چه چیز‌هایی درباره خشکی پوست نمی‌دانید

چه چیز‌هایی درباره خشکی پوست نمی‌دانید

پوسته پوسته شدن و احساس کشیدگی در پوست از نشانه‌های معمول خشکی پوست هستند، اما در صورتی که این علائم با مشکلات جدی تری مانند قرمزی، تورم و احساس خارش و یا زخم شدن پوست همراه شود دیگر خشکی معمولی نیست و باید به صورت جدی درمان شود.

کد خبر : ۶۹۸۵۴
بازدید : ۱۹۵۸
چه چیز‌هایی درباره خشکی پوست نمی‌دانید
فرادید | روش علمی و مطمئنی برای داشتن پوستی هیدارته و انعطاف پذیر وجود دارد. در این مطلب نیز یکی از این راهکار‌ها بیان شده است.



علت خشکی پوست چیست؟


به عنوان نمونه هوای سرد رطوبت اندکی را در خود نگه می‌دارد در نتیجه درمحیط‌های سرد و خشک پوست خشک‌تر می‌شود. عامل دیگر ممکن است پاک کننده‌های پوست و محصولات بهداشتی باشد، هر چیزی که برای نظافت به کار می‌رود و حاوی ماده شیمیایی سورفکتانت‌ها هستند که کشش سطحی آب را بوسیله جذب سطحی فصل مشترک هوا - آب کاهش می‌دهند همچنین باعث کاهش کشش فصل مشترک آب و روغن بوسیله جذب سطحی فصل مشترک مایع- مایع می‌شوند، کثیفی‌های محلول در چربی و در نتیجه چربی را از بین می‌برد و موجب خشکی پوست می‌شود. هر چه شوینده‌ها و پاک کننده‌ها مواد شیمیایی بیشتری در خود داشته باشند بیشتر می‌توانند در از بین بردن چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن نقش داشته باشند. تعدادی از افراد در استفاده از محصولات شوینده زیاده روی می‌کنند و در نتیجه پوست فرصت تولید چربی را ندارد و مرتبابه وسیله این محصولات خشک می‌شود.

جهت درمان خشکی پوست باید محصولاتی را مصرف کنید که حاوی ترکیبات خاصی باشند این ترکیبات خاص هومکتانت Humectant نام دارند، به معنایی به عنوان جذب کننده رطوبت عمل می‌کنند و در صورتی که از محصولات مراقبت پوست حاوی این ترکیبات استفاده نمایید پوست دیگر مرطوب و نرم خواهد شد، زیرا این مواد رطوبت را در سطح پوست جذب کرده و در نتیجه خشکی پوست را کاهش می‌دهند. موادی که چنین خاصیتی دارند چندین نوع هستند، انواع مختلف هومکتانت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

• لسیتین
• پروپلین گلیکول
• سوربیتول
• هیالورونیک اسید
• وازلین
• لانولین
• دیمتیکون



آیا باید خشکی پوست را جدی بگیریم؟


پوسته پوسته شدن و احساس کشیدگی در پوست از نشانه‌های معمول خشکی پوست هستند، اما در صورتی که این علائم با مشکلات جدی تری مانند قرمزی، تورم و احساس خارش و یا زخم شدن پوست همراه شود دیگر خشکی معمولی نیست و باید به صورت جدی درمان شود. در صورت مشاهده این چنین علائمی فورا باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. Schultz متخصص پوست در نیویورک می‌گوید: "البته وجود این چنین مشکلاتی همیشه جای نگرانی ایجاد نمی‌کند، زیرا این علائم می‌تواند بر اثر آلرژی یا اگزما به وجود آید، اگرچه در هر صورت نیازمند درمان هستند و اگر جدی گرفته نشوند ممکن است به عوارض جدی تری تبدیل شوند".
چه چیز‌هایی درباره خشکی پوست نمی‌دانید


چگونه می‌توان از خشک شدن پوست جلوگیری کرد؟


به نظر می‌رسد لایه برداری پوست خشک حتما باید به کمک اسکراب صورت پذیرد، زیرا بدون آن امکان نفوذ به لایه‌های خشک سطح پوست وجود ندارد و مرطوب کردن پوست نیز بی اثر خواهد بود به این دلیل که مرطوب کننده ممکن است به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند در نتیجه پوست روز به روز خشک‌تر شود. بنابر این باید لایه برداری را با کمک اسکراب لایه بردار مناسب که حاوی اسید‌های مفید مثل AHA یا اسید لاکتیک باشد نه تنها روی صورت بلکه برای تمامی بدن به طور مرتب حداقل هفته‌ای ۲ بار انجام داد. بلا فاصله بعد از لایه برداری، از مرطوب کننده قوی استفاده کنید تا رطوبت پوست تامین و حفظ شود. مرطوب کننده را هر صبح و شب پس از شستن پوست اعمال کنید و اجازه ندهید که پوست خشک باقی بماند.

منبع: realsimple
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید