کاهش حباب بازار خودرو

کاهش حباب بازار خودرو

از بازار تیبا هم خبر می‌رسد این خودرو حدود سه میلیون تومان افت قیمت داشته و در حال حاضر محصولی ۵۴ میلیون تومانی است. ساینا هم ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته مخصوص مدل دنده‌ای آن است.

کد خبر : ۶۹۷۹۵
بازدید : ۷۱۹۱
کاهش حباب بازار خودرو
پس از چند هفته صعود، منحنی قیمت در بازار خودرو طی این هفته نزولی شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودرو‌های داخلی بین سه تا چهار میلیون تومان برای مدل‌های با داخلی‌سازی بالا و تا مرز ۲۰ میلیون تومان برای مونتاژی‌ها افت کرده است.

از حدود یک ماه قبل، قیمت خودرو‌های تولید و مونتاژ داخلی روندی صعودی را در پیش گرفت، تا جایی که کف قیمت از ۵۰ میلیون تومان نیز فراتر رفت. اگرچه فروش فوری خودروسازان در این مدت ادامه داشت و برخی امیدوار بودند به تبع آن، قیمت‌ها پایین بیاید، با این حال منحنی قیمت بالاتر رفت تا در نهایت دولت و نهاد‌های نظارتی برای کنترل آن وارد عمل شوند.
به زعم آنها، سایت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو عامل انفجار قیمتی اخیر بوده و به نوعی قیمت‌سازی می‌کردند. از همین رو به دستور پلیس فتا، سایت‌های موردنظر قیمت خودرو‌ها را حذف کردند تا به این واسطه از التهاب بازار کاسته شود.

هرچند طی هفته جاری و پس از این اقدام پلیس فتا، قیمت‌ها در بازار نزولی شده است، با این حال اینکه افت قیمت در نتیجه ممنوعیت درج قیمت بوده، محل تردید است. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار، قیمت خودرو به‌صورت کاذب بالا رفته بود و، چون خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گرفت، منحنی قیمت رو به نزول رفت.
به‌نظر می‌رسد حتی اگر تاثیر حذف قیمت خودرو از سایت‌ها را نیز بر بازار بپذیریم، نمی‌توان به پایداری و درازمدت بودن این اثربخشی امیدی داشت.
بازار خودرو مدت‌هاست حبابی شده و این حباب تحت‌تاثیر عوامل مختلف گاهی بزرگ و گاهی نیز کوچک می‌شود و هیچ بعید نیست چندی دیگر باز هم منحنی قیمت رو به صعود رود.

به نظر می‌رسد مانور زیاد روی تاثیر ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌ها، سبب می‌شود ریشه‌های اصلی رشد قیمت خودرو مغفول مانده و چندی دیگر با انفجار قیمتی جدیدی در بازار مواجه شویم. بر کسی پوشیده نیست که رشد قیمت خودرو تحت‌تاثیر عواملی مانند تورم انتظاری کاهش تولید و هجوم نقدینگی به بازار خودرو، اتفاق افتاده و بنابراین اگر قرار بر کنترل قیمت‌ها است، باید فکری به حال این مولفه‌ها کرد.
در این بین، مهمترین موضوع به بخش تولید مربوط می‌شود، چه آنکه تا وقتی تولید رونق نگیرد، عرضه با تقاضا متناسب نخواهد شد و در نتیجه، قیمت‌ها به صعود ادامه خواهند داد. در حال حاضر اوضاع تولید خودروسازان داخلی چندان مناسب نیست و آمار‌های فروردین نشان می‌دهد آن‌ها با افتی قابل‌توجه در مقایسه با اسفند ۹۷ و همچنین فروردین سال گذشته مواجه شده‌اند.
کمبود قطعات که از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد سرچشمه می‌گیرد، تولید را به محاق برده و اگرچه گاهی گفته می‌شود تیراژ خودروسازان بالا رفته است، با این حال نباید فراموش کرد بخشی از تولیدات روزانه شرکت‌های خودروساز، ناقص بوده و قابل‌عرضه به بازار نیست.

در چنین شرایطی که تولید ضعیف و سخت شده است، نمی‌توان انتظار عرضه مناسب به بازار را داشت و به تبع آن، قیمت از ناحیه نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، بالا می‌رود؛ بنابراین جلوگیری از افزایش قیمت و نزولی کردن قیمت‌ها، با اقداماتی پلیسی و ضربتی امکان‌پذیر نیست و باید به سراغ عوامل اصلی رفت و آن‌ها را اصلاح کرد.
بدون تردید اگر تولید خودروسازان رونق بگیرد و دولت نیز نیز دست از سرکوب قیمت و تحمیل نرخ‌های دستوری به خودروسازان بردارد، می‌توان به بازگشت آرامشی نسبتا پایدار به بازار امیدوار بود.

افت قیمت خودرو‌های داخلی
سری به بازار بزنیم و ببینیم منحنی قیمت خودرو‌های داخلی طی هفته جاری چه مسیری را در پیش گرفته است. فعالان بازار تاکید می‌کنند که قیمت‌ها در هفته جاری حداقل سه میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته‌اند. به‌عنوان مثال، سراتو با افتی ۲۰ میلیون تومانی مواجه شده و قیمت ۳۲۵ میلیون تومان برای آن پیشنهاد می‌شود.
همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز با توجه به افت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۳۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو مرز ۴۰۰ میلیون تومان را طی هفته‌های گذشته رد کرده بود. در بین دیگر مونتاژی‌ها، چانگان نیز کاهش قیمت داشته و در حال حاضر با ۲۰۹ میلیون تومان قابل‌خرید است. دانگ فنگ مونتاژی ایران خودرو نیز ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر در هفته جاری افت قیمت داشته است.

اما در بین خودرو‌های تولید داخل، پراید ۱۱۱ که ۵۶ میلیون تومان را نیز رد کرده بود، این هفته حدود سه میلیون تومان افت و به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. پراید ۱۳۲ نیز با همین حدود عقب‌نشینی، در حال حاضر ۵۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و برای وانت پراید هم باید ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد.
از بازار تیبا هم خبر می‌رسد این خودرو حدود سه میلیون تومان افت قیمت داشته و در حال حاضر محصولی ۵۴ میلیون تومانی است. ساینا هم ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته مخصوص مدل دنده‌ای آن است.

در بین مدل‌های پژو نیز این هفته شاهد افت قیمت بودیم؛ به‌نحوی‌که در حال حاضر مدل ۴۰۵ جی ال ایکس قیمتی برابر با ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. برای خرید مدل SLX پژو ۴۰۵ نیز باید ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. همچنین پژو ۴۰۵ دوگانه سوز نیز با ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل‌خرید است.
هر سه این خودرو‌ها چیزی حدود سه میلیون تومان طی هفته جاری کاهش قیمت داشته‌اند. پژو پارس نیز در حال حاضر با توجه به کاهش قیمتی که داشته، ۱۰۳ میلیون تومان (در مدل معمولی) قیمت دارد. اما پژو ۲۰۶ نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شد، به‌نحوی‌که تیپ ۲ این خودرو را می‌توان در حال حاضر با ۱۰۱ میلیون تومان خریداری کرد. پژو ۲۰۶ تیپ۵ نیز ۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد کمی افت در این هفته داشته است.

فعالان بازار، اما در مورد دنا و رانا نیز از کاهش قیمت می‌گویند. به گفته آنها، دنا قیمتی برابر با ۱۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و برای رانا نیز باید ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. در نهایت، اما کاهش قیمت نصیب محصولات رنو نیز شده است، به‌نحوی‌که قیمت ساندرو استپ‌وی در حال حاضر زیر ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارد.
به گفته فعالان بازار، استپ‌وی که قیمت آن به ۲۱۰ میلیون تومان نیز رسیده بود، در حال حاضر با ۱۹۰ میلیون تومان قابل‌خرید است. همچنین تندر-۹۰ پلاس و اتومات نیز که ۲۰۵ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید