دستور تخلیه ۵ منطقه در اهواز

دستور تخلیه ۵ منطقه در اهواز

آب رودخانه‌های دز و کرخه هم اکنون به سمت اهواز در حال حرکت است. وی بیان کرد: ما انتظار داریم مردان و جوانان در محل بمانند و تنها سالمندان، خردسالان و زنان منطقه را ترک کنند.

کد خبر : ۶۹۱۰۶
بازدید : ۱۲۸۷۸
دستور تخلیه ۵ منطقه در اهواز
به‌دنبال وقوع سیلاب اخیر در کشور، وزیر نیرو از تشکیل کمیته ملی بررسی علل بروز سیل به دستور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه بررسی‌هایی داشته است.
رضا اردکانیان روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه همه اتفاق نظر دارند که پرداختن به علل وقوع سیل نباید منجر به اختلال در روند امداد و نجات شود، گفت: کمیته ملی بررسی علل بروز سیل نیز با حدود ۱۰ کارگروه این موضوع را بررسی خواهد کرد.

همزمان فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد دولت ارقامی را با نرخ ترجیحی برای پرداخت تسهیلات بانکی به مناطق سیل‌زده در نظر گرفته است و مابقی این میزان هم توسط دولت از بودجه عمومی پرداخت می‌شود. به گزارش «ایسنا» وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه «در نظر گرفتیم تمام اشخاصی که به مناطق سیل‌زده کمک‌های نقدی می‌کنند، این کمک‌های نقدی‌شان جزو هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی محسوب شود»، اظهار کرد: این فرصتی است که در اختیار کسانی که کمک می‌کنند قرار گرفته است.
همچنین دیروز تفویض اختیاری به گمرک انجام دادیم تا تمام محموله‌هایی که از خارج برای هلال احمر ما جهت کمک به سیل‌زدگان ارسال می‌شود با اختیار تام ترخیص شود و هیچ اتلاف وقت و انرژی در این زمینه صورت نگیرد. محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از واریز یک ماه مستمری اضافه برای مستمری‌بگیران آسیب‌دیده از سیل تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: این مبلغ ظرف بیست و چهار ساعت آینده واریز می‌شود و محل تامین اعتبار آن از ذخیره سال گذشته صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بوده است.
محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه بخش‌هایی از کتاب‌های دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده حذف خواهد شد، گفت: امتحانات از آن‌ها تا مباحثی که خوانده‌اند گرفته خواهد شد. او تاکید کرد که راه‌اندازی مدارس در مناطق سیل‌زده فعلا امکان‌پذیر نیست.

همچنین محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگر شرایط مناسبی نداشته باشیم مجبور می‌شویم سال تحصیلی را پایان یافته اعلام کنیم؛ چراکه بخشی از مدارس ما اشغال هستند و بخشی نیز تخریب شده‌اند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت با بیان اینکه همچنان برخی از شهر‌ها و استان‌های کشور با مشکلات ناشی از سیل و سیلاب مواجه هستند و ممکن است در روز‌های آینده نیز به واسطه بارش‌ها این مشکلات ادامه داشته باشد، گفت: دولت، مردم و سایر دستگاه‌هایی که باید حمایت داشته باشند، وظایف و مسوولیت‌هایی دارند که باید به آن عمل کنند.
روحانی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا خطوط ارتباطی را در مناطق سیل‌زده به شرایط عادی بازگردانیم و در برخی مسیر‌هایی که بازگشت به شرایط طبیعی نیاز به زمان دارد، باید یک ارتباط موقت ایجاد کنیم. به گزارش «ایلنا» رئیس‌جمهور افزود: پایداری سد‌های کشور مورد اعتماد است و همه سد‌ها به‌طور ساعتی و روزانه کنترل می‌شوند.

دستور تخلیه ۵ منطقه در اهواز
در همین حال غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان روز گذشته دستور تخلیه پنج منطقه در اهواز ازجمله مناطق عین۲، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد اهواز را صادر کرد و گفت: ساکنان منطقه کیانشهر نیز در حالت آماده‌باش قرار گیرند. غلامرضا شریعتی همچنین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه در مقطع ال‌هایی اهواز دو رودخانه بزرگ دز و کرخه به هم پیوسته‌اند، اظهار کرد: این به هم پیوستن رودخانه‌ها برای اولین بار است که صورت می‌گیرد و علت این امر به‌دلیل دبی بالای این دو رودخانه است.
شریعتی افزود: آب رودخانه‌های دز و کرخه هم اکنون به سمت اهواز در حال حرکت است. وی بیان کرد: ما انتظار داریم مردان و جوانان در محل بمانند و تنها سالمندان، خردسالان و زنان منطقه را ترک کنند؛ چراکه ما برای مقابله با خطرات ناشی از حرکت سیلاب به این مناطق اهواز تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا خسارتی متوجه این مناطق نشود. به گفته سیدمحسن موسوی‌زاده، نماینده خوزستان در شورای‌عالی استان‌ها، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم برخی مناطق اهواز در معرض خطر سیل قرار دارند.
او در گفتگو با «ایرنا» گفت: وضعیت در شهر اهواز عادی نیست و خطر سیل هر لحظه برخی مناطق پرجمعیت این شهر را تهدید می‌کند، آب سد کرخه از طریق سد سلمان از شمال غرب اهواز وارد کیانشهر شده و ورزشگاه الغدیر و میدان تره‌بار را محاصره کرده و با منحرف کردن آن به سمت منطقه عندو و ملاشیه که دو منطقه حاشیه‌ای و پرجمعیت هستند، مردم این مناطق را در خطر سیل قرار داده است.
او همچنین گفت که خطر فاضلاب نیز اهواز را تهدید می‌کند. طغیان رودخانه‌های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به‌دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست آن باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان شده است. بر اثر سیلاب اخیر دستور تخلیه ۲۳۴ روستای استان داده شده و بالغ‌بر ۴۶ هزار نفر سیل‌زده در اردوگاه‌های اسکان مستقر شده‌اند.
در همین حال محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بر سلامت کامل سد کرخه تاکید کرد. ازسوی دیگر معاون پیش‌بینی هواشناسی گلستان از ورود سامانه بارشی از روز‌های آینده به استان خبر داد و گفت که احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد.

آخرین وضعیت شهر‌های سیل‌زده
گزارش‌ها از شهر‌های سیل‌زده از ادامه روند امدادرسانی به سیل‌زدگان حکایت می‌کند. در همین راستا سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس در گفتگو با «ایسنا» درباره آخرین وضعیت شهرستان سیل‌زده پلدختر و معمولان گفت: راه‌های اصلی در حال بازگشایی است و شهرستان پلدختر به معمولان وصل شده است. متاسفانه هنوز ارتباط روستا‌هایی که در غرب رودخانه کشکان هستند برقرار نشده است.
همچنین با فروکش کردن بخش زیادی از آب در آق‌قلا، از دو سه روز گذشته کار جمع‌آوری و دفن بهداشتی تلفات دام و طیور در سطح شهر آق‌قلا با به‌کارگیری اکیپ‌های دامپزشکی چند شهرستان آغاز شده است. احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران نیز از آسیب جدی سیل به ۹۱ هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز مازندران خبر داد. در همین حال رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت درخصوص شرایط خوزستان گفت: شرایط در خوزستان به‌گونه‌ای است که توانستیم در راستای تخفیف فشار به پایین دست ۳۰ درصد خروجی سد گتوند و کرخه را کاهش دهیم.
وزیر نیرو با اشاره به تلاش استان‌های معین گفت: استان لرستان بیشترین آسیب‌ها را از سیل اخیر داشت. از ۸۰۰ روستایی که در این استان با قطع آب روبه‌رو بودند در حال حاضر تنها آب ۱۵ روستا مشکل دارد که به‌دلیل عدم‌دسترسی جاده‌ای است. البته آب بسته‌بندی به این روستا‌ها انتقال داده شده است و ده‌ها هزار تانکر آب از شرکت آب و فاضلاب تهران به این استان انتقال داده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنین گفت: در حال حاضر منتظر دو بارش یکی در هفته آینده و یکی در اواخر فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت هستیم. شدت این بارش‌ها ظاهرا وسیع نیست، اما باید آمادگی‌های ما از حیث خالی کردن سد‌های بزرگ وجود داشته باشد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: جاده خرم‌آباد - پلدختر به‌واسطه گذر از کنار رودخانه قابل‌بازسازی نیست و باید جاده‌ای جدید احداث شود. بر اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین‌ماه جاری رودخانه شهر و روستا‌های مختلف لرستان طغیان و سد مروک دورود نیز سرریز کرد. برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است و تاکنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید