خواص زرد چوبه برای پوست چیست؟

خواص زرد چوبه برای پوست چیست؟

انسان‌ها تقریبا از ۴۰۰۰ سال پیش تا کنون با خواص معجزه آسای زرد چوبه آشنا شده اند. این ادویه زرد رنگ که از ریشه گیاه زرد چوبه بدست می‌آید به عنوان الهه طلایی و زعفران در هند شناخته می‌شود.

کد خبر : ۷۰۳۴۸
بازدید : ۲۷۳۸
زردچوبه یک ادویه زنده، معطر و تلخ است. این دارو در پزشکی سنتی هند و چین برای اهداف گوناگونی نظیر درمان سرطان تا دفع پشه مورد استفاده قرار می‌گرفته.

انسان‌ها تقریبا از ۴۰۰۰ سال پیش تا کنون با خواص معجزه آسای زرد چوبه آشنا شده اند. این ادویه زرد رنگ که از ریشه گیاه زرد چوبه بدست می‌آید به عنوان الهه طلایی و زعفران در هند شناخته می‌شود. زرد چوبه به طور معمول به عنوان یک ماده رنگ دهنده غذایی استفاده می‌شود.

در این مقاله فواید زرد چوبه برای سلامت پوست از جمله پسوریازیس و آکنه را بررسی می‌کنیم.

حقایقی کوتاه در مورد زرد چوبه و مراقبت از پوست:
• اگر چه گیاه زرد چوبه در بسیاری از مناطق گرمسیری به دست می‌آید، اما عمده کشت و مصرف آن در هند است.

• مولکول فعال کورکومین که زرد چوبه به آن رنگ می‌دهد، ممکن است برای پوست مفید باشد.

• گیاه زرد چوبه که به نوعی با گیاه زنجبیل نیز مرتبط است، تا ارتفاع ۱ متر رشد کرده و دارای گل‌های شیپوری زرد رنگ است.

فواید زرد چوبه برای پوست
مطالعات نشان می‌دهد که رنگ زرد زردچوبه ناشی از ماده فعال کورکومین است. در این تحقیقات مشخص شده است که کورکومین اثرات حفاظتی در مقابل صدمات وارده به پوست بر اثر آلاینده‌های محیطی و شیمیایی دارد.

کورکومین از پوست به وسیله مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش التهابات حفاظت می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر این که کورکومین می‌تواند به پوست در برابر مشکلات زیر کمک کند:
خواص زرد چوبه برای پوست چیست؟

سرطان پوست
برای درمان ملانوما می‌توان از فواید کورکومین بهره گرفت. گمانه زنی‌هایی درباره این موضوع وجود دارد که کورکومین برای تمیز کردن اجزای سلولی نا کار آمد، مناسب است. همچنین ممکن است رشد سلول‌های ملانوما و پیشرفت تومور را مهار کند.

پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی و مفصلی است که با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

اینگونه به نظر می‌رسد کورکومین از روش‌های ایمنی بوجود آورنده پسوریازیس جلوگیری می‌کند.

اسکلرودرمی
بیماری سلکرودرمی سبب می‌شود که سیستم ایمنی به بافت‌های سالم پیوندی حمله کند، و در نهایت منجر به اسکار شود. این اسکار معمولا در زیر پوست و در اطراف اندام‌های داخلی و مویرگ‌های خونی ایجاد می‌شود.

به نظر می‌رسد به دلیل اثرات مثبت کورکومین بر تشکیل اسکار به کنترل اثرات اسکلودرمی کمک می‌کند.

ویتیلیگو
ویتیلیگو یا پیسی بیماری است که موجب بی رنگ شدن برخی از قسمت‌های پوست می‌شود که موجب ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌شود. در برخی از موارد، کورکومین ممکن است از استرس اکسیداتیو در سلول‌های اپیدرم پوست که مسئول تولید ملانین یا همان رنگدانه پوست هستند، جلوگیری کند.

آکنه
آکنه یک بیماری شایع پوستی است که به شکل جوش‌های سر سیاه، جوش‌های سفید و دمل‌های چرکی ایجاد می‌شود. یک کرم پوستی حاوی کورکومین به طور بالقوه می‌تواند برای تنظیم چربی پوست استفاده شود و به افرادی که آکنه دارند، کمک می‌کند تا پوست زیبا تری داشته باشند.
خواص زرد چوبه برای پوست چیست؟

نحوه استفاده از زرد چوبه
کورکومین موجود در زرد چوبه هنگامی که به صورت خوراکی مصرف شود، مقدار اندک و نا چیزی از آن جذب می‌شود. کورکومین به سرعت پس از متابولیزه شدن فوا از بدن خارج می‌شود.

بروملاین (Bromelain) یک آنزیم موجود در آناناس است که جذب کورکومین و اثرات ضد التهابی کورکومین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در اغلب محصولات درمانی و دارویی یافت می‌شود.

پودر زرد چوبه آماده را می‌توان به طور مستقیم روی زخم‌های تازه، بثورات، کبودی‌ها و نیش حشرات اعمال کرد. زرد چوبه دارویی در طیف گسترده‌ای از فرم‌های دارویی استفاده می‌شود که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

• کپسول‌ها و قرص‌ها
• پماد
• عصاره مایع
• تنتور
• روغن

کورکومین نیز در محصولات زیر یافت می‌شود:

• نوشیدنی‌های انرژی زا
• صابون
• محصولات مراقبت پوست

خطرات زرد چوبه
اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) زرد چوبه و کورکومین فعال موجود در آن را به طور کلی برای مصرف جانبی و خوراکی ایمن اعلام کرده است. با این وجود درمان‌های طبیعی می‌توانند اثرات جانبی، عوامل آلرژیک را تحریک کنند و ممکن است به شیوه‌ای نا خواسته با گیاهان دیگر، مکمل‌ها یا دارو‌ها واکنش نشان دهند.

ادعا‌هایی مبنی بر اینکه که همه مکمل‌های حاوی ۹۵ درصد کورکومین بوسیله FDA تایید نشده اند وجود دارد. FDA زرد چوبه یا کورکومین را کنترل نمی‌کند، بنابر این هر فرد هنگام تهیه باید یک برند معتبر را انتخاب نماید.

داروی مصرفی برای هر یک از مشکلات زیر نباید با زرد چوبه یا کورکومین دارویی بدون مشورت پزشک مصرف شود. تعدادی از این مشکلات عبارتند از:

دیابت
دارو‌های کاهنده قند خون به هنگام ترکیب با کورکومین درمانی، قوی‌تر شده و خطر ابتلا به هیپوگلیسمی (کمبود قند خون) را افزایش می‌دهند.

رقیق کننده‌های خون
کورکومین دارای خواص رقیق کننده خون است و نباید آن را با دیگر رقیق کننده‌های خون همانند آسپرین به صورت همزمان مصرف کرد. زیرا در این صورت خطر خونریزی افزایش پیدا می‌کند.

کورکومین را نباید ۲ هفته قبل از عمل جراحی استفاده کرد، زیرا رقیق کننده خون است و خطر خونریزی در حین جراحی را افزایش می‌دهد.

اسید معده
زرد چوبه ممکن است با دارو‌هایی که سبب کاهش اسید معده می‌شوند تداخل پیدا کنند و سبب افزایش اسید معده شوند.

مکمل‌های حاوی کورکومین که بدون نسخه در ایالات متحده در دسترس عموم قرار می‌گیرند، در صورتی که با معده خالی مصرف شوند موجب ایجاد علائم سو هاضمه و زخم‌های گوارشی می‌شود.
خواص زرد چوبه برای پوست چیست؟

کلام آخر
زرد چوبه در تعدادی از فرهنگ‌ها به دلیل استفاده گسترده از آن برای طیف وسیعی از بیماری‌ها عنوان افسانه‌ای را به خود گرفته است. از همین رو به نظر می‌رسد زرد چوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد قارچی و ضد سرطانی باشد.

در حالی که در طب چینی و هندی نزدیک به هزاران سال است که از این ماده استفاده می‌شود، ویژگی‌های بیولوژیکی آن در اواسط قرن بیستم بر طب جدید مشخص شده است. ارزش دارویی زرد چوبه از آن زمان به موضوع مطالعات علمی و آزمایشات بالینی تبدیل شده است.

در حالی که بعضی از نتایج اولیه از حداقل برخی ویژگی‌های درمانی که به آن نسبت داده اند، حمایت می‌کنند، اما یک پژوهش جدید در مورد خواص شیمیایی دارویی آن نتیجه می‌گیرد که کورکومین خواصی را که بتوان آن را به عنوان یک ماده دارویی خوب در نظر گرفت، نشان نمی‌دهد.

هر فردی که مایل به مصرف مکمل‌ها یا گیاهان دارویی است باید ابتدا با پزشک خود برای جلوگیری از بروز واکنش‌های منفی با دارو‌های نسخه‌ای و یا مدیریت بیماری مشورت کند.

منبع: medicalnewstoday
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید