بازگشت موسولینی

بازگشت موسولینی

بازمانده دیکتاتور ایتالیا نامزد نمایندگی پارلمان اروپا شد. کایو علاوه بر ارتباطی که به واسطه جد بدنامش با سیاست‌های راست‌گرایانه دارد، ارتباطات و پیوند‌های خانوادگی دیگری نیز با این گرایش دارد.

کد خبر : ۶۹۴۳۵
بازدید : ۹۵۸۹
بازگشت موسولینی
در گردهمایی سیاسی حزب راست‌افراطی ایتالیا به نام «برادران ایتالیا» (FDI)، رهبر این حزب «جیورجیا ملونی» برنامه حزب خود را «انقلابی» توصیف کرد.
او وعده داده که «همه چیز را در اروپا تغییر دهد» و «پایتخت اروپا» را به رُم منتقل کند. درحالی‌که کمپین حزب «برادران ایتالیا» برای انتخابات پیش روی پارلمان اروپا در پیش‌بینی‌ها جلو است، اما به نظر می‌رسد که این حزب نگاهی هم به گذشته این کشور و به‌ویژه دوران فاشیستی آن در زمان نخست‌وزیری بنیتو موسولینی داشته باشد.


واشنگتن پست در گزارش ۱۸ آوریل به قلم «آنا مومیگلیانو» نوشت که «ملونی» اوایل ماه جاری در ویدئویی در فیس بوک اعلام کرد که «کایو جولیو سزار موسولینی»، نتیجه نخست‌وزیر سابق ایتالیا، نامزد این حزب در انتخابات ۲۶ ماه مه خواهد بود. این ویدئو در برابر قصر «Civiltà Italiana» در رم ضبط شده بود که نمادی از معماری فاشیستی در دهه ۴۰ میلادی است.
تردید اندکی وجود دارد که موسولینی به‌دلیل ارتباط و پیوندهایش با «ایل دوک» (که از ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۳ حکومت کرد) نامزد شده باشد. «ایل دوک» لقبی است که فاشیست‌های ایتالیایی به بنیتو موسولینی، رهبر حزب ملی فاشیست ایتالیا داده بودند. ملونی و موسولینی از ارجاع آشکار به ایدئولوژی فاشیست اجتناب می‌کردند، اما موسولینی بار‌ها جدش را الهامی برای خود توصیف کرده است.

گزارشگر واشنگتن پست می‌افزاید: نتیجه رهبر سابق فاشیست ایتالیا در مصاحبه با روزنامه «Il Messaggero» گفت که همیشه به نام خانوادگی خود «افتخار خواهد کرد» و امیدوار است رای‌دهندگان ارزش «برند موسولینی» را بدانند. او در بیلبورد انتخاباتی‌اش خود را نماینده «تاریخ» ایتالیا معرفی کرده و در آن از فونت محبوبی استفاده کرد که در میان گروه‌های نوفاشیستی رایج است.
شعار او این است: «بنویسید موسولینی.» مقام‌های حزب FDI یا اظهار نظری نکردند یا به ایمیل‌هایی که خواستار نظرات آن‌ها بود پاسخی ندادند. «کایو موسولینی»، ۵۰ ساله، یک افسر سابق نیروی دریایی و نوه «ویتوریو»، دومین فرزند رسمی بنیتو موسولینی است (شایع است که «ایل دوک» فرزندان نامشروع دیگری نیز داشته است).
او نیز همچون دیگر افراد باقی مانده از نسل دیکتاتور سابق ایتالیا احساسات دوگانه‌ای درباره سابقه و تاریخ خانوادگی‌اش دارد. کایو در یکی از مصاحبه‌های خود با «Il Corriere della Sera» ادعا کرده بود که «یک فاشیست نیست»، اما قرار بود روز ۱۶ آوریل درباره دکترین فاشیسم سخنرانی‌ای در «FDI» در «پادوآ» داشته باشد. این سخنرانی پس از آن لغو شد که Il Gazzettino گزارش داد که کایو موسولینی «میهمان افتخاری» برای سخنرانی پس از شام بود.

کایو علاوه بر ارتباطی که به واسطه جد بدنامش با سیاست‌های راست‌گرایانه دارد، ارتباطات و پیوند‌های خانوادگی دیگری نیز با این گرایش دارد. پدر او «گیدو» یکی از فعالان حزب افراطی هویت‌گرایانه «فورزا نوا» بود. دختر عموی دومش، «آلساندرا موسولینی» هم در پارلمان ایتالیا و هم در پارلمان اروپا با دو گرایش راست‌افراطی «Alternativa Sociale» و حزب راست میانه برلوسکونی با نام «فورزا ایتالیا» حضور داشته است.
حزب «برادران ایتالیا» به‌جا مانده و وارث «جنبش سوسیالیستی» ایتالیاست؛ حزب نوفاشیست از میان رفته ایتالیا که نیرو‌های داوطلب «جمهوری سوسیالیستی اروپا» تاسیس کرده بودند. نامزدی کایو موسولینی در زمانی صورت گرفته که سیاست در ایتالیا به‌طور فزاینده‌ای به گرایش‌های راست متمایل شده و «ایل دوک» دیگر همچون گذشته تقبیح نشده و اهریمنی نشان داده نمی‌شود.

«ماتئو سالوینی»، معاون نخست‌وزیر- که وزیر کشور هم هست و به‌خاطر اظهارات تند و تیزش در مورد مهاجران مدتی در سرخط اخبار قرار داشت- به تازگی اعلام کرد که در مراسم «روز آزادی» و به یاد سقوط رژیم بنیتو موسولینی شرکت خواهد کرد، زیرا او آن را به منزله «مسابقه فاشیست‌ها در برابر کمونیست‌ها» می‌بیند.
سالوینی «لگا نورد» خود را از حزبی کوچک که خودمختاری برای مناطق شمالی را دنبال می‌کرد به یک حزب ملی‌گرا تبدیل کرده که به گفته برخی نظرسنجی‌ها می‌تواند ۳۲ درصد از آرا را هم به‌دست آورد. «ماتئو کاوالارو»، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه پاریس ۱۳ که بر راست‌افراطی ایتالیا متمرکز است، می‌گوید: «با چرخیدن لگا نورد به سوی راست، حزب برادران ایتالیا می‌ترسد که سالوینی آن‌ها را ببلعد. بنابراین، انتخاب فردی که نامش موسولینی است راهی است برای جلب توجه پایگاه اصلی‌اش که عمدتا از کسانی تشکیل شده که دلتنگ فاشیسم هستند.»
کاوالارو توضیح می‌دهد که آن‌هایی که عاشق عصر موسولینی هستند «نمی‌توانند در آن مورد خیلی صریح باشند»، زیرا قانون ایتالیا تبلیغ و ترویج حزب فاشیستی را ممنوع کرده است. اما او می‌افزاید که آن‌ها می‌توانند به حامیان بالقوه در مورد پذیرش دیکتاتور سابق‌شان «چشمک بزنند». جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که FDI می‌تواند ۵ درصد از آرا را به‌دست آورد.

مومیگلیانو، گزارشگر واشنگتن پست، می‌افزاید «فورزا ایتالیا»‌ی برلوسکونی که با محبوبیت لگا نورد در میان محافظه‌کاران تهدید شده و ممکن است حدود ۱۰ درصد آرا را به‌دست آورد نیز دستاورد‌های دیکتاتور سابق را برجسته کرده و درحال ارزیابی این است که آیا یک موسولینی متفاوت را به «خیمه سیاسی» خود وارد کند یا خیر.
مارس گذشته «آنتونیو تاجانی»، رئیس پارلمان اروپایی و یکی از چهره‌های میانه‌رو فورزا ایتالیا در مصاحبه‌ای به تمجید از «ایل دوک» پرداخت و گفت که موسولینی «کار‌های مثبتی برای خلق زیرساخت‌های کشورمان انجام داد».
به نوشته Il Giornale، یک روزنامه محافظه‌کار که مالک آن خانواده برلوسکونی است، سیلویو برلوسکونی درحال ارزیابی این مساله است که آیا آلساندرا موسولینی را در فهرست انتخاباتی فورزا ایتالیا قرار دهد یا نه.

بر خلاف پسرعمویش «کایو»، که تا پیش از نامزدی‌اش چهره‌ای نسبتا ناشناخته بود، آلساندرا چهره‌ای شناخته‌شده در ایتالیاست. او که خواهرزاده «سوفیا لورن» است از دهه ۹۰ در سیاست حضور داشته و میهمان دائمی در برنامه‌های گفت‌وگومحور (talk shows) بوده که اغلب هم در مخالفت با مهاجرت سخن می‌گوید.
در سال ۲۰۱۴، خانواده او گرفتار یک رسوایی شد زمانی که همسرش «مائورو فلوریانی»، یک افسر پلیس، به پرداخت مبالغی به فواحش کم‌سن و سال متهم شد و سپس بدون هیچ حکمی پرونده‌اش مختومه شد. این پرونده به‌شدت مورد تمسخر عمومی قرار گرفت، زیرا شخص آلساندرا یکی از منتقدان جدی عمل جنسی با کودکان بود؛ این الهامی شد برای مجموعه‌های نتفلیکس با عنوان «Baby». به تازگی، آلساندرا در توییتر به «جیم کری» حمله کرد، زیرا وی کارتونی را در انتقاد از «ایل دوک» پست کرده بود.
در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۹ جیم کری طرحی کشید از عکس معروف بنیتو موسولینی و معشوقه‌اش کلارتا که جنازه‌شان در ملأعام از پا آویزان شده است.
این عکس موسولینی جنبه نمادین پیدا کرده است: سرنوشت موسولینی سرنوشت تمام رهبران فاشیست و نفرت‌افکن است. این عکس از یک لحاظ بسیار تاثیرگذار است: در آن بنیتو و کلارتا هردویشان شبیه حیوانی سلاخی‌شده به نظر می‌رسند، نه یک انسان. آلساندرا موسولینی، به نقاشی جیم کری واکنش نشان داد. او زیر توییت جیم کری نوشت: «تو یه حروم‌زاده‌ای.» پس از اینکه آلساندرا به جیم کری گفت: «تو یه حروم‌زاده‌ای»، تقریبا قریب به اکثریت توییتری‌ها به اشکال مختلف به او تاختند.
یک نفر به او گفت: «فکر کنم جیم کری رو با پدربزرگ قاتلت اشتباه گرفتی» و یک نفر دیگر هم گفت: «تو رو هم باید مثل بابابزرگت از پا آویزون کنن.» اگر آلساندرا به عضو یا بخشی از فهرست انتخاباتی فورزا ایتالیا برای پارلمان اروپایی تبدیل شود، این به آن معنا خواهد بود که دو تا از فرزندان موسولینی در جنوب ایتالیا در انتخابات پیش رو نامزد خواهند شد.
اما این ضرورتا یک امر خانوادگی شادی‌بخش نیست، زیرا آن‌ها متحد احزاب مختلفی هستند و علیه یکدیگر فعالیت خواهند کرد. شاید دلیل اینکه راست‌گرا‌های ایتالیایی آلساندرا را به جمع خود راه داده‌اند، نه درک سیاسی بالای او، بلکه اهمیت نمادین او برای ایتالیا باشد. آلساندرا موسولینی در سال ۲۰۰۸ با حمایت از ائتلاف حزب آزادی سیلویو برلوسکونی به مجلس پارلمان ایتالیا راه یافت.
او پیش‌تر بازیگر و مدل بوده و سه فرزند دارد. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به «یک روز به‌خصوص» اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید