طلاق صوری برای مستمری بازنشستگی چه تبعاتی دارد؟

طلاق صوری برای مستمری بازنشستگی چه تبعاتی دارد؟

در صورتی که دختری ازدواج نکرده باشد می‌تواند از مستمری پدر متوفی خود استفاده کند، اما وقتی ازدواج کرد از شمول پدر و مادر خارج می‌شود.

کد خبر : ۷۰۵۲۷
بازدید : ۸۱۴۷
طلاق صوری برای دریافت مستمری بازنشستگی چه تبعاتی دارد؟
نوعی از طلاق توافقی در میان برخی خانواده‌ها تحت عنوان "طلاق تأمین اجتماعی" یا "طلاق صوری" رایج شده که هدف آن دریافت حقوق بازنشستگی پدران فوت شده از سوی فرزندان اناث است و به یکی از آسیب‌ها و معضلات تامین اجتماعی تبدیل شده است.

ایسنا نوشت: ناهید حیدری، مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران درباره طلاق‌های صوری اظهار کرد: فرزندان اناث بیمه شده متوفی به شرط تجرد و نداشتن شغل و فرزندان ذکور متوفی پس از رسیدن به سن ۲۰ سالگی، منحصراً در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این میان افرادی از قانون سوءاستفاده می‌کنند. بیمه کارگران ساختمانی نیز همین گونه است و به علت جذابیت‌هایی که دارد و حق بیمه افراد آن هفت درصدی است، عده‌ای به فکر استفاده از آن می‌افتند. در سال‌های گذشته افرادی کارگرنما و حتی یقه سفید شناسایی شدند که به صورت غیرقانونی خود را مشمول بیمه کارگران ساختمانی کرده بودند.

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران با اشاره به اینکه درباره مستمری اناث فرد متوفی نیز ماجرا همین است و تخلفاتی را در این بخش شاهدیم گفت: در صورتی که دختری ازدواج نکرده باشد می‌تواند از مستمری پدر متوفی خود استفاده کند، اما وقتی ازدواج کرد از شمول پدر و مادر خارج می‌شود.

حیدری ادامه داد: به همین علت، عده‌ای مبادرت به طلاق صوری می‌کنند تا بتوانند از این مستمری استفاده کنند، در حالی که حق بیمه تأمین اجتماعی و مستمری آن، حق بیمه شدگان و حق الناس است و بار معنوی دارد. به لحاظ وجدانی هم صحیح نیست حق بیمه‌ای که متعلق به فرد دیگری است را به صورت صوری استفاده کنند.

وی از شناسایی و برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: علاوه بر بازرسان تأمین اجتماعی، مردم هم در حکم بازرسان ما هستند. مردم به ما اطلاع دهند، به محض آنکه گزارشی بر این اساس به دستمان برسد و به این جمع بندی برسیم که طلاق صوری انجام شده، مستمری را قطع می‌کنیم و از تاریخی که بدانیم من غیرحق مستمری پرداخت شده، فرد باید آن را برگرداند.

تبعات طلاق‌های صوری و ازدواج‌های مصلحتی برای دریافت مستمری تامین اجتماعی
سرپرست سازمان تامین اجتاعی با اشاره به تبعات طلاق‌های صوری زنان برای دریافت مستمری پدر فوت شده گفت: در بسیاری از این موارد، سازمان از طرق مختلف متوجه این دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی پشتیبان واقعی دختران و زنانی است که در مسیر زندگی خود با ریسک مواجه می‌شوند.

محمدحسن زدا شب گذشته درباره طلاق‌های صوری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «امروز اظهارات یکی از مدیران استانی سازمان تامین اجتماعی درباره طلاق‌های صوری بازتاب وسیعی داشت که با توجه به حساسیت موضوع توضیحات ذیل ارائه می‌شود:

چند سالی است سازمان تامین اجتماعی با پدیده طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناثی که پدرشان بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر سازمان بوده و فوت کرده است روبروست؛ اگر چه تعداد خانوار‌هایی که حاضر به پذیرش این خطای عجیب و پرمسئله می‌شوند در قیاس با تعداد مستمری‌بگیران محق، بسیار کم است.

وی افزود: اتفاق دیگری که رخ داده این است که برخی دختران جوان به عقد مستمری‌بگیرانی که سن بسیار بالایی دارند و احتمال فوت‌شان زیاد است، در می‌آیند تا پس از فوت آن فرد، موفق به دریافت مستمری سازمان شوند! در این موارد موضوع فقط به دریافت مستمری ختم نمی‌شود، بلکه مفسده‌ها و مشکلات فراوان بعدی برای خانواده‌ها و بویژه آن زنان طلاق گرفته و دختران ازدواج کرده پیش می‌آید که … در این زمینه‌ها بایستی نهاد‌ها و افراد مسئول، خانواده‌ها را آگاه کرده و اطلاعات لازم را ارائه دهند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در ادامه نوشت: البته در بسیاری از این موارد، سازمان از طرق مختلف متوجه این دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی پشتیبان واقعی دختران و زنانی است که در مسیر زندگی خود با ریسک مواجه می‌شوند.»
منبع: روزنامه سازندگی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید