سایه اوباما به مصاف ترامپ آمد

سایه اوباما به مصاف ترامپ آمد

بایدن در ویدئوی سه و نیم دقیقه‌ای تنها روی دونالد ترامپ تمرکز کرده و خود را به‌عنوان یک رهبر پولادین نشان داده که قصد دارد تا به کمک کشوری بیاید که از درگیری‌های سیاسی رنج می‌برد.

کد خبر : ۶۹۵۰۴
بازدید : ۹۱۶۶
سایه اوباما به مصاف ترامپ آمد
جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری در دوره باراک اوباما، بالاخره پس از مدت‌ها انتظار به‌طور رسمی خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز پنج‌شنبه بایدن اعلام کرد که به منظور به چالش کشیدن ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ خود را از سوی دموکرات‌ها نامزد انتخابات کرده است. بایدن به‌محض اعلام نامزدی به‌گونه‌ای رفتار کرده که گویی او نامزد نهایی انتخابات است و به همین منظور تنها ترامپ را هدف گفته‌های جنجالی خود قرار داده است.
او در بیانیه نامزدی خود گفته است: «اگر به دونالد ترامپ مجال ۸ سال حضور در کاخ سفید را بدهیم، او به‌طور بنیادی و برای همیشه شخصیت ملت ما را تغییر خواهد داد. نمی‌توانم گوشه‌ای بایستم و اجازه دهم چنین اتفاقی بیفتد.»

بایدن در ویدئوی سه و نیم دقیقه‌ای تنها روی دونالد ترامپ تمرکز کرده و خود را به‌عنوان یک رهبر پولادین نشان داده که قصد دارد تا به کمک کشوری بیاید که از درگیری‌های سیاسی رنج می‌برد. بایدن در این ویدئو به‌عکس سایر نامزد‌های دموکرات که درگیر بحث طیف چپ این حزب هستند، از سخن گفتن در مورد سیاست یا ایدئولوژی پرهیز و این سیگنال را ارسال کرد که رای‌دهندگان وی را به چشم فردی می‌بینند که قرار است ثبات و بلوغ را در انتخابات مرحله اول هدیه کند.
با این کار، جو بایدن ۷۶ ساله، می‌خواهد نشان دهد که در مورد گرایش به چپ حزب دموکرات در سال‌های اخیر اغراق‌گویی شده است و اینکه شفافیتش در گفته‌ها، شعار‌ها و قدرتش به‌عنوان یک نامزد عمومی موجب خواهد شد که وی بر دیگر ملاحظات رای‌دهندگان دموکرات، از قبیل: امتیاز دادن به جوانان، تنوع و لیبرالیسم بها خواهد داد.

بایدن در ویدئویی که منتشر کرده در مورد اینکه چرا پا به رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذاشته، علت آن را به درگیری نژادپرست‌ها در اجتماعات شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ ارجاع می‌دهد که پایانی خونین داشت، اما تنها واکنش ترامپ به این فاجعه این بود که وی گفت: در هر دو سوی میدان آدم‌های خوبی حضور داشتند.
در این لحظه بایدن در ویدئو گفت: «من می‌دانستم که ملت ما با تهدید روبه‌رو است و تاکنون چنین چیزی در کشور خود در تمام عمرم ندیده بودم.» بایدن تصریح کرد: «ما برای روح ملت خود در جنگیم.» او سپس هشدار می‌دهد: «اگر ترامپ برای ۸ سال در کاخ سفید باشد به‌طور بنیادی و برای ابد شخصیت کشور ما را، آن چیزی که هستیم تغییر خواهد داد و من نمی‌توانم نظاره‌گر باشم که چنین اتفاقی بیفتد.» بایدن در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کارزارش در فیلادلفیا در شامگاه پنج‌شنبه واکنش ترامپ به موضوع شارلوتزویل را تقبیح کرد. بایدن ترامپ را به‌دلیل اینکه آغوش خود را روی دیکتاتور‌ها و الیگارش‌ها باز و به مطبوعات، دادگاه‌ها و کنگره حمله می‌کند، سرزنش کرد.

ترامپ به این سخنان واکنش مستقیمی نشان نداد، اما بایدن را «جوی خواب‌آلود» در توییتر توصیف کرد و او را در فاکس‌نیوز لامپ نیمه‌سوز خواند. بایدن البته باید از هفت خوان انتخابات مقدماتی عبور کند تا خود را به رقابت با دونالد ترامپ برساند.
این موضوعی بود که رئیس‌جمهوری آمریکا به طعنه یادآورش شده بود. با این حال بایدن به‌عنوان دموکرات تقریبا پیشتاز در نظرسنجی‌ها وارد گود انتخاباتی شده است، اگرچه از دست طیف چپ دموکرات‌ها در امان نبوده و از سناتور پیش برنی سندرز از ورمونت و الیزابت وارن از ماساچوست حضور او را با منافع مادی گره زدند.
به همین جهت متحدان بایدن بر این باورند که وی باید در مورد برخی مسائل و مباحث اعلام کند که دچار تحول و تکامل شده است، از جمله در حوزه‌های عدالت حقوقی، حق سقط جنین و جنگ عراق. در این شرایط نشانه‌هایی از این تغییر و تحول فوری دیده می‌شود و وی اخیرا به‌طور خصوصی با آنیتا هیل تلفنی صحبت کرده است. آنیتا هیل کسی بود که در سال ۱۹۹۱ در کمیته قضایی سنا مدعی شده بود که وی توسط کلارنس توماس، نامزد دادستان کلی که جورج بوش پدر به سنا معرفی شده بود، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است، اما بایدن در آن زمان که ریاست این کمیته را داشت برخورد بدی با آنیتا هیل داشت.

روز پنج‌شنبه کارزار انتخاباتی بایدن تماسی با آنیتا هیل برقرار می‌کند و بایدن به وی می‌گوید که از این همه رنجی که در ۲۸ سال گذشته تحمل کرده، متاسف است. آنیتا هیل البته گفته است که متاسف بودن کافی نیست. او که هم اینک استاد علوم سیاسی و حقوق و مطالعات زنان در دانشگاه بردنیز است، گفت: «او به اینکه فقط بایدن بگوید متاسف است، راضی نمی‌شود. من زمانی راضی می‌شوم که تغییر واقعی رخ دهد و مسوولیت‌پذیری واقعی وجود داشته باشد.» هیل که اساسا از لحاظ شخصیتی فردی نیست که برای عموم صحبت کند، تاکید کرد که وی از تغییر افراد به شدت استقبال می‌کند. اما این مطلب را هم گوشزد کرد که شخصا از بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نخواهد کرد. با ورود بایدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، قاب عکس نفرات حاضر در رقابت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها برای سال ۲۰۲۰ تکمیل شد.
از این به بعد حزب دموکرات شاهد رقابتی ۲۰ نفره خواهد بود که احتمال می‌رود رقابت اصلی بین برنی سندرز، یکی از افراد طیف چپ این حزب با بایدن باشد. او پیش‌تر دوبار هم از حزب دموکرات‌ها در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ نامزد شده بود، اما هر دوبار به رقابت اصلی راه نیافت.
او در دو دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، معاون رئیس‌جمهوری بوده است. بایدن از ابتدا بازیگر برجسته‌ای نبوده است. این سوال اساسی مطرح است که آیا کارزار وی می‌تواند دغدغه‌های دو طیف اصلی دموکرات‌ها را برطرف کند. آیا جوانان از حضور وی استقبال خواهند کرد. او روز پنج‌شنبه تصویری کوتاه، افزون بر به چالش کشیدن ترامپ نشان داد و در جمع کمک‌کنندگان مالی تصریح کرده است روی «اعتبار اقتصادی» تلاش خواهد کرد. بایدن تاکید کرد: «ما قرار است در مورد اقتصاد تمرکز کنیم و طبقه متوسط را به جایگاه خود بازگردانیم، اما نگاهی همراه با شأن و اعتبار؛ نه اینکه فقط به تولید سرانه نگاه داشته باشیم.»

اکثر دموکرات‌ها بایدن را فردی مورد وثوق و میرا‌ث‌دار باراک اوباما می‌دانند. بایدن بار‌ها از مرگ همسرش نیلیا و دختر خردسالش در سال ۱۹۷۲ سخن گفته و مرگ فرزندش در سال ۲۰۱۵ موجب شده است تا دموکرا‌تهای زیادی با وی سمپاتی داشته باشند. با این حال بین شخصیت سیاسی بایدن و هویتش تفاوت زیادی وجود دارد و برای رای‌دهندگان دموکرات به‌طرز فزاینده‌ای به‌عنوان تعریف‌کننده حزب دموکرات به‌حساب می‌آید. بایدن مرد سفیدپوستی است که در دوره ریچارد نیکسون به‌عنوان سناتور وارد کنگره شد. او میانه‌رو و قهرمان دو حزبی است و ائتلافی را رهبری خواهد کرد که حزب جمهوری‌خواه را به‌عنوان یک نقطه درد می‌شناسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید