دلیل آتش‌سوزی در قطب شمال چیست؟

دلیل آتش‌سوزی در قطب شمال چیست؟

زمین بسیار خشک و دمای بالاتر از معمول هوا در کنار رعد و باد شدید حریق را گسترش داده است و از طرفی خشک‌چوب‌های کف زمین آن را تغذیه می‌کنند.

کد خبر : ۷۱۷۹۰
بازدید : ۹۵۴۵
دلیل آتش‌سوزی در قطب شمال چیست؟
آتش در جنگل‌های شمالی سیبری شعله‌ور است

آتش دامن قطب شمال را گرفته و بخش‌های گسترده‌ای از شمال سیبری، اسکاندیناوی شمالی، آلاسکا و گرینلند گرفتار آتش‌سوزی گسترده شده‌اند.

در این منطقه اغلب رعد و برق باعث آتش‌سوزی می‌شود، اما امسال وضع به دلیل گرمایش هوا و تابستانی داغ‌تر از معمول بدتر شده است.

تا جایی که ستون سیاه دود حتی از فضا نیز دیده می‌شود. مارک پرینگتون، یک متخصص آتش‌سوزی‌های جنگلی در سرویس نظارت بر اتمسفر کوپرنیک این مسئله را بی‌سابقه خوانده است.

صد‌ها مورد آتش‌سوزی در مناطقی از شرق روسیه، شمال اسکاندیناوی، گرینلند و آلاسکا روی داده که اغلب در مناطق بدون سکنه هستند.

اما دود ناشی از این حریق‌ها منطقه بسیار گسترده‌ای را فرا گرفته است. از زمان آغاز آتش‌سوزی کیفیت هوا در شهر‌های شرق روسیه به شدت افت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها دود حتی به منطقه تیومن در غرب سیبری رسیده که بامحل آتش سوزی شش منطقه زمانی فاصله دارد.

به گزارش موسسه کوپرنیک از ماه جون ۵۰ مگاتن دی‌اکسید کربن در هوا آزاد شده که معادل یک سال دی‌اکسید کربن متصاعد شده در کشور سوئد است.

براساس وب‌سایت مرکز آلاسکا حریق‌های قطبی بین ماه می‌و اکتبر معمول و بخشی از چرخه زیستی قطب شمال محسوب می‌شوند و حتی منافعی نیز برای محیط زیست دارند.

اما شدت این آتش‌سوزی‌ها در کنار گستره‌ای که گرفتار حریق شده آن را غیرمعمول کرده است.

آقای پرینگتون می‌گوید آتش‌سوزی به این گستردگی و به این مدت طولانی در ماه ژوئن بسیار غریب است. اما دمای هوا در قطب شمال با سرعتی بسیار بیشتر از متوسط جهانی رو به افزایش است و گرمی هوا به گسترش آتش‌سوزی و دوام آن منجر شده است.

زمین بسیار خشک و دمای بالاتر از معمول هوا در کنار رعد و باد شدید حریق را گسترش داده است و از طرفی خشک‌چوب‌های کف زمین آن را تغذیه می‌کنند.

دلیل آتش‌سوزی در قطب شمال چیست؟
آتش‌سوزی‌هایی که توسط ناسا سازمان هوا و فضای آمریکا شناسایی شده‌اند

تبعات خطرناک
ماهواره‌های بین‎المللی در حال رصد گسترش حریق و آتش‌سوزی‌های تازه احتمالی در حوزه قطب شمال هستند. آتش باعث آزاد شدن حجم عظیمی از دی‌اکسید کربن و متانی شده که در مواردی هزاران سال زیرزمین بوده‌اند.

دانشمندان می‌گویند با گرم‌تر شدن زمین باید انتظار چنین وضعیتی را داشت. افزایش تمرکز گاز‌های گلخانه‌ای به گرمایش بیشتر منجر می‌شود و همین باعث آزاد شدن کربن بیشتر در جو خواهد شد.

ذرات و غبار‌های زیادی که در آتش شعله‌ورند نهایتا دوباره روی سطح یخ‌ها در مناطق شمالی‌تر می‌نشینند و با تیره کردن آن‌ها به ذوب سریعترشان منجر می‌شوند.

همه این عوامل دست به دست هم تبعات را چندبرابر خواهد کرد. مقام‌های روسیه اکثریت موارد حریق را به حال خود رها کرده‌اند و می‌گویند هزینه مهار آن‌ها از میزان خسارت ناشی از آتش‌سوزی بیشتر خواهد شد.

یک سخنگوی وزارت جنگلبانی منطقه کراسنویارسک به یک وب سایت خبری در سیبری گفته " حریق مناطق مسکونی و یا اقتصاد را تهدید نمی‌کند. "

دلیل آتش‌سوزی در قطب شمال چیست؟ مهار آتش‌سوزی برای مقام‌های محلی بسیار دشوار بوده است

در شبکه‌های اجتماعی در روسیه عده‌ای منتقد وضع هستند و هشتگ‌هایی برای مقابله با آتش‌سوزی در سیبری داغ شده‌اند. عده‌ای حتی می‌گویند آتش سوزی کلیسای نتردام در پاریس بیش از این حریق گسترده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. مرکز آلاسکا می‌گوید گاهی تلاش یکدست برای مهار تمام آتش‌سوزی از خود حریق مخرب‌تر است.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید