واکنش به حادثه‌ای دردناک

واکنش به حادثه‌ای دردناک

روی برخی کارت‌ها جملاتی مانند «عاشقتان هستیم»، «ما همه یکی هستیم»، «همیشه به یادتان هستیم»، نوشته شده بود.

کد خبر : ۶۸۸۴۳
بازدید : ۲۳۸۹۱
فرادید | مردم در سراسر جهان با گذاشتن دسته‌های گل و پیام‌های تسلی بخش در مقابل مساجد به کشته شدگان و بازماندگان حادثه تروریستی کرایس چرچ، در نیوزیلند، ادای احترام کردند.

در این حادثه که روز جمعه رخ داد، ۴۹ مسلمان کشته شدند.
مساجد سراسر جهان گلباران شدند

در این میان مردم نیوزیلند، که از این حادثه به عنوان بزرگترین کشتار در زمان صلح در تاریخ کشورشان یاد می‌شود، بیشترین مشارکت را در ادای احترام به مسلمانان داشتند.

نیوزیلندی‌ها که به خاطر مسائل امنیتی و حضور سربازان در اطراف مسجد محل حادثه نمی‌توانستند به آن نزدیک شوند، دسته‌های گل و پیام‌های خود را به نزدیکترین مسجدی که به محل حادثه وجود داشت، اهدا کردند.
مساجد سراسر جهان گلباران شدند

در حالی که گل‌ها بیرون مسجدی در ویلینگتون روی هم انباشته شده بودند، برخی عابران پیام‌های حمایت کننده‌ی خود از جامعه‌ی مسلمانان را با گچ روی پیاده رو می‌نوشتند.

صحنه‌های مشابه در بیرون مساجد اوکلند، بزرگترین شهر نیوزیلند، دیده می‌شدند.

تعداد افرادی که برای ادای احترام، نشان دادن حمایت خود از مسلمانان و تسلی دادن به جامعه‌ی مسلمانان به مساجد مراجعه می‌کردند، به قدری زیاد بود که به ندرت جا برای پارک خودرو وجود داشت.
مساجد سراسر جهان گلباران شدند

روی برخی کارت‌ها جملاتی مانند «عاشقتان هستیم»، «ما همه یکی هستیم»، «همیشه به یادتان هستیم»، نوشته شده بود.

برخی حمایت هایشان را به شکلی دیگر نشان می‌دادند.

در آمریکا مردم علاوه بر گل و پیام، بیرون مساجد شمع روشن می‌کردند.

در کانادا و لندن هم در هر جایی که مسلمانان حضور داشتند، این صحنه‌ها مشاهده شده است.
مساجد سراسر جهان گلباران شدند

مهاجم که بود؟

مهاجم جوانی ۲۸ ساله به نام برنتون تارنت، متولد استرلیا است. او از ظرفیت «لایو» یا «پخش زنده» در رسانه‌ی اجتماعی فیس بوک برای پخش آنلاین صحنه‌های خشونت آمیزی که خلق کرد، استفاده کرد.

تارنت با دو اسلحه‌ی اتوماتیک که روی آن نماد‌های نژادپرستانه حک شده بود بروی عبادت کنندگان در دو مسجد در کریسچرچ آتش گشود.

ویدویو‌های آنلاین نشان می‌دهد که او در حال رانندگی به سمت یکی از مساجد به آهنگی در مدح و ستایش رادوان کارادزیچ --که به خاطر نسلی کشی و سایر جنایات جنگی علیه مسلمانان بوسنی زندانی شد-گوش می‌دهد.

روی یکی از تفنگ‌ها نام «ابا آکرلند» حک شده بود. دختر ۱۱ ساله‌ای که در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ در اثر یورش کامیون مردی ازبک به نام رحمت آکیلوف به میان جمعیتی در استکهلم جان خود را از دست داد.

روی تفنگ دیگر نام چارلز مارتل، حک شده بود که نژادپرستان سفید پوست او را به خاطر شکست دادن سپاه مسلمانان در نبرد تور در سال ۷۳۲ ستایش می‌کنند.

تارنت یک «مانیفست» ۷۴ صفحه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته که حاوی اهداف نئوفاشیستی شامل ایجاد ترس در میان مسلمانان است.

تارنت در مستندی با عنوان آوارگی بزرگ، «The Great Replacement» می‌گوید، اهل نیو ساوت ولز است و از ایدئولوژی راست افراطی و ضد مهاجرتی پیروی می‌کند. او در این مستند خود را فردی سفید پوست و از خانواده‌ای سفید پوست و معمولی معرفی می‌کند.

او هدف خود از حمله به مساجد را ارسال این پیام که «هیچ جایی در دنیا امن نیست»، عنوان کرده است.

او در این مستند می‌گوید که از پدر و مادری «اسکاتلندی، ایرلندی، انگلیسی» و در خانواده‌ای کارگر با درآمد پایین متولد شده است. وقتی جوان‌تر بوده گرایشات «کمونیستی» داشته و سپس به آنارشیسم و آزادی خواهی و نهایتا به فاشیم روی آورده است.»

او ادعا کرده که با آندره برویک، تررویست نروژی که در اقدامی مشابه مهاجران را در این کشور قتل عام کرد، مکالمه‌ای کوتاه داشته است، که وی برای تارنت آرزوی موفقیت کرده است.

نخستین حمله‌ی تروریستی با مشارکت شبکه‌های اجتماعی

بعد از کشته شدن ۴۹ نفر در دو مسجد در نیوزیلند و پخش آنلاین این حادثه از طریق شبکه‌های اجتماعی این حمله به عنوان «حمله‌ای تروریستی که برای شبکه‌های اجتماعی» طراحی شده بود، توصیف شد.

ساجد جاوید، وزیر کشور انگلستان، از «شکست شرکت‌های تکنولوژی در متوقف ساختن یک ویدویوی ۱۷ دقیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی» انتقاد کرد. این ویدیو قبل از برداشته شدن از فضای مجازی، ۱۰ ساعت قابل دسترس بود.

جاوید به ادعای یوتیوب مبنی بر این که در تلاش است این ویدیو را حذف کند، در توئیتر خود واکنش نشان داد و گفت، یوتیوب، گوگل، فیس بوک و توئیتر، «واقعا باید برای متوقف ساختن انتشار محتوا‌های خشونت آمیز و افراطی در پلتفرم‌های خودتان تلاش جدی انجام دهید.»

او افزود: «مسئولیت کار خود را بپذیرید. دیگر کافی است.»

دامین کولینز، رئیس کمیته‌ی فرهنگی مجلس عوام انگلستان نیز گفت:: «به نظر می‌رسد این حمله برای شبکه‌های اجتماعی طراحی شده بوده است» و به همین دلیل «اقدامات تنبیهی برای پخش چنین محتوا‌هایی در شبکه‌های اجتماعی» ضروری است.

او گفت: «این محتوا‌ها با کمک الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی همچون ویروس پخش می‌شوند. شرکت‌ها باید بررسی کنند چه کسانی این فیلم‌ها را منتشر می‌کنند و این کار چطور صورت می‌گیرد. گروه‌های مشخصی این فیلم‌ها را منتشر کرده اند که حساب‌های کاربری شان باید مسدود شود.»

منبع: گاردین و تلگراف
تنظیم و ترجمه: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید