تلاش مردان برای جذاب شدن به باروری آن‌ها 'آسیب می‌رساند'

تلاش مردان برای جذاب شدن به باروری آن‌ها 'آسیب می‌رساند'

طنز قضیه در این است که مردان به باشگاه می‌روند تا ظاهر شگفت‌انگیزتری برای خود درست کنند، و هدفشان هم عمدتا جذب زنان است، اما ناخواسته باروری خود را کاهش می‌دهند.

کد خبر : ۷۰۴۰۳
بازدید : ۱۳۰۲۴
تلاش مردان برای جذاب شدن به باروری آن‌ها 'آسیب می‌رساند'
دانشمندان اخیرا پارادوکس تکاملی جالبی کشف کرده‌اند: مردان با تلاش‌هایشان برای جذاب‌تر شدن، به توانایی خود برای بچه‌دار شدن آسیب می‌رسانند.

مصرف استروئید برای ساختن بدنی عضلانی، یا قرص‌هایی که از ریزش موی سر جلوگیری می‌کنند، می‌تواند برای باروری مضر باشد.

این موضوع حالا با نام پارادوکس ماسمن-پیسی شناخته می‌شود، دو دانشمندی که برای اولین بار آن را تشریح کردند. آن‌ها می‌گویند زوج‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند خیلی از این مساله رنج می‌برند.

دکتر جیمز ماسمن، استاد دانشگاه براون در ایالات متحده، می‌گوید "متوجه شدم که بعضی از آقایانی که برای آزمایش باروری پیش من می‌آیند بدن‌های حجیمی دارند. "

او هنگامی که داشت در دانشگاه شفیلد بریتانیا دوره دکترای خود را می‌گذراند، متوجه رابطه سوءاستفاده از استروئید و مشکلات باروری شد.

او به بی‌بی‌سی گفت: "آن‌ها می‌خواهند خیلی بزرگ به نظر برسند، انگار که بر قله تکامل ایستاده‌اند. اما از حیث تکاملی وضعیت خیلی خوبی ندارند، چون حتی یک دانه اسپرم هم در منی آن‌ها پیدا نمی‌شد. "

استروئید‌های آنابولیک قرار است در بدن اثرات هورمون مردانه تستوسترون را تقلید کنند و در دارو‌های نیروزا برای ساخت عضله استفاده می‌شوند.

بدن‌سازان به طور منظم از این دارو‌ها استفاده می‌کنند.

پروفسور آلن پیسی، استاد دانشگاه شفیلد، می‌گوید "طنز قضیه در این است که مردان به باشگاه می‌روند تا ظاهر شگفت‌انگیزتری برای خود درست کنند، و هدفشان هم عمدتا جذب زنان است، اما ناخواسته باروری خود را کاهش می‌دهند. "

مصرف استروئید‌های آنابولیک باعث می‌شود که غده هیپوفیز مردان به اشتباه فکر کند که بیضه‌های آن‌ها دارند بیش از اندازه کار می‌کنند.

واکنش این غده هم متوقف کردن تولید دو هورمون به نام‌های اف‌اس‌اچ و ال‌اچ است که نقشی اساسی در تولید اسپرم ایفا می‌کنند. محققان می‌گویند که وضعیت مردانی که برای جلوگیری از ریزش مو دارو مصرف می‌کنند نیز بر همین منوال است.

داروی فیناستراید چگونگی متابولیزه شدن تستوسترون در بدن را تغییر می‌دهد و باعث محدودتر شدن ریزش مو می‌شود، اما عوارض جانبی آن می‌تواند شامل اختلال نعوظ و کاهش باروری باشد.

پروفسور پیسی به بی‌بی‌سی گفت: "من به شما می‌گویم که تخمینتان از تعداد کسانی که به خاطر مصرف استروئید‌های آنابولیک نابارور می‌شوند خیلی کمتر از واقعیت است - ۹۰ درصد آن‌ها عقیم می‌شوند. در مساله ریزش مو با قطعیت کمتری می‌توان نظر داد، اما فروش دارو‌های مربوطه به شدت رو به افزایش است و مشکلات ناشی از آن هم دارد بیشتر می‌شود. "

"بی‌ارزشی تکاملی"
از منظر تکاملی، معیار موفقیت انتقال ژن‌ها به نسل بعدی است. به گفته دکتر ماسمن مصرف این دارو‌ها شاید حس غرور شما را تقویت کند و باعث افزایش جذابیت شما بشود، ولی ممکن است شما را "از منظر تکاملی بی‌ارزش کند".

مشخص است که این کار معادل دم طاووس نیست. دم طاووس باعث افزایش جذابیت پرنده نر می‌شود که متعاقبا احتمال انتقال ژن‌هایش به نسل بعد را افزایش می‌دهد.

با این حال، در طبیعت حیواناتی پیدا می‌شوند که توانایی زایش خود را فدای مسائل دیگر می‌کنند. بعضی از گونه‌های پرندگان در تولید مثل همکاری می‌کنند، و برخی از آن‌ها با صرف نظر از بچه‌دار شدن به پروراندن بچه‌های یکی از اقوام نزدیکشان کمک می‌کنند.

اما حتی این کار هم از نظر تکاملی کاملا منطقی است، چون نیمی از ژن‌های شما با برادران و خواهرانتان مشترک است و غیرمستقیم به نسل بعد منتقل می‌شوند.

دکتر ماسمن معتقد است که "افزایش جذابیت برای جنس مخالف از راه از بین بردن توان زایش" احتمالا به انسان‌ها منحصر می‌شود.

پروفسور پیسی گفت: "طنز قضیه به کنار، فکر می‌کنم پیام اصلی برای بیمارانی باشد که مشکلات باروری دارند. موارد زیادی در کلینیک‌ها دیده می‌شود و پیام هم به گوش مردان جوان نمی‌رسد. این مشکل واقعی است و اندکی اطلاعات می‌تواند از رنج آن‌ها در آینده بکاهد. "
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید