هت‌تریک افت دلار و سکه

هت‌تریک افت دلار و سکه

بانک‌ها، شیمیایی‌ها و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و همچون دوشنبه دو نماد «فولاد» و «فملی» در صدر جدول نماد‌های حامی شاخص کل قرار گرفتند.

کد خبر : ۶۸۷۷۶
بازدید : ۱۰۳۸۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
پنجمین رشد متوالی نماگر دماسنج بورس
شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه بیش از ۳/ ۰ درصد رشد داشت و در ارتفاع ۱۶۷ هزار و ۹۱۰ واحد قرار گرفت. تعادل مبادلات بزرگان بازار گارد صعودی نماگر بورس را حفظ کرد و پنجمین صعود متوالی شاخص کل را رقم زد. با این حال افزایش متوالی سهام بنیادین در روز‌های قبل منجر به شناسایی سود توسط برخی معامله‌گران شد و از شدت رشد دماسنج بورس کاست.
روند مساعد بازار جهانی و بروز نشانه‌های نسبی آن در بورس کالا در کنار تحلیل کارشناسان بورسی از مولفه‌های بنیادی سهام ارزشمند منجر به رشد غول‌های کالایی در بازار سهام تهران شده و این رویه افزایشی کماکان ادامه دارد. بانک‌ها، شیمیایی‌ها و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و همچون دوشنبه دو نماد «فولاد» و «فملی» در صدر جدول نماد‌های حامی شاخص کل قرار گرفتند.
هت‌تریک افت دلار و سکه
بازار ارز
افت سه محوری دلار
دلار آمریکا روز گذشته در سومین افت متوالی خود ۹۰ تومان کاهش قیمت یافت تا از مرز ۱۳ هزار تومانی بیشتر فاصله بگیرد. روز سه‌شنبه هر دلار آمریکا حدود ۷/ ۰ درصد افت کرد و در ساعت ۱۶ به بهای ۱۲ هزار و ۹۰۰ به فروش رفت. دیروز اولین بخش از مطالبات دولت ایران از عراق به حساب بانک مرکزی واریز شد تا ضمن آرامش بخشیدن به افکار عمومی از افزایش درآمد‌های ارزی، سمت تقاضای دلار را کاهش داده و به افت بیشتر نرخ ارز دامن زند.
از سمت دیگر سفر مسوولان کانال مالی ویژه اروپا به ایران و افزایش احتمال بازگشت ارز محصولات صادراتی ایران از جمله فولاد از این مجرا به افت بیشتر شاخص ارزی کشور کمک کرد. در بازار داخلی نیز روند نزولی و ادامه‌دار نرخ حواله درهم و کاهش پلکانی و کنترل‌شده نرخ ارز بازارساز به کاهش قیمت دلار کمک کرد.
هت‌تریک افت دلار و سکه
بازار سکه
سکه بر سر دو‌راهی اونس و دلار
هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان به فروش رفت که نشان‌دهنده افت محدود ۵ هزار تومانی است. دیروز بهای سکه در بازار نوسان چندانی را تجربه نکرد و دلیل آن برآیند خنثای عوامل ناهمسو بود. از طرفی اونس طلا با صعودی شدن ارزش پوند در آستانه رای‌گیری برگزیت و کاهشی شدن شاخص دلار بار دیگر تا مرز ۱۳۰۰ دلار صعود کرد.
از طرف دیگر شاخص ارزی کشور دیروز ۷/ ۰ درصد کاهش یافت و در سطح ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. وصول بخشی از طلب بانک مرکزی از کشور عراق و سفر مسوولان کانال ویژه مالی ایران و اروپا «INSTEX» به ایران توانست آرامش را به بازار داخلی برگرداند و دلار را کاهشی کند. کاهش نرخ حواله درهم نیز به عنوان سیگنال نزولی به افت بیشتر دلار کمک کرد.
هت‌تریک افت دلار و سکه
بازار طلای جهانی
حمایت غیرمستقیم برگزیت از فلز زرد
ساعت ۱۶ روز قبل هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ضمن ثبت رشد روزانه ۲/ ۰ درصدی به بهای ۱۲۹۸ دلار معامله شد. عصرگاه سه‌شنبه پارلمان بریتانیا در خصوص طرح پیشنهادی «ترزا می» نخست وزیر این کشور در مورد خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کرد. با این حال از ابتدای روز و افزایش خوش‌بینی نسبت به خروج بدون مشکل بریتانیا از حوزه یورو نسبت پوند به دلار ۵/ ۱ درصد رشد کرد و به اوج سه ماهه رسید.
از همین رو شاخص دلار از اوج ماهانه فاصله گرفت و با افت ۲۵/ ۰ درصد وارد کانال ۹۶ واحدی شد. با کاهش شاخص دلار ارزش ارز‌های رقیب بیشتر می‌شود. به تبعیت سرمایه‌داران ارز‌های مذکور نیز قدرت خرید بیشتری یافته و تقاضا برای طلا بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه شاخص دلار کمتر هزینه‌های نگهداری طلا را کاسته و بر جذابیت این دارایی ارزشمند می‌افزاید.
هت‌تریک افت دلار و سکه
بازار اوراق مسکن
مخالف‌خوانی «تسه ۹۶۱۰» از سایر اوراق
دیروز اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه ۹۶۱۰» ضمن ثبت رشد ۶۷/ ۰ درصدی به بهای ۵۵ هزار و ۴۲۸ تومان به فروش رفت. رشد این اوراق در حالی رخ داد که قریب به اتفاق سایر سررسید‌های وام (به غیر از ۳ مورد) در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آن‌ها به کانال ۵۴ هزار تومان تنزل کرد. بازار تسه‌ها در وضعیت جالبی به سر نمی‌برد و عمده دلیل آن کم شدن قدرت خرید اوراق وام مسکن است.
در حالی که رشد ادامه‌دار بهای واحد‌های مسکونی تمامی ندارد، سقف وام مسکن ثابت مانده و با گذشت هر ماه شاهد فاصله گرفتن قیمت آپارتمان از سقف مذکور هستیم. از همین روی بسیاری از افراد از جمله خانه اولی‌ها از خرید خانه منصرف شده و روی به بازار واحد‌های استیجاری آورده‌اند یا اینکه خانه‌های قدیمی‌ساز را که قیمت مناسب‌تری دارند انتخاب کرده‌اند.
هت‌تریک افت دلار و سکه
بازار نفت
صعود طلای سیاه در تاریکی
هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ روز قبل به بهای ۲/ ۵۷ دلار فروش رفت و رشد روزانه ۴/ ۱ درصدی را تجربه کرد. آخرین بار در تاریخ ۱۰ اسفند بود که طلای سیاه در کانال ۵۷ دلاری قرار داشت. قطعی شبکه برق‌رسانی در ونزوئلا از هفته قبل باعث شده تا شرکت ملی نفت ونزوئلا «PDVSA» از انتقال نفت تولیدی خود به بنادر صادراتی ناتوان باشد و عرضه نفت را با محدودیت روبه‌رو کند.
از طرف دیگر کاهش تولید و صادرات نفت عربستان هم کماکان از صعود بهای نفت حمایت می‌کند. عربستان سعودی تولید خود را در سطح ۱۰ میلیون بشکه در روز حفظ کرده است که این میزان ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از دسامبر گذشته است. از طرف دیگر صادرات این کشور تا سقف ۷ میلیون بشکه در روز انجام می‌گیرد که ۶۳۵ هزار بشکه کمتر از تقاضا برای نفت این کشور است.
هت‌تریک افت دلار و سکه

منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید