ درصدی اونس طلا در بازار جهانی و افزایش ۴/ ۰ درصدی شاخص ارزی کشور منجر به صعود ۴۵/ ۱ درصدی بهای سکه شد. بهای طلای جهانی به واسطه آمار اقتصادی ضعیف آمریکا صعودی شد.
کاهش شاخص دلار هم از اوج‌گیری فلز زرد حمایت کرد تا طلا در آستانه مرز ۱۳۰۰ دلاری قرار گیرد. کنترل بازارساز بر فضای عمومی معاملات و عرضه مناسب و متناسب با نیاز بازار هم توانست نوسان ارز را کنترل کند تا دلار تنها ۶۰ تومان افزایش یابد. چنانچه سیاست‌گذار ارزی بتواند با اتخاذ تصمیم و استراتژی درست گذرگاه اسفند را سپری کند و پاسخگوی نیاز فصلی دلار باشد می‌توان به افت دلار و سکه امیدوار بود.

خیز دوباره طلا برای مرز روانی
بازار طلای جهانی
طلا در آستانه مرز ۱۳۰۰ دلاری؟
هر اونس طلای جهانی طی آخرین معاملات بازار جهانی پیش از تعطیلات ضمن ثبت رشد ۴/ ۰ درصدی به بهای ۱۲۹۸ دلار فروش رفت. افزایش ریسک‌های اقتصادی و کاهش شاخص دلار فلز زرد را بار دیگر در آستانه فتح مرز روانی و مهم ۱۳۰۰ دلاری قرار داد. روز جمعه گزارش‌های بخش اشتغال آمریکا منتشر شد.
بر‌اساس این گزارش‌ها در ماه فوریه تنها ۲۰ هزار شغل غیرکشاورزی جدید داخل آمریکا ایجاد شده است که این میزان یک‌نهم مقدار پیش‌بینی شده ۱۸۰ هزار شغلی بود. این آمار نگران‌کننده سیگنال کند شدن رشد اقتصاد آمریکا را مخابره کرد و نگرانی‌ها را گسترش داد. بر همین اساس شاخص دلار ۳/ ۰ درصد افت کرد و به واسطه آن قدرت خرید سرمایه‌داران ارز‌های غیر دلاری افزایش یافت و میزان خرید طلا توسط این افراد را بیشتر کرد و به واسطه رشد تقاضا بهای فلز زرد نیز صعودی شد.
خیز دوباره طلا برای مرز روانی
بازار اوراق مسکن
پایان «تسه ۹۵۱۲»
چهارشنبه گذشته موعد زمان مبادله اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ با نماد «تسه ۹۵۱۲» به پایان رسید. این اوراق تسهیلات وام که در اسفند ماه سال ۹۵ به بازار عرضه شده بود و طی دو سال فعالیت خود فراز و فرود بسیاری را تجربه کرد و در نهایت بازده دو ساله منفی ۳۱ درصد را به ثبت رساند، در ۳۰ مرداد سال ۹۶ سقف ۸۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در ۱۴ اسفند سال جاری به کف خود به قیمت ۴۹ هزار و ۲۴۵ تومان رسید.
ضمن اینکه «تسه ۹۵۱۲» بازده منفی ۳/ ۲۵ را از ابتدای سال ۹۷ برای خود رقم زد. افزایش قیمت بهای واحد‌های مسکونی به تبعیت از جهش تاریخی نرخ ارز در انتهای تابستان گذشته بازار سررسید‌های وام مسکن را محدودتر کرد و پس از آن «تسه۹۵۱۲» با واگذاری پیاپی کانال‌های قیمتی تا مرز ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

خیز دوباره طلا برای مرز روانی
بازار نفت
رشد دو محوری طلای سیاه
هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی آخرین معاملات هفتگی خود در روز شنبه ۷/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۵۶ دلار به فروش رفت و از کف قیمتی خود در ماه مارس فاصله گرفت. کاهش سمت عرضه از طرف ایالات متحده و افزایش تعداد قرارداد‌های آتی نفت این کشور به رشد نفت کمک کردند.
جمعه شب موسسه بیکر هیوز گزارش داد که تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا ۹ واحد کاهش یافته است. تنزل تعداد این دکل‌ها تولید نفت را منقبض کرده و به رشد بیشتر بهای این ماده ارزشمند منتهی می‌شود. از سمت دیگر تعداد قرارداد‌های آتی نفت آمریکا پس از تجربه سه هفته نزولی متوالی، در هفته قبل بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته و به سطح ۳۴۸ هزار و ۸۰۰ واحد رسیده است. رشد تعداد این قرارداد‌های آتی حاکی از انبساط سمت تقاضا است.
خیز دوباره طلا برای مرز روانی

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید