هشدار ایران بعد از حادثه خرابکاری دریای عمان

هشدار ایران بعد از حادثه خرابکاری دریای عمان

هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه کشتی‌ها در معرض حمله نظامی قرار گرفته‌اند وجود ندارد. او می‌افزاید: وقوع انفجار‌ها داخل کشتی‌ها حکایت از آن دارد که طی یک برنامه حساب شده، مواد منفجره وارد این کشتی‌ها شده است.

کد خبر : ۶۹۸۸۸
بازدید : ۹۰۸۵
هشدار ایران در پی حادثه خرابکاری دریای عمان
سخنگوی وزارت‌خارجه ایران خواهان روشن شدن ابعاد دقیق حوادث پیش آمده برای چند کشتی در دریای عمان شد و نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس موسوی حوادث روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تاسف بار خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.
او با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشور‌های منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

وزارت‌خارجه امارات شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «چهار فروند کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات هدف عملیات مخرب قرار گرفته‌اند.» در بیانیه وزارت‌خارجه امارات تاکید شد که «این عملیات هیچ‌گونه خسارت جانی و مصدوم در بر نداشته است.»
وزارتخانه یاد شده اعلام کرد که «دستگاه‌های ویژه تحقیق پس از پایان تحقیقات درخصوص حوادث امروز، نتایج آن را اعلام می‌کنند.» در ادامه این بیانیه آمده که «تحقیقات درباره شرایط حادثه با همکاری دستگاه‌های محلی و بین‌المللی در جریان است.»
وزارت‌خارجه امارات افزود: «سوخت یا هیچ مواد مضری از کشتی‌ها نشت نکرده است.» وزارتخانه مذکور همچنین ادعا کرده که «بندر فجیره این کشور بدون هیچ توقفی مشغول به‌کار است و مطالب گفته شده درخصوص وقوع حوادث در بندر فجیره صحت ندارد.»
شبکه المیادین ظهر یکشنبه از چند انفجار در بندر الفجیره امارات خبر داد و نوشت که این اتفاق بامداد رخ داده است. المیادین به نقل از منابع خود خبر داد که انفجار‌ها متعلق به تعدادی نفتکش بوده که آتش گرفته و تعداد آن‌ها ۷ تا ۱۰ نفتکش است.

تحلیل فایننشال‌تایمز
همزمان روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد، عملیات خرابکاری علیه کشتی‌های اماراتی در نزدیکی تنگه هرمز، هشدار‌های امنیتی مقامات اجرایی بندر الفجیره را برانگیخته است. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فایننشال‌تایمز با اشاره به بیانیه وزارت‌خارجه امارات‌متحده‌عربی درباره عملیات خرابکاری علیه ۴ کشتی این کشور در بندر الفجیره نوشت: این حادثه در منطقه سوخت‌گیری تانکر‌های نفتکش در نزدیکی قلمروی امارات در دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز رخ داده است، منطقه‌ای که یک گذرگاه اصلی برای صادرات این کشور‌های سرشار از نفت است.
وزارت‌خارجه امارات در این بیانیه گفته؛ انجام این خرابکاری علیه کشتی‌های تجاری و غیرنظامی و تهدید امنیت و جان خدمه و کارکنان این کشتی‌ها یک «روند جدی» بوده است. این گزارش با اشاره به اینکه کسی در این حادثه آسیب ندیده است، افزود: امارات تا کنون کسی را به‌خاطر این عملیات متهم نکرده است و جزئیاتی درباره خسارات به کشتی‌ها و ملیت این کشتی‌ها ارائه نکرده است.
فایننشال‌تایمز با بیان اینکه امارات‌عربی‌متحده این حادثه را تایید کرده است، افزود: این عملیات درحالی رخ داده که تنش‌ها در خلیج فارس به‌خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و صادرات نفت این کشور افزایش یافته است.

این گزارش در ادامه اضافه می‌کند، آمریکا درحال تقویت حضور نظامی خود در خلیج فارس در بحبوحه افزایش تهدید‌ها از طرف ایران است؛ تهدید‌های ادعایی که جمهوری اسلامی ایران آن را رد کرده است. این درحالی است که افزایش فشار‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و صادرات نفت این کشور از سوی عربستان سعودی و امارات‌عربی‌متحده مورد استقبال قرار گرفته است.
وزارت‌خارجه امارات در ادامه بیانیه خود گفته: «جامعه جهانی باید مسوولیت منع تلاش‌ها برای آسیب‌زدن به‌خطوط کشتیرانی را بر عهده بگیرد.» دولت امارات تاکید کرده که «عملیات مخرب، امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند.» براساس گزارش‌ها، تیم تحقیقات بین‌المللی یکشنبه‌شب برای بررسی حادثه «هدف قرار گرفتن چهار کشتی تجاری» در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات، وارد بندر فجیره شده است.

تحلیل الجزیره
فایز الدویری، تحلیلگر مسائل استراتژیک و نظامی، در الجزیره نوشته است: هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه کشتی‌ها در معرض حمله نظامی قرار گرفته‌اند وجود ندارد. او می‌افزاید: وقوع انفجار‌ها داخل کشتی‌ها حکایت از آن دارد که طی یک برنامه حساب شده، مواد منفجره وارد این کشتی‌ها شده است.
اما عمر عیاصره، نویسنده و تحلیلگر سیاسی به این مساله اشاره کرد که امارات در حال پرداخت هزینه رفتارهایش در منطقه است؛ چراکه این کشور در بسیاری از پرونده‌ها از جمله محاصره ایران و جنگ یمن و لیبی، دخالت می‌کند. عیاصره در گفتگو با الجزیره گفت: بعید نیست که امارات از سیاست‌های خود ضرر کرده و برخی طرف‌ها به فکر آسیب زدن به آن و انتقام باشند.
او درخصوص طرف‌هایی که ممکن است در پشت پرده انفجار‌ها باشند، تصریح کرد که احتمالات زیادی در این باره وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند به هدف تحریک بیشتر آمریکا علیه ایران مربوط شود؛ و احتمال دیگر این است که ممکن است انفجارها، کار گروه‌هایی نظیر القاعده یا داعش باشد.

تحلیلگر اردنی معتقد است که احتمالا برخی نیرو‌ها قصد داشته‌اند به این طریق پیامی را ارسال کنند، مبنی بر اینکه امارات از هرج و مرج‌ها به دور نخواهد بود. هشام جابر، دیگر کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک معتقد است که در این حادثه پیچیدگی‌هایی وجود دارد، چرا که نه گلوله‌ای شلیک شده و نه قربانی‌هایی در کشتی‌هایی که هدف قرار گرفتند، بودند.
جابر بعید می‌داند که حمله نظامی به این کشتی‌ها صورت گرفته باشد و از نظر او، این موضوع تنها از حیث زمان‌بندی آن، در سایه تنش‌های موجود بین آمریکا و ایران اهمیت دارد. جابر معتقد است که هدف از این اقدامات، می‌تواند دخالت دادن ایران بوده باشد؛ درحالی‌که واشنگتن و تهران تمایلی به وقوع مقابله نظامی ندارند.

خسارت به دو نفتکش عربستانی
از سوی دیگر، وزیر انرژی عربستان گفت: دو تانکر نفتی خسارت دیده در بندر فجیره متعلق به عربستان است که آسیب جدی دیده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان اعلام کرد دو تانکر نفتی که در بندر فجیره در سواحل امارات‌متحده‌عربی تحت عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند متعلق به این کشور است که خسارت زیادی دیده‌اند.
یکی از این نفتکش‌ها در مسیر پر کردن نفت برای حمل به آمریکا بوده است. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان اعلام کرده که این حمله به دو تانکر عربستانی در ۶ صبح روز یکشنبه انجام شده است. عربستان کسانی را که در این حمله نقش داشته باشند، شناسایی نکرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید