ایجاد نیم فاصله در ورد (Word) اکسل (Excel) و پاورپوینت

ایجاد نیم فاصله در ورد (Word) اکسل (Excel) و پاورپوینت

در اکثر ویندوز‌های XP تا ۱۰ و در برنامه‌های مختلف مانند فتوشاپ، اکسل، پاورپوینت و.. می‌توانید از کلید‌های ترکیبی Ctrl+Shift+۲ استفاده کنید تا نیم فاصله در کیبورد درج شود.

کد خبر : ۶۹۸۳۴
بازدید : ۲۹۸۶۰
ایجاد نیم فاصله در Microsoft Word
فرارو- برای نگارش متون رسمی باید قواعد خاصی را رعایت کرد. یکی از این ویژگی ها، استفاده از نیم فصله است. نیم فاصله کاربرد‌های زیادی برای نگارش در زبان فارسی دارد، به طور مثال به نگارش از "می‌توانم" دقت کنید. کدام‌یک از نظر زیبایی و نگارش صحیح‌تر است؟ "می توانم" یا "می‌توانم.


تصویر بالا تفاوت کلمه‌ها به همراه نیم فاصله و فاصله کامل را به طور واضح نشان می‌دهد. وارد کردن "نیم فاصله" یا "فاصله کوچک" قبلا در ورد ۲۰۰۳ به صورت پیش‌فرض موجود بود، ولی در نسخه ۲۰۰۷ و بعد از آن، غیر فعال شده است و باید با استفاده از کلید‌های ترکیبی این دستور را اعمال کنید.


اما چه زمان‌هایی باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟
پیش از اینکه بدانیم چگونه نیم فاصله تایپ کنیم، بهتر است با کاربرد آن بیشتر آشنا شویم و موارد استفاده از نیم فاصله در متن را بدانیم. در زبان فارسی در موارد مختلفی از نیم فاصله استفاده می‌کنیم. به طور مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در افعال مضارع مانند: می‌شود، می‌زند، نمی‌تواند و..
اضافه کردن کلمه جمع ها: همشهری‌ها، دست‌ها و..
پسوند افعال: داده‌اید، برده‌اید، خورده‌اید و..
اضافه کردن‌ی به آخر کلمات: نقشه‌ی، برنامه‌ی و..
فاصله بین کلمات دو بخشی: حرفه‌ای، خاتم‌کاری، فرش‌بافی و..
زمان‌های استفاده از نیم فاصله در متن

همینطور اگر به تایپ کاراکتر‌های خاص علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی بهترین سرویس‌های تایپ متن با کاراکتر خاص و زیبا را مطالعه نمایید.

نحوه نوشتن نیم فاصله در ویندوز ۱۰ و..
شما در اکثر ویندوز‌های XP تا ۱۰ و در برنامه‌های مختلف مانند فتوشاپ، اکسل، پاورپوینت و.. می‌توانید از کلید‌های ترکیبی Ctrl+Shift+۲ استفاده کنید تا نیم فاصله در کیبورد درج شود. اما دسترسی به هر سه این دکمه‌ها کمی سخت است و در متون طولانی وقت و انرژی زیادی را از شما می‌گیرند. در روش‌های بعدی راه‌های راحت تری را معرفی می‌کنیم. قابل ذکر است در برخی کیبوردها نیم فاصله با ترکیب دکمه‌های Ctrl+- (کنترل به همراه منفی) هم قابل انجام است.
نیم فاصله


روش اضافه کردن نیم فاصله در ورد ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۶ و.. (Word)
همچنین شما می‌توانید از روش‌های جایگزین تایپ نیم فاصله در Word، PowerPoint، Excel و.. هم استفاده کنید. ابتدا برنامه ورد را باز کنید و به تب Insert بروید. سپس روی گزینه Symbol و قسمت More Symbols… کلیک نمایید.
نیم فاصله


حال برای اصلاح نیم فاصله در ورد در پنجره جدید به تب Special Characters بروید و گزینه No-Width Optional Break را انتخاب کنید. اکنون باید یک کلید میانبر برای ایجاد نیم فاصله در قسمت …Shortcut Key انتخاب کنید. این کار باید با دکمه انجام شود که یکی از آن‌ها Ctrl با Alt باشد. پیشنهاد می‌شود ترکیب Ctrl+Space را انتخاب کنید. در پایان Assign و سپس Close کلیک کنید.
نیم فاصله


دقت کنید که در این روش اگر متن را به برنامه دیگری منتقل کنید، ممکن است نیم فاصله‌ها به شکل خط فاصله شوند. بنایراین توصیه می‌شود از روش اول یعنی کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+۲ استفاده کنید.

صفحات وب و اینترنت (Half Space in Internet)
در فضای اینترنت، ویرایش‌های تحت وب، مرورگر‌های اینترنت نظیر Chrome، Firefox، IE و … کافیست مانند ویندوز از روش زیر استفاده نمایید:

حرف مورد نظر را تایپ کنید و سپس کلید‌های Ctrl را به همراه Shift و کلید ۲ همزمان فشار دهید (Ctrl + Shift + ۲)
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید