هیولای عظیم ناسا

هیولای عظیم ناسا

NSA می‌گوید جمع‌آوری اطلاعات توسط آن قانونی است، به اطلاعات افراد علاقه‌مند نیست و عمدا به جمع‌آوری انبوه اطلاعات مکانی نمی‌پردازد.

کد خبر : ۶۹۲۳۸
بازدید : ۱۸۹۷۶
هیولای عظیم
واشنگتن‌پست طبق اسنادی که جمع‌آوری کرده به این نکته اشاره کرده است که سازمان امنیت ملی هر روز در حال جمع‌آوری میلیارد‌ها رکورد است تا موقعیت مکانی کاربران تلفن‌های همراه را در سرتاسر دنیا ردیابی کند.

گروه دانش؛ این جمع‌آوری انبوه که تحت مجوز نظارت بین‌المللی NSA انجام می‌شود، به اتصالات تلفنی ارائه‌دهندگان اصلی ارتباطات از راه دور از جمله در ایالات متحده نفوذ می‌کند.NSA این داده‌های مربوط به موقعیت و عادات مسافرتی را به منظور انجام «توسعه هدف» جمع‌آوری می‌کند تا پیوند‌های ناشناخته با اهداف شناخته شده خود را بیابد. NSA برای انجام این کار اطلاعات موجود در پایگاه داده گسترده دستگاه‌ها و موقعیت آن‌ها را گردآوری می‌کند.

اکثر کسانی که اطلاعات در مورد آن‌ها جمع‌آوری می‌شود متهم به هیچ جرمی نیستند. مقامات می‌گویند که عمدا به جمع‌آوری انبوه موقعیت تلفن‌های مردم آمریکا نمی‌پردازند، ولی تعداد زیادی از آن‌ها «به صورت تصادفی» مورد کاوش قرار می‌گیرند.
NSA با استفاده از این پایگاه داده‌های مکانی گسترده، تکنیک‌های تحلیلی پیچیده را برای شناسایی پیوند‌های ناشناخته‌ای که ممکن است با یک هدف شناخته شده هم‌مسیر یا متقاطع باشند به کار می‌گیرد و این پیوند‌ها را هم‌سفر می‌نامد.

NSA روزانه ۵ میلیارد رکورد تلفن همراه را جمع‌آوری می‌کند و سازمان جاسوسی را قادر می‌سازد تا مکان افراد و رابطه آن‌ها با افراد دیگر را در تمام طول روز ردیابی کند.
بر اساس اسناد ارائه شده به واشنگتن پست توسط ادوارد اسنودن، داده‌های گسترده قدرتی غیر‌قابل‌تصور برای «تعیین مکان جغرافیایی» میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر کره زمین را فراهم می‌کند.
از آنجا که تلفن‌های همراه دائما اطلاعات مکانی را به دکل‌های مجاور منتشر می‌کنند، NSA قادر است حتی در صورت خاموش بودن GPS، حرکات و شبکه‌های افراد را در هر زمان و هر جایی ردیابی کند.

طبق برآورد اسناد درزیافته، حداقل صد‌ها میلیون دستگاه تلفن همراه جزء این پایگاه داده NSA هستند. اطلاعات موقعیت داخلی مردم آمریکا به طور عمدی جمع‌آوری نمی‌شود، اما ممکن است در حین هدف‌گذاری اتباع خارجی «به صورت تصادفی» جمع‌آوری شود.
«ممکن است تلاش در راستای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مکانی، از نظر مقیاس، دامنه و تاثیر بالقوه بر حفظ حریم خصوصی میان برنامه‌های نظارتی NSA که از ماه ژوئن افشا شده‌اند، بی‌رقیب باشد.

تحلیلگران می‌توانند تلفن‌های همراه را در هر نقطه از جهان پیدا کنند، حرکات آن‌ها را ردیابی نمایند و روابط پنهانی میان کاربران آن‌ها را آشکار کنند.
این روابط پنهان توسط ابزار‌های تحلیلی قدرتمند و تکنیک‌های ریاضی پردازش می‌شود که در مجموع با عنوان «هم‌سفر» شناخته می‌شوند و امکان جستجوی پیوند‌های ناشناخته افراد مورد نظر را برای NSA فراهم می‌کنند

در عین حال این نمونه دیگری از اهمیت الگوریتم‌ها در امنیت معاصر است. اساسی‌ترین ابزار‌های تحلیلی، نقشه تاریخ، زمان و مکان تلفن‌های همراه را از نظر الگو‌ها یا لحظات هم‌پوشانی مهم ترسیم می‌کنند.
ابزار‌های دیگر سرعت و مسیر را برای تعداد زیادی دستگاه تلفن همراه محاسبه می‌کنند و داده‌های الکترونیکی را با نقشه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی مطابقت می‌دهند تا زمان احتمالی سفر را محاسبه کنند و دستگاه‌های متقاطع احتمالی را مشخص نمایند.

برنامه تعیین مکان چنان حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند که NSA در یکی از گزارش‌های خود در سال ۲۰۱۲ می‌گوید: «این مقادیر از توانایی ما برای مصرف، پردازش و ذخیره داده‌ها فراتر رفته است.»
بنا بر یکی از بیانیه‌های سازمان، متمم چهارم قانون اساسی که از مردم آمریکا برابر جستجو‌ها و توقیف و ضبط‌های غیر‌معقول محافظت می‌کند، در جمع‌آوری داده‌های تلفن همراه در ایالات متحده کاملا رعایت می‌شود.

NSA چگونه اهداف را برای یافتن پیوند‌های احتمالی ردیابی می‌کند؟
«تحلیل هم‌سفر» یک روش عملیاتی و فعال برای توسعه هدف توسط NSA است. این روش داده‌های مکانی از قبیل: شناسه‌های برج تلفن همراه (GCID) را برای محاسبه تاریخ، زمان و موقعیت هر دستگاه در مجاورت یک هدف اطلاعاتی خارجی مشخص در یک بازه زمانی یک‌ساعته استخراج می‌کند. این سیستم بر حرکات افراد صرف‌نظر از این که قبلا به عنوان هدف شناسایی شده‌اند یا نه، نظارت می‌کند.

آیا این کار قانونی است؟
NSA می‌گوید جمع‌آوری اطلاعات توسط آن قانونی است، به اطلاعات افراد علاقه‌مند نیست و عمدا به جمع‌آوری انبوه اطلاعات مکانی نمی‌پردازد.

تعقیب اهداف
نکته مهم‌تر، توانایی برنامه در جستجوی حجم وسیع سوابق مکانی با زمان ثبت‌شده و بدون مشخص کردن هدف، جستجوی مقادیر اندک و غیر‌منتظره اطلاعات مفید در دریایی از اطلاعات است. در مورد اکثریت کاربران تلفن همراه که در این سیستم کاوش می‌شوند و حرکات آن‌ها با یک هدف معتبر اطلاعاتی خارجی مرتبط است، NSA دلیلی برای مظنون شدن ندارد.

NSA اطلاعات سیاره‌ای را از ۱۰ SIGADS (شناساگر‌های فعالیت اطلاعاتی سیگنالی) رهگیری می‌کند. واشنگتن پست دو مورد از این شناساگر‌ها را ذکر کرده است:STORMBREW و WOLFPOINT STORMBREW داده‌ها را از ۲۷ اتصال تلفنی جمع‌آوری می‌کنند که به عنوان جفت OPC / DPC شناخته می‌شوند و به نقاط مبدا و مقصد اشاره دارند و معمولا ترافیک را از شبکه داخلی یک ارائه‌دهنده به دیگران انتقال می‌دهند.
این داده‌ها شامل شناسه‌های برج همراه است که می‌تواند برای تعیین موقعیت گوشی استفاده شود.

می‌خواهید ناشناس باشید؟
ظاهرا خاموش کردن گوشی، استفاده از تلفن‌های یک‌بارمصرف و روشن کردن گوشی برای مدت کوتاه به منظور برقراری تماس، رفتار هشداردهنده است. زمانی که تلفن‌های همراه همزمان به دکل‌های نزدیک متصل می‌شوند، CO-TRAVELER (هم‌سفر) پردازش می‌کند تا به ترسیم نقشه شبکه‌ای از هم‌سفران بالقوه خطرناک یاری رساند.
منبع: سازندگی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید