خسارت‌های سیل به روایت نمایندگان استان‌های سیل‌زده

خسارت‌های سیل به روایت نمایندگان استان‌های سیل‌زده

نماینده‌های استان لرستان انتقادات تندی را هم متوجه وزارت نیرو کردند و در این انتقاد‌ها وزرای پیشین نیرو را هم بی‌نصیب نگذاشتند.

کد خبر : ۶۹۰۲۱
بازدید : ۹۹۷۳
خسارت‌های سیل به روایت نمایندگان استان‌های سیل‌زده
بهارستان هم دیروز درگیر سیل بود؛ در اولین جلسه سال ۹۸ مجلس. قرار بود که چهار وزیر دولت در صحن علنی مجلس حضور پیدا کنند؛ وزرای کشور، راه و شهرسازی، نیرو و جهاد کشاورزی. موضوعی که بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه، از آن خبر داده بود، اما چنین نشد.
به گفته علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس؛ «به دلیل شرایط خاص استان خوزستان و دستور رئیس‌جمهور، این وزرا در منطقه حاضر شدند، لذا نشست مذکور منتفی شد». به همین دلیل عمده جلسه دیروز مجلس به صحبت‌های نمایندگان استان‌های سیل‌زده اختصاص داده شد.
نمایندگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان از خسارت‌های سیل گفتند و خطرات پیش‌رو را هم برشمردند. نماینده‌های استان لرستان انتقادات تندی را هم متوجه وزارت نیرو کردند و در این انتقاد‌ها وزرای پیشین نیرو را هم بی‌نصیب نگذاشتند. نماینده‌های دیگر استان‌ها که با بحران سیل روبه‌رو شدند، از جمله فارس، مازندران، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و همدان هم توضیحاتی درباره استان خود ارائه دادند.

۳۰ هزار پابرهنه و شکایت از وزارت نیرو
«بیش از ۳۰ هزار نفر در پلدختر کفشی برای پاکردن ندارند». این را حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس گفت. کاظمی در آغاز سخنان خود به موضوع عدم حضور وزرا در جلسه نیز اشاره کرد و گفت که اگر این موضوع را می‌دانست به تهران بازنمی‌گشت. به گزارش «خانه ملت»، او درباره وضعیت پلدختر توضیح داد: «سیل باعث ویرانی و تخریب نیمی از شهر پلدختر و بخش معمولان و ۲۰ روستا شد.
ارتباط شهرستان پلدختر، معمولان و روستا‌ها با مرکز استان و سایر نقاط قطع شده و بر این اساس بالگرد‌ها به صورت هوایی به بیش از ۶۰ روستا امدادرسانی می‌کنند. زیرساخت‌ها در حوزه انتخابیه پلدختر از بین رفته و بخش کشاورزی، باغات و دامداری‌ها آسیب جبران‌ناپذیری دیده‌اند».
در ادامه دو نماینده دیگر استان لرستان وزارت نیرو را مقصر سیل در این استان دانستند. اللهیار ملکشاهی با اشاره به اینکه خسارات فراوانی به اراضی کشاورزی و باغات کوهدشت وارد شده که میزان آن یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: مقصر اصلی در سیل لرستان وزارت نیرو است و بر این اساس مجمع نمایندگان استان لرستان از وزارت نیرو به دادگستری شکایت خواهند کرد.
علی رستمیان، نماینده سلسله و دلفان، هم در همین راستا افزود: «وزارت نیرو و وزیر فعلی و وزرای گذشته باید به‌عنوان مسبب اصلی سیل‌ها و محاصره روستا‌ها توسط سیل، محاکمه شوند».

همه خسارت‌های سیل تاکنون
وقتی نوبت به ارائه گزارش درباره خوزستان رسید، نماینده این استان از آواره‌شدن ۴۰۰ هزار نفر سخن گفت. سیدراضی نوری با بیان اینکه مردم روستا‌ها و شهر‌های استان خوزستان خانه‌های خود را تخلیه کرده و حدود ۴۰۰ هزار نفر زندگی عادی خود را از دست داده‌اند، افزود: رفع این مشکلات عزم ملی و ورود تمام نیرو‌های انقلابی نظام را می‌طلبد و البته چنین انتظاری از سوی مردم وجود دارد.
او در ادامه به موضوع عدم لایروبی رودخانه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: «اگر فقط ۵۰ درصد از هزینه خسارت‌های وارده، ۵۰ درصد امکانات امدادی که اکنون در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته به لایروبی سد‌ها و رودخانه‌ها اختصاص می‌یافت و از قبل کمپ‌های اسکان برای مردم تدارک و اندیشیده می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیت اسفناکی نبودیم». بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، از خسارت ۷۰۰ میلیاردتومانی سیل گفت.
او گفت: «متأسفانه در منطقه «دروازه قرآن» ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۰۵ نفر مجروح شدند. کل خسارات استان فارس ۷۰۰ میلیارد تومان است. فارس، شیراز، خوزستان، کرمانشاه، آق‌قلا و دیگر مناطق تفاوتی با هم ندارند. همه این مناطق ایران هستند و همه ما هم اندوهگین هستیم و باید دست در دست هم مشکلات را برطرف کنیم». پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود، همچنین از ورود این کمیسیون به موضوع سیل هم خبر داد.
در ادامه غلام‌محمد زارعی، نماینده بویراحمد و دنا، پشت تریبون مجلس رفت و درباره استان خود چنین گفت: «سیل بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به مردم و تأسیسات عمومی و زیربنایی کهگیلویه‌وبویراحمد وارد کرد و متأسفانه سه نفر جان خود را از دست دادند، باوجوداین هیچ مسئولی از استان بازدید و با مردم همدردی نکرد. خسارت هزار و ۹۰۰ میلیاردی استان مازندران هم در مجلس مطرح شد. علی ادیانی، نماینده قائمشهر، خسارات وارده به استان مازندران را هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی و مسکن عنوان کرد و گفت: «چهارهزار دام سنگین و سبک، هزار هکتار از اراضی و باغات، سه هزار واحد صنفی کوچک و شش‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی از ۲۰ تا صددرصد از بین رفته‌اند».
محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، گفته که وزرای مرتبط با سیل به زودی به مجلس می‌آیند. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، دیروز در نشست با فراکسیون مستقلین گفته که حدود ۶۲ نفر در کشور به دلیل سیلاب‌های اخیر جان خود را از دست دادند و باید مسئولان، پیمانکاران، کارفرماها، مشاوران و طراحان اجرای برخی طرح‌ها مجازات شوند. باید منتظر ماند و دید که بررسی ابعاد مختلف سیلی که در استان‌های زیادی از کشور جاری شد چطور ادامه پیدا می‌کند.
منبع: روزنامه شرق
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید