جسارت آقاخانی

جسارت آقاخانی

سعید آقاخانی با جسارتی مثال‌زدنی راهی را آغاز کرده است که تصویری نو، بی‌بدیل و همچنین تازه از کردستان و مردمان این دیار به مخاطب عرضه شود و به‌همین‌دلیل باید دستش را بوسید

کد خبر : ۶۹۰۵۸
بازدید : ۲۱۱۴
جسارت آقاخانی

آرمان نصراللهی | سعید آقاخانی نزدیک به سه دهه است که در دو عرصه سینما و تلویزیون فعالیت داشته و در این مدت نیز آثار شاخصی در هر دو عرصه عرضه کرده و خوشبختانه این آثار هم از سوی عموم مردم و هم از سوی منتقدان با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است.

کارگردانی سریال‌های متعدد مناسبتی از سوی این هنرمند، بازی در فیلم‌های سینمایی متعدد و کسب موفقیت‌های مختلف از جمله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای بازی فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن از جمله موفقیت‌های سعید آقاخانی است که او را در تراز یکی از هنرمندان شاخص کشوری مطرح کرده است.

بازی و کارگردانی در نزدیک به ۳۰ مجموعه تلویزیونی، بازی در ۳۰ فیلم سینمایی و همچنین نقش‌آفرینی در چندین فیلم تلویزیونی نشان‌دهنده کارنامه‌ای قابل دفاع برای هنرمندی است که فعالیت هنری خود را از شهرستان بیجار، یعنی زادگاهش آغاز کرد و بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن در رشته تئاتر دانشگاه تهران پله‌های ترقی را با تکیه بر توان علمی و ذوق هنری خود طی کرد و امروز به یکی از چهره‌های شاخص ملی و بین‌المللی در این عرصه تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر و به بهانه‌های مختلف آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی با رویکرد توجه به اقوام مختلف در کشور ساخته شده است که مهم‌ترین مثال برای این مهم را می‌توان سریال «پایتخت» دانست که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قومی مردم شمال کشور، اثری تأمل‌برانگیز را در نوع خود عرضه کرد و اتفاقا با استقبال چشمگیری از سوی مخاطب مواجه شد که جدا از نظرسنجی‌های اعلام‌شده از سوی صداوسیما، ورود تکیه‌کلام‌های این اثر به صحبت‌های روزمره مردم نشان‌دهنده میزان تأثیرگذاری و استقبال مردمی از آن بود.

هرچند درباره مردم کردستان و قوم کرد در سالیان اخیر آثار متعددی در قالب فیلم‌های سینمایی تهیه و عرضه شده بود، ولی متأسفانه در این آثار نه‌تن‌ها به ظرفیت‌ها و ارزش‌های محلی و قومی مردم کرد توجه نمی‌شد که حتی آثار سوء و منفی نیز به‌دنبال داشت که البته دلیل اصلی این مهم را باید در انتخاب سوژه، تسلط‌نداشتن عوامل تهیه اثر از جمله نویسنده و کارگردان به مسائل منطقه و مواردی دیگر از این دست جست‌وجو کرد.

«نون خ»، مجموعه‌ای که در ایام عید سال جاری میهمان خانه‌های مردم شد و اتفاقا از شبکه اول سیما به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین و دردسترس‌ترین شبکه‌های رسانه ملی پخش شد، فرصتی را فراهم کرد تا قرائتی جدید و البته هنرمندانه را از ظرفیت‌ها و استعداد‌های این خطه از ایران اسلامی برای اولین‌بار در این سطح و اتفاقا از سوی کسی که خود زاده این آب و خاک است و به‌خوبی از آن شناخت دارد، عرضه کند.

«نون خ» که در نگاه اولیه و با دیدن عنوان آن همه را یاد اسامی مستعار سوء‌استفاده‌کنندگان بیت‌المال می‌انداخت، ولی با شروع پخش آن ما را به فضایی پر از عواطف و احساسات پاک و ناب می‌برد که تنها نمونه این ویژگی‌های منحصربه‌فرد را می‌توان در کردستان و مناطق کردی یافت.

ویژگی‌های مثبت و متعدد سریال و مجموعه «نون خ» و نمایش هنرمندانه آن‌ها از سوی سعید آقاخانی، هنرمند کردستانی، در این مجال نمی‌گنجد؛ ولی نباید از نظر دور داشت که اختصاص یکی از طلایی‌ترین زمان‌های شبکه اول برای نمایش این مجموعه و همچنین استفاده از ظرفیت و توان هنرمندان بومی و انتخاب مناسب هنرمندان ملی باعث شد تا نه‌تن‌ها مردم در کردستان و دیگر استان‌های غرب کشور، بلکه سراسر کشور جذب این سریال شوند و نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی رسانه ملی نشان‌دهنده پیشتازبودن این مجموعه در مقایسه با سایر برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در ایام نوروز امسال است.

سعید آقاخانی با نمایش صحنه‌هایی ناب از عطوفت، مهربانی، احساسات پاک و دست‌نخورده، میهمان‌نوازی، شرافت و... از مردم کردزبان بار دیگر نشان داد که در صورت توجه بیشتر می‌توان آثاری ناب و دست‌نخورده را در تمامی قالب‌های هنری به بهترین شکل ممکن به مردم و مخاطب عرضه کرد و به‌همین‌دلیل باید به تلاش و کوشش وافر او دست‌مریزاد گفت.

بدون شک «نون خ» و مجموعه جدید سعید آقاخانی مبرا از کمی و کاستی نیست، ولی باید توجه داشت که کاری در این سطح و پایه و آن هم با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی و تلفیق هنرمندانه آن با توان ملی در نوع خود کم‌نظیر بوده و به‌همین‌دلیل نیاز است که منتقدان و دلسوزان فرهنگ و هنر کردستان آن را با چشم مهربانانه‌تری ببینند و ارزیابی کنند.

بدون شک «نون خ» آغاز راهی است که می‌طلبد تا سایر هنرمندان پرورش‌یافته در دامان مردم کردستان و افراد دیگری که دنبال تصویر‌های ناب و پر از رنگ‌های دست‌نخورده می‌گردند، از این ظرفیت استفاده کنند و مسیر هموار‌شده را به سمت‌و‌سوی افق بهتری طی کنند.

سعید آقاخانی با جسارتی مثال‌زدنی راهی را آغاز کرده است که تصویری نو، بی‌بدیل و همچنین تازه از کردستان و مردمان این دیار به مخاطب عرضه شود و به‌همین‌دلیل باید دستش را بوسید و امکانی را در سطح منطقه‌ای و ملی برایش فراهم کرد تا «نون خ» با توجه به استقبال از سوی مخاطب تا سری دو و سه و حتی چهار و پنج هم پیش برود.
منبع: روزنامه شرق
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید