علت تعریق شبانه و روش درمان

علت تعریق شبانه و روش درمان

جهت مشخص نمودن تمایز عرق کردن شبانه ناشی از مشکلات پزشکی و تعریقی که به دلیل گرمای محیط به رخ می‌دهد، پزشک‌ها عرق کردن شبانه را شرایطی می‌دانند که موجب می‌شود تا رختخواب شخص به شدت خیس شود. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد.

کد خبر : ۶۸۹۶۳
بازدید : ۳۰۱۵
علت تعریق شبانه و روش درمان
فرادید| تعریق شبانه یا عرق کردن در طول خواب مشکلی رایج میان زنان و مردان است. البته بیماری‌ها و اختلال‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانند علت ایجاد آن شوند. به عنوان نمونه، زنانی که نزدیک به دوران یائسگی قرار دارند و یائسه هستند، مصرف برخی از دارو ها، مشکلات هورمونی مربوط به کمبود تستوسترون، میزان قند خون پایین و مشکلات عصبی را تجربه می‌کنند. احتمالا نشانه و علائم دیگری مثل تب و لرز، سرد شدن بدن، خشکی واژن یا تغییر خلق وخو نیز بسته به علت این عارضه، آشکار شوند. عواملی مانند عفونت و سرطان معمولا علت تعریق‌های شبانه هستند. پزشکان می‌توانند علت دقیق عرق کردن شبانه را تشخیص دهند.

تفاوت تعریق شبانه و عرق کردن
پزشکان در مراحل ابتدایی درمان بیماری در اغلب موارد شاهد شکایت بیماران از عرق کردن شبانه هستند. تعریق در خواب به هر نوع افزایش عرق کردن بدن در طی شب اطلاق می‌شود. با این وجود، در صورتی که دمای رختخواب شما بالا باشد یا اینکه لباس زیادی پوشیده باشید، عرق کردن مسئله‌ای کاملا طبیعی خواهد بود. جهت مشخص نمودن تمایز عرق کردن شبانه ناشی از مشکلات پزشکی و تعریقی که به دلیل گرمای محیط به رخ می‌دهد، پزشک‌ها عرق کردن شبانه را شرایطی می‌دانند که موجب می‌شود تا رختخواب شخص به شدت خیس شود. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد.

در یک پژوهشی که بر روی ۲۲۶۷ بیمار صورت گرفته بود، مشخص شد نزدیک به ۴۱ درصد شرکت کنندگان در ماه قبل دچار عرق کردن شبانه شده بودند، بنابر این تعریق شبانه در بین آن‌ها مسئله شایع بود. بهعتر است به یاد داشته باشیم که باید میان سرخ شدن بینی و صورت نیز هنگام خواب و عرق کردن در خواب تمایز‌هایی قائل شد.

علت عرق کردن شبانه زنان، مردان و کودکان چیست؟
علل متفاوتی برای تعریق شبانه وجود دارد. برای تشخیص علت اصلی بروز آن در یک بیمار، پزشک باید به سابقه پزشکی بیماری‌های فرد دسترسی داشته باشد و برای تشخیص علت اصلی، دستور انجام آزمایش پزشکی بدهد.

در نهایت بسته به دلایلی که با توجه به تاریخچه این بیماری وجود دارد ممکن است نشانه‌های دیگر نیز در رابطه با عرق کردن شبانه وجود داشته باشد. به عنوان نمونه:

• برخی از عفونت‌ها و سرطان
• تعریق ناشی تب و لرز
• کاهش وزن ناشی از مشکلات لنفوم
• تعریق شبانه ناشی از مشکلات دوران یائسگی مثل خشکی واژن، خونریزی در طول روز یا تغییر خلق و خو
• مصرف برخی از دارو‌ها می‌تواند اثرات جانبی مثل عرق کردن در طول شب را داشته باشد
• سایر شرایطی که سبب افزایش عرق در طی شبانه روز می‌شوند همگی ممکن است سبب افزایش تعریق شبانه بشوند

یائسگی و دوران قبل از یائسگی
گُر گرفتگی‌هایی که همراه با گذر از دوران یائسگی است می‌تواند در شب اتفاق بیفتد و موجب تعریق شبانه شود. این مسئله در واقع یکی از علت‌های شایع در میان اکثر زنان است. مسئله حائز اهمیت این است که از علائم و نشانه‌های یائسگی ممکن است چند سال قبل از وقوع آن (پایان دوران قاعدگی) آغاز شوند.
علت تعریق شبانه و روش درمان

کمبود قند خون (هیپوگلیسمی)
برخی مواقع پایین بودن سطح قند خون (هیپوگلیسمی) می‌تواند موجب تعریق شود. افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا دارو‌های خوراکی برای درمان و کنترل دیابت مصرف می‌کنند ممکن است شرایط هیپوگلیسمی را در شب تجربه کنند و این مسئله سبب عرق کردن می‌شود.

اختلالات هورمونی
تعریق می‌تواند به دلیل اختلالت هورمونی ر. فرد ایجاد شود، از جمله اختلال فئوکروموسیتوما (نوعی تومور غده آدرنال که سبب می‌شود هورمونی به نام کاتکول آمین را بیش از حد تولید کند)، سندرم کارسینوئید (تولید بیش از حد هورمون خاصی توسط تومور‌هایی در شش یا دستگاه گوارش) و پر کاری تیروئید و مواردی که ذکر خواهند، از دیگر عوامل هستند که عبارتند از:

• هیپوتیروئیدی ایدیوپاتیک (Idiopathic hyperhidrosis)
در این شرایط به طور مداوم شاهد تعریق بدن خواهید بود، بدون اینکه علت اصلی عفونت مشخص باشد.

به صورت عمومی، بیماری سل عفونتی است که اغلب موجب عرق کردن در خواب می‌شود. با این وجود عفونت ناشی از باکتری نیز می‌تواند یکی از دلایل تعریق شبانه باشد و دیگر موارد نیز شامل:

• اندوکاردیت (التهاب رگ‌های قلبی)
• استئومیلیت (التهاب استخوان ها)
• آبسه (به عنوان نمونه جوش ها، آپاندیس، لوزه ها، دیورتیکولیت)
• ویروس ایدز (HIV)

سرطان
تعریق شبانه یکی از نشانه‌ها و علائم اولیه برخی از انواع سرطان‌ها است. یکی از شایع‌ترین انواع این نوع سرطان، لنفوم است. هر چند افرادی که در آن‌ها سرطان تشخیص داده نشده نیز نشانه‌هایی مانند کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل و تب را تجربه می‌کنند.
علت تعریق شبانه و روش درمان

دارو‌های ضد افسردگی
مصرف برخی از دارو‌ها نیز می‌توانند موجب تعریق شبانه شوند. در مواردی که علائم جسمی یا نشانه‌های دیگر تومور تشخیص داده نشده اند سرطان یا سایر بیماری‌ها عموما مصرف برخی از دارو‌ها نیز می‌تواند موجب ایجاد تعریق شبانه شوند.

دارو‌های ضد افسردگی علت اصلی تعریق شبانه به شمار می‌روند، دارو‌هایی مانند (tricyclic)، دارو‌های باز دارنده سروتونین (SSRIs) و ونلافاکسین. در حالی که طبق آمار به طور تقریبی بین ۸ تا ۲۲ درصد افراد دارو‌های ضد افسردگی مصرف می‌کنند، سایر دارو‌های مرتبط با دانش روان پزشکی نیز می‌توانند موجب ایجاد چنین شرایطی شوند.

سایر دارو‌ها
دارو‌هایی که سبب کاهش تب می‌شوند مثل آسپرین و استامینوفن نیز می‌توانند موجب بروز چنین مشکلی شوند. دارو‌هایی که سبب سرخ شدن پوست به ویژه روی گردن و گونه می‌شوند سبب ایجاد این مشکل می‌شوند. تعدادی از این دارو‌ها عبارتند از:

• نیاسین (نایاکور، نیاسپان، سلو نیاسین) در دوز‌های بالا برای درمان اختلال لیپید مصرف می‌شوند
• تاموکسیفن
• هیدرازین
• نیتروگلیسرین و
• سیلدنافیل

از اکثر دارو‌ها با دوز بالا نام برده نشده است، دارو‌هایی مانند کورتیزون، پردنیزون و پردنیزولون که همگی ممکن است با تعریق شبانه همراه باشند.

شرایط نورولوژیک (Neurologic)
در اغلب موارد، اختلالات نورولوژیک می‌تواند موجب افزایش تعریق شود به ویژه تعریق شبانه، مشکلاتی نظیر:

• autonomic dysreflexia
• سکته
• و نوروپاتی اتونومیک (autonomic neuropathy)

درمان این عارضه به علل بروز آن بستگی دارد.

به طور خلاصه تعریق شبانه مشکل جدی نیست. اما برخی مواقع نشانه‌های پنهانی پشت آن وجود دارد. افرادی که بدون هیچ دلیلی دچار این مشکل می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنند.

درمان
عرق کردن شبانه معمولا توسط پزشکان داخلی، پزشک عمومی، متخصصان زنان تشخیص داده می‌شود. در صورتی که این عارضه به سایر بیماری‌ها مرتبط باشد باید سراغ متخصصان غدد درون ریز، مغز و اعصاب، بیماری‌های عفونی یا انکولوژی مراجعه نمایید.

منبع: medicinenet
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید