آن‌ها که جرمشان "کشف حجاب در خودرو" است

آن‌ها که جرمشان "کشف حجاب در خودرو" است

او می‌گوید: من و همسرم شش ماه می‌شود که متارکه کرده‌ایم و همسرم اصلا استرالیا زندگی می‌کند. ماشینی هم که پیش من است، به نام همسر سابقم بوده و هنوز کار‌های نقل‌وانتقالش را انجام نداده‌ایم.

کد خبر : ۶۹۵۰۸
بازدید : ۲۸۴۴۵
آن‌ها که جرمشان
«ابلاغیه: مالک خودرو شماره... در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است؛ لذا ضمن اخطار مبنی‌بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد، حداکثر ظرف ۷۲ ساعت به پلیس امنیت اخلاق محل سکونت خود مراجعه کنید». حالا حدود چهار روزی می‌شود که تعداد زیادی از زنانی که مالکیت خودرویی را دارند این پیامک را دریافت کرده‌اند.
داستان از این قرار است که پلیس امنیت اخلاقی به تعداد قابل‌توجهی از مالکان خودرو‌ها - بیشتر زنان - پیامک کشف حجاب زده و آن‌ها را برای گرفتن تعهد به پلیس امنیت اخلاقی خیابان وزرا فراخوانده است. گفتگو‌ها با کسانی که به وزرا فراخوانده شده‌اند همه شبیه به هم است و اطلاعات تازه‌ای نمی‌دهد.
عده‌ای خودشان می‌گویند که منتظر این برخورد بوده‌اند، چون روسری‌شان هنگام رانندگی عقب می‌رود و عده‌ای دیگر حتی رانندگی بلد نیستند و تنها خودرویی به نامشان است.
لیدا در خیابان الف. زندگی می‌کند. او می‌گوید: پیامک که آمد، گفتم چشمت کور، دندت نرم، خودت که می‌دانی روسری‌ات می‌افتد. این پلیسی هم که سر میدان الف. می‌ایستد و آشنای ماست به من گفته بود که به پلیس گفته‌اند شماره ماشین‌هایی را که راننده بدحجاب دارند بنویسیم. برای همین وقتی مسیج آمد، تعجب نکردم.
از لیدا مقدار خلافی ماشینش را می‌پرسم و او می‌گوید: حدود ۵۰۰ هزار تومان خلافی دارم. روز پنجشنبه هم به پلیس وزرا مراجعه کردم، اما آن‌قدر شلوغ بود که منصرف شدم.
همان پلیس آشنا گفت، چون وزرا خیلی شلوغ شده، حالا اگر اواخر هفته هم بروید اشکالی ندارد...
محسن، یکی دیگر از کسانی است که روز پنجشنبه به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده است. او می‌گوید: من و همسرم شش ماه می‌شود که متارکه کرده‌ایم و همسرم اصلا استرالیا زندگی می‌کند. ماشینی هم که پیش من است، به نام همسر سابقم بوده و هنوز کار‌های نقل‌وانتقالش را انجام نداده‌ایم.
دومرتبه برایم مسیج آمده که در ماشین مرتکب جرم کشف حجاب شده‌ام. رفته‌ام داخل و داستان را می‌گویم، می‌گویند برو خلافی‌ات را بده و برو. مسئله احتمالا دو میلیون خلافی من است، من مشکلی با پرداخت خلافی ندارم، این دوستان که پلاک ماشین من را ثبت کرده‌اند، حداقل عکس من را هنگام کشف حجاب در ماشینم به من نشان بدهند. یعنی یک درصد احتمال نمی‌دهند پلیسشان اشتباه کرده؟
واقعا در شرایط فعلی، این‌طور اسیرکردن مردم برایشان چه معنایی دارد؟
سمانه هم مسیج کشف حجاب را دریافت کرده. خودروی او ۲۰۰ هزار تومان خلافی دارد، اما داستان اینجاست که سمانه و تمامی خانواده‌اش چادری هستند. او امروز باید به پلیس مراجعه کند. سمانه می‌گوید، اما سراغ پلیس وزرا نخواهد رفت و وکیل گرفته تا از پلیس انتظامی بابت این اتفاق شکایت کند.
او می‌گوید: این رفتار توهین‌آمیز را اولین‌بار است که می‌بینم و حالا می‌فهمم وقتی دوستان دیگرم آن‌قدر حالشان از این رفتار بد می‌شد دلیلش چه بود. تا به حال در زندگی‌ام با این حجم از توهین مواجه نشده بودم.
یکی از کسانی که به این مرکز پلیس مراجعه کرده بود به «ایران» گفت: وقتی پیامک را دریافت کردم با دیدن کلمه وقوع جرم در خودروام شوکه شدم. نمی‌دانستم سر خوردن سهوی شال از سرم به منزله وقوع جرم باشد و من یک مجرم تلقی شوم. با اینکه بسیار نگران شده بودم و نمی‌دانستم قرار است در مراجعه به پلیس امنیت چه اتفاقی برایم بیفتد صبح روز بعد راهی اداره پلیس شدم. وقتی به محل رسیدم تعداد زیادی زن و مرد را در یک صف طولانی دیدم و بسیار متعجب شدم.

در اداره پلیس به من گفتند به علت کشف حجاب مرتکب جرم شده‌ام و باید هم جریمه بپردازم و هم خلافی خودروام را و هم تعهد بدهم که دیگر این اتفاق تکرار نمی‌شود یک دوره آموزش رعایت حجاب هم باید بگذرانم در حالی که با ناراحتی منتظر انجام مراحل کار بودم متوجه شدم به علت ازدحام بیش از حد مراجعه‌کنندگان و طولانی شدن نوبت پاسخگویی و اعتراض مردم و خرابی سیستم رایانه‌ای پلیس قادر به پاسخگویی نیست و از همه خواست به خانه هایشان برگردند. مردم نیز به ناچار با کلی سؤال که حالا چه خواهد شد و این پیامک‌ها چه تبعاتی به همراه خواهد داشت آنجا را ترک کردند
تأیید ارسال پیامک
رئیس پلیس پایتخت با تأیید ارسال پیامک از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای عده‌ای از رانندگان، از تداوم برخورد این پلیس با بدحجابی و بی‌حجابی در خودرو‌های شخصی خبر داد. سردار حسین رحیمی با بیان اینکه پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی‌ای برخورد کند، افزود: مأموران پلیس در سطح شهر خودرو‌هایی را که در آن‌ها کشف حجاب می‌شود، شناسایی و با آنان برخورد می‌کنند.
وی با بیان اینکه رصد خودرو‌های حامل افراد هنجارشکن با چشمان غیرمسلح انجام می‌شود، افزود: پلیس البته اظهارات کسانی را که نسبت به این اتهام اعتراضی داشته باشند شنیده و در صورت اثبات بی‌گناهی آنان مشکلی نیست. رحیمی با بیان اینکه این پیامک‌ها فارغ از اینکه اقدام به کشف حجاب از سوی چه کسی در خودرو انجام شده باشد، برای مالک خودرو ارسال شده است، افزود: ممکن است کسانی که کشف حجاب کرده‌اند مسافر باشند، اما پلیس امنیت اخلاقی در این زمینه راننده خودرو را می‌شناسد.
وی گفت: کسانی که پیامک را دریافت کرده‌اند، پس از مراجعه به پلیس امنیت با اخذ یک تعهد کتبی مرخص می‌شوند و در صورتی که برای بار‌های بعدی این اقدام در خودروی آنان مشاهده شود، نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن به مراجع قضائی اقدام می‌شود.
رحیمی با بیان اینکه ازدحام مراجعه‌کنندگان به پلیس امنیت اخلاقی مورد خاصی نبود، گفت: این مراجعه به خوبی مدیریت شد و هم‌اکنون مشکلی وجود ندارد.
تماس‌ها با پلیس انتظامی برای پیگیری این اتفاق و گرفتن اظهارنظر از آن‌ها به جایی نرسید. مطابق پیگیری خبرنگار «شرق»، نمایندگان مجلس پیگیر اتفاق روز‌های اخیر هستند؛ اتفاقی که خیابان وزرای تهران را به دلیل مراجعه بالای جمعیت برای حل مشکل کشف حجابشان با ترافیک سنگینی مواجه کرده بود.
به گفته حاضران در پشت در پلیس وزرا، به دلیل بالابودن تعداد افرادی که برایشان اخطار آمده بود، در ابتدا فرم تعهد را بیرون از دفتر و در پیاده‌رو بین مردم پخش می‌کنند، اما در آخر پلیس با حضور در بین مردم خبر از پاک‌شدن تمام شکایت‌ها می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید