مزایای روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی

مزایای روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی

باستان شناسان، سیاه دانه‌هایی را در آرامگاه توت آنخ آمون پیدا کردند که نشان دهنده اهمیت وجود آن‌ها در طول تاریخ است. همچنین آن‌ها در آشپزی برای افزودن عطر و طعم به نان و غذا کاربرد دارند.

کد خبر : ۷۰۴۰۶
بازدید : ۶۶۵۱
مزایای روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی
Nigella sativa یک درختچه کوچک گلدار با گل‌های بنفش یا سفید رنگ است که در شرق اروپا، خاورمیانه و آسیای غربی رشد می‌کند.

در حالی که ممکن است به نظر نرسد که این بوته میوه‌هایی را تولید می‌کند که دارای دانه‌های کوچک سیاه می‌باشند. این دانه‌های سیاه از هزاران سال پیش تا کنون مصرف دارویی داشته اند.

باستان شناسان، سیاه دانه‌هایی را در آرامگاه توت آنخ آمون پیدا کردند که نشان دهنده اهمیت وجود آن‌ها در طول تاریخ است. همچنین آن‌ها در آشپزی برای افزودن عطر و طعم به نان و غذا کاربرد دارند. این دانه‌ها به هنگام خورده شدن طعم تلخ تری در مقایسه با زیره سبز و پونه کوهی دارند.

برخی از نام‌های دیگر برای روغن سیاه دانه عباتند از:

• زیره سیاه
• دانه پیاز سیاه
• کلونجی (kalonji)

روغن سیاه دانه خواص آنتی اکسیدانی دارد. این دانه می‌تواند به کاهش التهاب درون بدن و روی پوست کمک کند. مکمل‌های حاوی این ماده غذایی توسط سازمان FDA نظارت نمی‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود از جا‌های مطمئن آن‌ها را تهیه نمایید.

مزایای سلامتی روغن سیاه دانه
روغن سیاه دانه در درمان و بهبود برخی از شایع‌ترین شرایط بهداشتی نظیر بیماری ها، از جمله فشار خون بالا و آسم اثر گذار است. این دانه همچنین فعالیت ضد قارچی علیه مخمر کاندیدا آلیکنس از خود نشان می‌دهد - مخمری که ممکن است بیش از حد در بدن افزایش پیدا کند و منجر به عفونت کاندیدیازیس شود. برخی از خواص سلامتی روغن سیاه دانه عبارتند از::

• کاهش فشار خون بالا: استفاده از عصاره سیاه دانه به مدت ۲ ماه برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار موثر است و این افراد پس از این مدت کاهش فشار خون را تجربه خواهند کرد.

• کاهش کلسترول بالا: مصرف روغن سیاه دانه کلسترول بالا را کاهش می‌دهد. روغن سیاه دانه حاوی اسید‌های چرب سالمی است که این اسید‌های چرب ممکن است به حفظ و کنترل مناسب سطح کلسترول خوب کمک کنند. نمونه‌هایی از این اسید‌های چرب سالم شامل اسید‌های لینولئیک و اسید اولئیک هستند. سطوح روغن می‌تواند بسته به مکانی که سیاه دانه در آن رشد می‌کند، متفاوت باشد. به هنگام مصرف دانه‌های سیاه خرد شده نیز افراد نتایج مفیدی را از آن دریافت کردند.

• بهبود علائم آرتریت روماتوئید: مصرف روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش علائم آرتریت روماتوئید التهابی کمک کند

• کاهش علائم آسم: اثرات ضد التهابی روغن سیاه دانه ممکن است به بهبود علائم آسم کمک کند. اثر آن در کاهش التهاب راه‌های هوایی نیز ممکن است علائم برونشیت را بهبود ببخشد.

• کاهش ناراحتی معده: خوردن دانه‌های سیاه دانه یا استفاده از روغن سیاه دانه موجب کاهش درد و گرفتگی معده می‌شود. روغن سیاه دانه همچنین می‌تواند در کاهش گاز، التهاب معده و جلوگیری از بروز زخم‌ها موثر باشد.

به نظر می‌رسد روغن سیاه دانه خواص ضد سرطانی داشته باشد. این مسئله ممکن است در صورت مصرف روغن آن به شکل موضعی بر روی پوست از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کند.

بررسی‌های انجام شده بر روی خواص سیاه دانه نشان می‌دهد که، بخش‌هایی از روغن سیاه دانه که به نام تیموکوئینون شناخته می‌شود و بخش‌های دیگر دانه‌ها قادر به کاهش رشد تومو‌ها در موش‌های آزمایشگاهی هستند. این روغن همچنین به کاهش صدمات بافت تحت تاثیر اشعه که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، کمک کند. اما این نتایج در مورد انسان‌ها مورد مطالعه قرار نگرفته است.
مزایای روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی

مزایای زیبایی روغن سیاه دانه
روغن سیاه دانه دارای چندین کاربرد و فایده برای مشکلات پوستی است. این روغن در بسیاری از فروشگاه‌های غذایی و داروخانه‌ها موجود است. تعدادی از موارد کاربردی روغن سیاه دانه شامل موارد زیر می‌شود:

• آکنه: با توجه به تحقیق انجام شده در مجله پوست و جراحی پوست (Dermatology & Dermatologic Surgery)، استفاده از یک لوسیون حاوی ۱۰ درصد روغن سیاه دانه، به میزان چشمگیری در کاهش بروز آکنه پس از دو ماه موثر و مفید است. افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، ۶۷ درصد رضایت خود را از مصرف آن گزارش کردند.

• آبرسانی مو: روغن سیاه دانه را می‌توان بر روی مو‌ها استفاده کرد تا آن‌ها را نرم و براق نگه دارد.

• پسوریازیس: استفاده از روغن سیاه دانه سبب کاهش بروز پلاک پسوریازیس می‌شود.

• نرم کننده پوست: روغن سیاه دانه به منظور اثرات مثبتی که در تقویت، زیبایی و هیدراته کردن پوست دارد به روغن‌ها و مرطوب کننده‌ها اضافه می‌شود.
مزایای روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی

• بهبود زخم: استفاده از روغن سیاه دانه جهت کاهش التهاب و حضور باکتری‌ها برای کمک به بهبود زخم‌ها موثر است. در حالی که به نظر نمی‌رسد در رشد فیبر‌های کلاژنی موثر باشد، می‌تواند سایر عوامل رشد را تحریک کند تا به بدن کمک کنند که پوست سالم جدید را را ایجاد کند.
فراموش نکنید که روغن سیاه دانه نباید جایگزین درمان‌های تجویزی شود که پزشک برای شما تعیین کرده است. اگرچه این روغن چندین مزیت زیبایی دارد که می‌تواند در کنار این درمان‌ها به بهبود و تقویت پوست کمک کند.

آیا روغن سیاه دانه بی خطر است
این احتمال وجود دارد که روغن سیاه دانه بتواند اثرات دارو‌هایی را که بدن از طریق مسیر سیتوکروم P۴۵۰ پردازش می‌کند، افزایش دهد. آنزیم‌ها در این مسیر ۹۰ درصد از دارو‌های رایج را متابولیزه می‌کنند. نمونه‌هایی از دارو‌های شایع مصرفی می‌توانند شامل بتابلوکر‌هایی مانند متوپرولول (Lopressor) و وارفارین (Coumadin) باشد.

در صورتی که دارو‌های تجویزی را به طور منظم مصرف کنید، بهتر است قبل از شروع به مصرف روغن سیاه دانه، با پزشک خود مشورت کنید. به هیچ وجه نباید استفاده از دارو‌های تجویزی خود را بدون هماهنگی با پزشک، متوقف کنید.

روغن سیاه دانه می‌تواند برای عملکرد کبد مفید باشد، اما مصرف زیاد روغن سیاه دانه ممکن است برای کبد و کلیه مضر باشد. در صورتی که هر یک از این اندام‌ها مشکلی داشته باشند، برای تعیین دوز مطمئن با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی باید بدانید که روغن سیاه دانه می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. قبل از اعمال آن روی پوست، آن را روی بخش کوچکی از بازوی خود امتحان کنید.
مزایای روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی

مصرف روغن سیاه دانه
در صورتی که قصد افزودن طعم جدیدی به غذای خود هستید، می‌توانید سیاه دانه را به غذا‌های خود اضافه کنید. استفاده‌های خوراکی برای افزودن سیاه دانه عبارتند از:

• اضافه کردن آن‌ها روی نان‌های ورقه‌ای

• اضافه نمودن بر روی بیسکوئیت‌ها یا نان‌های بیگل (نان دوناتی شکل)

• اضافه کردن به سوپ ها، سیب زمینی سرخ شده

• آسیاب کردن آن‌ها و با چاشنی‌های دیگر همچون خردل، رازیانه و زیره سبز ترکیب شان کنید

علاوه بر این می‌توانید روغن سیاه دانه را از اکثر فروشگاه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها خریداری کنید. این روغن اغلب برای استفاده روزانه بسته بندی شده اند. همچنین به عنوان روغنی که می‌توان آن را روی پوست و مو استفاده کرد از خواص آن بهره ببرید.

توصیه‌ نهایی
در حال حاضر توصیه‌های روزانه خاصی برای اینکه چه میزان مصرف روغن سیاه دانه برای سلامتی مفید است، وجود ندارد. افزودن دانه‌های فر آوری نشده به انواع غذا و محصولات پوستی مطمئن‌ترین روش برای استفاده از روغن سیاه دانه است. در صورتی که یک محصول با بسته بندی منحصر بفرد را انتخاب می‌کنید، دوز توصیه شده را مصرف کنید - معمولا مصرف آن روزانه حدود ۱ تا ۲ قاشق چای خوری است. قبل از شروع به مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید و آن را در لیست دارو‌های خانگی قرار دهید.

منبع: healthline
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید