ثریا گرسنگی کشید تا خلبان جنگی شود

ثریا گرسنگی کشید تا خلبان جنگی شود

این دختر ترک که فرزند خوانده مصطفی کمال آتاتورک بود توانست با استفاده از موقعیت فراهم شده، وارد عرصه آموزش خلبانی شده و در نیروی هوایی ترکیه فعالیت کند.

کد خبر : ۷۱۸۳۵
بازدید : ۱۱۶۳۳
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی
ثریا برعی الفاریز، نمونه‌ای از زنان موفق امروز و نخستین زن مسلمان مصری تبار در نیروی هوایی کشور اکوادور است و به‌عنوان خلبان نظامی فعالیت می‌کند. ثریا که پدرش مصری و مادرش اکوادوری است در کشور اکوادور متولد شده و پس از پایان تحصیلات به نیروی هوایی اکوادور پیوست و پس از مدتی به‌عنوان خلبان نظامی به کار آغاز کرد.

البته با آن‌که ثریا برعی، نخستین بانوی عرب و مسلمان است که به عنوان خلبان نظامی در آمریکای لاتین کار می‌کند، اما پیش از او شمار زیادی از زنان در کشور‌های عربی و اسلامی وارد عرصه خلبانی شدند و به عنوان خلبان نظامی و خلبان هواپیما‌های بزرگ مسافربری به فعالیت پرداختند.

نام «ثریا برعی الفاریز»، ترکیبی از دو فرهنگ عربی و لاتین است که فرهنگ پدر مصری و مادر اکوادوری را یک جا کرده است، نام پدر ثریا، محمد برعی و نام مادر او مارتا الفاریز است، خانواده ثریا که دو فرزند دیگر به نام‌های مارلین فاطمه و محمد سلیمان دارند، با این آمیزه فرهنگی، توانسته‌اند اصالت هر دو فرهنگ را حفظ کنند.

ثریا برعی به دلیل این‌که علاقه به انجام کار‌های سخت و چالش آفرین دارد، وارد نیروی هوایی اکوادور شده و به‌عنوان خلبان هواپیمای جنگی، یکی از دشوارترین وظایف نظامی را به عهده گرفته است.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی

در پیوند با این موضوع، نهاد جهانی هواپیما‌های جنگی در وبسایت خود نوشته است که پس از گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون‌های دشوار نظامی، ثریا به کمیته تخصصی تایید نهایی دانشجویان گفت که وی یک زن مسلمان است. مسئله‌ای که متخصصان را به حیرت و تعجب انداخت و لحظاتی در اندیشه فرو رفتند.
با دیدن این صحنه، ثریا فکر کرد ممکن است با توجه به بازتاب ناخوشایندی که رسانه‌های غربی از گروه‌های افراطی همچون داعش و القاعده و پیوند آن‌ها با اسلام ارائه می‌دهند، کمیته متخصصان او را برای این مأموریت حساس نپذیرند.
اما بر خلاف تصوری که داشت، از سوی کمیسیون تخصصی نظامی مورد پذیرش قرار گرفت و زندگی او به سرعت تغییر یافت و در ظرف چند سال توانست به موفقیت‌های بسیار دست یابد.

ثریا در آغاز با چالش‌های زیادی در جامعه روبرو بود، اما پس از تحمل سختی‌ها توانست دیدگاه‌های تعجب آمیز مردم را در قبال خود تغییر دهد تا او را به عنوان یک زن مسلمان بدانند که مایه افتخار و شهامت برای جامعه و کشور است.

ثریا می‌گوید من این موفقیت را به آسانی کسب نکردم و برای رسیدن به این آرزو تلاش‌های زیادی کردم و رنج بسیاری کشیدم، گاهی ناگزیر بودم در طول روز هیچ غذایی نخورم، زیرا در مراکز آموزش‌های نظامی در اکوادور، غذای حلال یافت نمی‌شود. من دچار کاهش شدید وزن شدم تا این که فرماندهان نظامی نگران سلامتی من شدند و دستور به تهیه غذای حلال دادند.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی
لطیفه النادی، اولین زن عرب و آفریقایی بود که در سال ۱۹۳۳ مدرک خلبانی را دریافت کرد. این بانوی پیشتاز مصری توانست یک هلیکوپتر را با یک موتور از قاهره به اسکندریه ببرد.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی

صبیحه گوکچن، نخستین زنی بود که در سال ۱۹۷۳، در سن ۲۳ سالگی رکورد جهانی گینس را شکست و به‌عنوان خلبان جنگنده‌های هوایی آغاز به کار کرد. این دختر ترک که فرزند خوانده مصطفی کمال آتاتورک بود توانست با استفاده از موقعیت فراهم شده، وارد عرصه آموزش خلبانی شده و در نیروی هوایی ترکیه فعالیت کند.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی
در پی لغو ممنوعیت ورود دختران به نیروی هوایی در امارات متحده عربی، مریم منصوری نخستین زنی بود که با اولین گروه از دانشجویان زن وارد دانشکده نیروی هوایی امارات متحده شد و پس از فراغت به‌عنوان خلبان نظامی آغاز به کار کرد.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی
پس از لغو ممنوعیت ورود دختران به نیروی هوایی پاکستان، عایشه فاروق نخستین زن در پاکستان بود که در سال ۲۰۱۳ موفق شد به عنوان خلبان نظامی وارد ارتش شود. همچنان مریم شهید، بانوی پیشتاز دیگری است که در نیروی هوایی پاکستان شهرت و افتخار زیادی کسب کرده است.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی
به‌رغم دشواری‌های بی‌شماری که زنان افغانستان در دوره حکومت طالبان با آن‌ها روبرو بودند و موانعی که هنوز مانع گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان در افغانستان می‌شود، نیلوفر رحمانی نخستین دختری است که در سن ۲۳ سالگی به‌عنوان خلبان نظامی در ارتش افغانستان به کار آغاز کرد.
افزایش شمار زنان خلبان هواپیما‌های جنگی
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید