علائم بیش‌فعالی در دختران

علائم بیش‌فعالی در دختران

در نهایت اینکه علائم ADHA در دختران تا یک سن پنهان است، چون آن‌ها همیشه در تلاش هستند که در نظر همه بهترین باشند و انتظارات اطرافیان را برآورده کنند، نسبت به هنجار‌های اجتماعی مطیع باشند و برای موفقیت تمام تلاش خود را به کار ببندند.

کد خبر : ۶۹۱۹۸
بازدید : ۱۹۸۳
علائم بیش‌فعالی در دختران
فرادید | وقتی از اکثر افراد خواسته می‌شود که یک کودک بیش فعال را توصیف کنند همگی پسر بچه‌ای شیطان را مثال می‌زنند که از دیوار راست بالا می‌رود، آرام و قرار ندارد و کاری که به او گفته می‌شود را انجام نمی‌دهد.

تعداد کمی هم دختری پر جنب و جوش را مثال می‌زنند که دوستان زیادی دارد و همیشه در تلاش است که بهترین نمره‌ها را در درس هایش بگیرد.

اکثر دخترانی که علائم بیش فعالی دارند ممکن است تا آخر عمر از بیماری خود آگاهی پیدا نکنند چراکه والدین آن‌ها به دلیل بی توجهی و یا نداشتن آگاهی متوجه رفتار‌های گاهی عجیب و غریب دختر خود نمی‌شوند.

علائم بیش فعالی یا ADHD در درازمدت با تکرار رفتار‌های خطرناک جنسی، کاهش عزت نفس، عدم پیشرفت تحصیلی، قابل شناسایی است.

اما باید این نکته را یادآور شد که اگر بیش فعالی در دختران به موقع تشخیص داده نشود سلامت روان آن‌ها به خطر خواهد افتاد. ممکن است در اثر بی توجهی به این علائم، دچار افسردگی و اضطراب شوند پس تشخیص زودهنگام حیاتی است.
بیشتر بخوانید: بیش‌فعالی؛ اختلال یا شیطنت؟
افراد مبتلا به ADHD در سه گروه رفتاری قرار داده می‌شوند:
بیش فعالی، تکانشی، بی توجهی

تشخیص این بیماری در پسران سه برابر بیشتر از دختران در کودکی است. تحقیقات نشان می‌دهد این بیماری در دوران نوجوانی و جوانی دختران قابل تشخیص است.

بیش فعالی در دختران متفاوت از پسران است. به طور مثال یک پسر بیش فعال که روی صندلی کلاس نشسته است به قدری صندلی را تکان می‌دهد و یا به عقب و جلو می‌کشد که در آخر از آن می‌افتد.در مقابل یک دختر بیش فعال از صندلی خود بلند می‌شود و راه می‌رود.

به همین دلیل است اگر از معلم کلاس پرسیده شود کدام یک بیش فعال است به طور حتم می‌گوید پسر. چرا که رفتار دختر از نظر او غیر عادی نبوده. نه تنها این علائم بین پسر و دختر متفاوتند بلکه شدت آن نیز در پسران بیشتر است. تحرک و فعالیت پسر‌ها چندین برابر دختران و پرخاشگری آن‌ها نیز بیشتراست.

در نهایت اینکه علائم ADHA در دختران تا یک سن پنهان است، چون آن‌ها همیشه در تلاش هستند که در نظر همه بهترین باشند و انتظارات اطرافیان را برآورده کنند، نسبت به هنجار‌های اجتماعی مطیع باشند و برای موفقیت تمام تلاش خود را به کار ببندند.

والدین نیز چنین انتظاری از آن‌ها دارند. از دید آن‌ها دختر باید همیشه مرتب و منظم باشد، نمرات عالی کسب کند و دوستان خوبی داشته باشد.
علائم بیش‌فعالی در دختران

علائم بیش فعالی در دختران
موارد زیر علائم اختصاصی بیش فعالی در دختران است:
- در انجام تکالیف خود بسیار کند است و یا حتی فراموش می‌کند که آن را انجام دهد. بیشتر وقتش را با دوستانش می‌گذراند و به اصطلاح بسیار سر به هوا است.

- او یک دانش آموز ناموفق است. وقتی را که برای مطالعه صرف می‌کند در گرفتن نمرات خوب به او کمی نمی‌کند.

- در خواندن و درک مطلب بسیار ضعیف است. ممکن است متنی را که می‌خواند متوجه بشود، اما ارتباط بین اجزای متن را نمی‌فهمد. جزئیات و نکات مهم درسی در خاطرش نمی‌ماند.

- در گروه دوستی دوام زیادی نمی‌آورد به این دلیل که نمی‌تواند با آن‌ها همراه شود، در واقع بهتر است بگوییم نمی‌تواند اهداف گروه دوستی را برآورده کند به همین دلیل به سرعت از طرف دوستانش کنار گذاشته می‌شود و یا اینکه مورد تمسخر و عاملی برای خندیدن آن‌ها می‌شود.

- چیز‌های مهم را فراموش می‌کند. مثلا قرار است به یک مهمانی برود فراموش می‌کند کفش و یا لباس خود را ببرد.

- در به همراه داشتن لوازم ضروری اشتباه می‌کند مثلا قرار است کتاب جغرافیا را با خود به مدرسه ببرد، اما به جای آن کتاب ادبیات را می‌برد.

- مثل پسر‌ها از دیوار راست بالا نمی‌رود، اما همیشه در هر گروهی که باشد نقش ناجی را دارد، بساط شوخی و خنده دیگران را فراهم می‌کند و مدام مشغول حرف زدن است.

- درست است که ممکن است از طرف برخی دوستانش کنار گذاشته شود، اما یک دختر بیش فعال دوستان زیادی دارد، چون دیگران از معاشرت با او لذت می‌برند.

- ایده‌های خوبی در ذهن دارد، اما همیشه تمام پروژه‌ها را ناتمام رها می‌کند و ادامه نمی‌دهد.

- همیشه برای انجام هر کاری برای او دیر است، زمان ندارد و نمی‌تواند خود را به موقع آماده انجام کار یا فعالیتی کند.
- او انرژی خود را در کلاس‌های مختلف ورزشی مثل شنا، تکواندو، فوتبال و... تخلیه می‌کند.

- تجربه پذیر نیست و از عواقب کارهایش درس نمی‌گیرد.

- دمدمی مزاج است. گاهی در اوج است و درست چند لحظه بعد سقوط می‌کند. درواقع حال روحی ثابتی ندارد.
منبع: سی ان ان
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید