عقبگرد قیمت دلار و سکه

عقبگرد قیمت دلار و سکه

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان به فروش رفت و افت ۱۵۰ تومانی را نسبت به قیمت پایانی دوشنبه تجربه کرد.

کد خبر : ۶۹۲۶۰
بازدید : ۱۱۷۶۴
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
تنفس بورس در رالی صعودی
شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی سه‌شنبه تنها ۸۵ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۲۰۱ هزار و ۸۹۱ واحد رسید. دماسنج بورس که در ۹ روز اخیر افزایش یافته و بازده مثبت ۱۳ درصد را از ابتدای سال ثبت کرده بود، معاملات دیروز را نیز با گارد صعودی آغاز کرد و حتی به کانال ۲۰۲ هزار هم وارد شد.
با این حال این شاخص در ساعت پایانی معاملات و با شدت گرفتن عرضه‌ها از اوج خود فاصله گرفت و تنها ۰۴/ ۰ درصد در مقیاس روز رشد کرد. جریان پول‌های جدید که در سال نو به بورس پیوسته در روز‌های گذشته رشد دسته‌جمعی گروه‌های بورسی را رقم زد و همین امر به شناسایی سود توسط بورس‌بازان در معاملات دیروز بازار سهام انجامید. با این حال افت قیمت اکثریت سهم‌ها در سایه جهش غول‌های سنگ‌آهن همچون «کگل» و «کچاد» قرار گرفت.
عقبگرد دلار و سکه در روز خنثای بورس
بازار ارز
بی‌اعتنایی دلار به اخبار غیراقتصادی
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان به فروش رفت و افت ۱۵۰ تومانی را نسبت به قیمت پایانی دوشنبه تجربه کرد.
دلار روز خود را در حالی آغاز کرد که افزایشی‌های بازار قصد حمله به مرز ۱۴ هزار تومانی را داشتند. اما شاخص ارزی کشور نه تنها به مرز یاد شده نزدیک نشد بلکه در مقاطعی از روز به زیر مرز ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیز سقوط کرد. سفته‌بازان انتظار داشتند با تکیه بر اخبار پیرامون رسمی شدن تروریستی شناخته شدن سپاه توسط ایالات متحده رشد اخیر نرخ ارز را تداوم بخشند.
اما سطح کم تقاضا در بازار نشان داد که اثر این خبر طی معاملات هفته قبل پیش‌خور شده است. بازارساز ارزی نیز با حفظ فاصله کم با نرخ بازار آزاد و کاهش پلکانی نرخ ارز صرافی‌های خود به افت دلار کمک کرد.
عقبگرد دلار و سکه در روز خنثای بورس
بازار سکه
هم‌افزایی دو عامل کاهشی در بازار سکه
هر سکه طرح جدید طی معاملات روز قبل ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان مبادله شد.
کاهش همزمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا در بازار جهانی اثر خود را بر قیمت سکه تشدید کردند، به‌طوری‌که افت ۱/ ۱ درصدی نرخ ارز و ۲/ ۰ درصدی فلز زرد منجر به ریزش ۷/ ۲ درصدی بهای سکه شد. کاسته شدن از سطح ریسک‌ها و روشن شدن چشم‌انداز رشد اقتصاد در بازار جهانی با افزایش جذابیت بازار‌های پرریسک، بهای دارایی‌های امن همچون طلا را تحت فشار قرار داده است.
دیروز همچنین نرخ ارز در بازار داخلی به واسطه ضعف تقاضا و مدیریت و عرضه مناسب دلار توسط بازارساز نزولی شد و ۱۵۰ تومان افت قیمت پیدا کرد. در جلسه معاملاتی دیروز همچنین به میزان ۷۵ هزار تومان از ارتفاع حباب سکه کاسته شد.
عقبگرد دلار و سکه در روز خنثای بورس
بازار طلای جهانی
افت همزمان طلا و ریسک‌ها در بازار جهانی
هر اونس طلا راس ساعت ۱۶ سه‌شنبه به بهای ۱۲۸۳ دلار به فروش رفت و کاهش قیمت روزانه ۲/ ۰ درصد را تجربه کرد. پنجمین افت متوالی طلا در حالی رقم خورد که ریسک‌های سرمایه‌گذاری در حال کاهش بوده و تمایل معامله‌گران برای کسب سود بیشتر از بازار‌های پرریسک، منجر به انقباض سمت تقاضا برای فلز زرد شده است.
داده‌های اقتصادی مطلوب چین و آمریکا در هفته گذشته سیگنال عدم افت شتاب رشد اقتصاد جهانی را صادر کرد و فشار بر طلا را افزایش داد. در همین راستا حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر پایه طلا قابل معامله در بورس «SPDR Gold Trust» به کمترین میزان خود از ماه نوامبر رسید.
در روز‌های آتی کف ۱۲۸۰ و ۱۲۸۳ دلاری در ماه‌های ژانویه و فوریه نقش حمایتی را برای طلا ایفا خواهند کرد و میانگین ۱۰۰ روزه ۱۲۸۹ دلاری پیش روی این دارایی ارزشمند قرار دارد.
عقبگرد دلار و سکه در روز خنثای بورس
بازار اوراق مسکن
«تسه ۹۶۱۰» در آستانه مرز روانی
اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی روز قبل ۵/ ۱درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۴۹ هزار و ۹۹۱ تومان به فروش رفت. این سررسید وام که شنبه به کف تاریخی رسید در ۳روز متوالی اخیر افزایشی شده و در آستانه بازپس‌گیری مرز روانی ۵۰هزار قرار دارد.
دیروز عموم سررسید‌های وام شرایط مشابهی را تجربه کردند و اکثر آن‌ها (به غیر از ۴ مورد) به افزایش قیمت پرداختند و میانگین قیمتی آن‌ها به کانال ۵۰ هزار تومانی صعود کرد.
جهش نجومی قیمت مسکن در سال قبل و حفظ تداوم شیب صعودی آن، عدم رشد متوازن قدرت خرید متقاضیان و بهای واحد‌های مسکونی، ثابت ماندن سقف تسهیلات وام مسکن و وجود وام‌های موازی همچون صندوق یکم بازار «تسه‌ها» را وارد رکود کرده است و تنها تغییر بنیادین در حوزه‌های یادشده می‌تواند این بازار را متحول سازد.
عقبگرد دلار و سکه در روز خنثای بورس
بازار نفت
کاهش قیمت بر پایه ازدیاد تولید؟
بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» در معاملات دیروز ۳/ ۰درصد افزایش یافت و ساعت ۱۶ به قیمت ۵/ ۶۳ دلار به فروش رفت. آمار‌های مناسب اقتصادی در آمریکا و چین کماکان با چشم‌انداز انبساط تقاضا از رشد طلای سیاه حمایت می‌کند.
با این حال شدت گرفتن عرضه برای جبران تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا و مشکلات داخلی لیبی ممکن است شرایط را در بازار جهانی معکوس کند. سولیانوف وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده است که این کشور به همراه اوپک آماده افزایش تولید نفت است.
عدم تمایل به واگذاری سهم بازار جهانی به تولید روزافزون نفت خام آمریکا دلیل اصلی این تصمیم روسیه است. تولید نفت شیل آمریکا در ماه مارس به رکورد جدید ۴۶/ ۸میلیون بشکه در روز رسیده است. رشد ۴۲ هزار بشکه‌ای هم تولید ناحیه پرمیان آمریکا را به ۱۴/ ۴ میلیون بشکه در روز رسانده است.
عقبگرد دلار و سکه در روز خنثای بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید