نوسان قیمت طلا و نفت

نوسان قیمت طلا و نفت

در پی تحولات انگلیس حول مساله برگزیت و افت شاخص دلار، قیمت کامودیتی‌ها صعودی شد و بزرگان کالایی بازار سهام مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند.

کد خبر : ۶۸۸۳۶
بازدید : ۸۳۹۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
بیشترین بازده هفتگی بورس در ۶ ماه
شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۸۸ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۶۹ هزار و ۱۱۶ واحد آرام گرفت. زمزمه‌های حذف ارز دستوری، بهبود سنتی معاملات بورس با نزدیک شدن به نوروز و سیگنال‌های مثبت از بازار‌های جهانی برای بورس کالا بیشترین بازده هفتگی بورس را در نیمه دوم سال جاری با رشد ۸۶/ ۳ درصدی به ثبت رساند.
در پی تحولات انگلیس حول مساله برگزیت و افت شاخص دلار، قیمت کامودیتی‌ها صعودی شد و بزرگان کالایی بازار سهام مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند. از طرفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از طرف دولت در معادلات سرمایه‌داران اثرگذار بود و منجر به هفته‌ای کاملا صعودی برای شاخص کل بورس تهران شد. به طور سنتی در ایام پایانی سال و عید نوروز نیز برآیند معاملات عموما مثبت است که امید می‌رود در شرایط کنونی نیز تکرار شود.
نوسان رفت و برگشتی نفت و طلا
بازار ارز
در انتظار واکنش بازارساز
هر دلار آمریکا طی معاملات روز پنج‌شنبه ۱۰۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رفت. دو افزایش نرخ ارز در روز‌های پایانی هفته بازهم قیمت دلار را به بالای مرز حساس ۱۳ هزار تومانی بازگرداند و بازده هفتگی مثبت ۴۶/ ۰ را برای شاخص ارزی کشور ثبت کرد.
دو هفته پیش دلار پس از ۸ رشد متوالی بالاخره بازده منفی هفتگی را تجربه کرد، اما برخورد به کف مقاومتی بازهم باعث رشد نرخ ارز به بالای مرز مذکور بود. مهم‌ترین دلیل رشد دلار در دو روز پایانی هفته تسویه‌های انتهای سال معامله‌گران اعتباری بود و در عین حال عبور نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان هم به سوخت صعود دلار افزود. با این حال به نظر می‌رسد با تمدید معافیت‌های خریداران نفت ایران و افزایش عرضه بازارساز، دلار به کانال ۱۲ هزاری وارد شود.
نوسان رفت و برگشتی نفت و طلا
بازار سکه
سبقت سکه از دلار
هر سکه طرح جدید در روز پنج‌شنبه ۸۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در آخرین معاملات به فروش رفت. افزایش نرخ دلار در مقیاس هفته و بازپس‌گیری مرز روانی توسط اونس طلا باعث رشد ۹/ ۳ درصدی بهای سکه در معاملات هفته قبل بود.
سکه که دو هفته پیش به ۱۰ رشد هفتگی متوالی خود پایان داده بود و بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده بود بازهم به روند افزایشی بازگشت. افزایش ریسک‌های اقتصادی و کاهش شاخص دلار با اوج‌گیری پوند باعث شد طلا در هفته گذشته به بالای مرز روانی ۱۳۰۰ دلار صعود کند. دلار نیز در دو روز پایانی هفته به افزایش قیمت پرداخت که عمده دلیل آن تسویه حساب معامله‌گران اعتباری و افزایش نرخ درهم محسوب می‌شود.
نوسان رفت و برگشتی نفت و طلا
بازار طلای جهانی
رشد طلا بر بال برگزیت
هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ روز جمعه به بهای ۱۳۰۲ دلار به فروش رفت و رشد روزانه ۲/ ۰ را به ثبت رساند. مساله برگزیت در انگلستان مهم‌ترین رویداد در بازار فلز زرد بود که هم بر ریسک‌های اقتصادی اثر گذاشت و هم باعث کاهش شاخص دلار شد.
در ادامه با رای منفی پارلمان بریتانیا به طرح‌های نخست وزیر این کشور در مورد خروج از اتحادیه اروپا طرح خروج بدون توافق هم رد شد تا سران این کشور در پی تمدید مدت برگزیت از اتحادیه اروپا باشند. با این حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است که یا انتخابات پارلمانی مجدد یا رفراندوم مجدد راهکار بریتانیاست و در غیر این صورت خروج سخت غیر‌قابل‌گریز خواهد بود. در عین حال رشد پوند انگلیس شاخص دلار را کاهش داد تا قدرت خرید سرمایه‌داران ارز‌های غیردلاری افزایش یافته و طلا صعودی شود.
نوسان رفت و برگشتی نفت و طلا
بازار اوراق مسکن
دومین رشد متوالی «تسه‌ها» در مقیاس هفته
هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه ۹۶۱۰» حدود ۵/ ۲ درصد افزایش یافت و در نهایت به قیمت ۵۴ هزار و ۳۲۱ تومان به فروش رفت. سایر سررسید‌های وام وضعیت مطلوبی نداشتند و با افت قیمت روبه‌رو شدند. تقریبا تمامی اوراق وام مسکن با اوج خود فاصله معناداری دارند و دلیل این امر بازار کساد ناشی از حجم محدود بازار معاملات مسکن است.
پس از جهش نجومی نرخ ارز در اواخر تابستان بهای خانه‌های مسکونی هم به صورت تصاعدی رشد کرد و تا آخرین گزارشی که بانک مرکزی در مورد تحولات بازار مسکن در بهمن ماه منتشر کرد، این رشد کماکان ادامه دارد و متوقف نشده است. از همین‌رو بسیاری از متقاضیان به بازار خانه‌های استیجاری یا خانه‌های قدیمی روی آورده‌اند که قیمت مناسب‌تری دارند. شاید با افزایش معاملات آپارتمان در سال جدید شمسی بازار اوراق وام متحول شود.
نوسان رفت و برگشتی نفت و طلا
بازار نفت
اصلاح قیمت با تمدید معافیت‌های نفتی؟
هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا در معاملات روز پنج‌شنبه بیش از یک دلار افزایش یافت، اما در ادامه موج بدبینی به کاهش رشد اقتصادی و افت تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و احتمال تمدید معافیت خریداران عمده نفت ایران توسط آمریکا منجر به اصلاح قیمت طلای سیاه تا سطح ۲/ ۵۸ دلار شد. چهارشنبه اداره انرژی آمریکا اعلام کرد سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور برخلاف پیش‌بینی افزایش ۶/ ۲ میلیون بشکه‌ای، بیش از ۸/ ۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.
این خبر که بیانگر تقویت تقاضاست باعث رشد نفت تا اوج خود در سال ۲۰۱۹ شد. با این حال افزایش احتمال تمدید معافیت‌های خریداران نفت ایران توسط آمریکا و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از کاهش سطح تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی از رشد بیشتر بهای نفت جلوگیری کرد.
نوسان رفت و برگشتی نفت و طلا
منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید