چرا دلار افت کرد؟

چرا دلار افت کرد؟

اتفاقی که در سال ۹۸ تنها یک بار رخ داد و آن بار نیز بازار با بازگشت سریع قیمتی مواجه شد. کاهش بهای دلار در شرایطی که اونس نیز روز جمعه نتوانسته بود کانال هزار و ۵۰۰ دلاری را حفظ کند، زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازار سکه شد.

کد خبر : ۷۲۱۴۰
بازدید : ۹۶۹۷
چرا دلار افت کرد؟
در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پایین رفت و دلار قدم‌های خود را به سوی سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی تند کرد. روز شنبه، سکه ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید.
یکی از علل کاهش بهای سکه در بازار، بازگشت بهای اونس در بازار‌های جهانی به زیر مرز هزار و ۵۰۰ دلار در ساعات انتهایی روز جمعه عنوان شد. البته علت مهم‌تر افت سکه، کاهش بهای دلار بود. این ارز روز شنبه ۱۱۰ تومان افت را به ثبت رساند و به قیمت ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان رسید. این کمترین قیمت دلار از تاریخ ۲۶ تیر بود و موجب شد که انتظارات معامله‌گران برای نزول از سطح حمایتی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بالاتر برود.
به گفته فعالان، در یک ماه گذشته هر زمان قیمت دلار به سوی این سطح نزدیک شده است، خرید‌های ارزی بالا رفته و مانع از شکستن آن سطح شده است. معامله‌گران انتظار دارند در صورت شکست سطح یاد شده، قیمت دلار به سوی مرز ۱۱ هزار تومانی حرکت کند.
اتفاقی که در سال ۹۸ تنها یک بار رخ داد و آن بار نیز بازار با بازگشت سریع قیمتی مواجه شد. کاهش بهای دلار در شرایطی که اونس نیز روز جمعه نتوانسته بود کانال هزار و ۵۰۰ دلاری را حفظ کند، زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازار سکه شد.

چرا دلار افت کرد؟
به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش شیب کاهشی بازار ارز در روز ابتدایی هفته شد، تعطیلی بازار‌های همسایه بود. براساس صحبت‌های فعالان، در اولین روز هفته بازار معاملات حواله درهم جدیت روز‌های سابق را نداشت و حجم معاملات پایین آمده بود.
در این شرایط، برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان می‌کردند که قیمت درهم تا حدود ۳ هزار و ۲۴۰ تومان پایین رفته است. علت افت حواله درهم نیز به نزدیک بودن به عید قربان و کاهش فعالیت بازیگران بزرگ بازار نسبت داده شد. از آن سو، بازار معاملات هرات افغانستان نیز یک هفته به مناسبت عید قربان تعطیل اعلام شد.
به باور شماری از بازیگران ارزی، به‌دلیل کاهش تحرکات بازار‌های همسایه، حجم معاملات در بازار داخلی نیز پایین آمده بود. از طرف دیگر فعالان بازار عنوان می‌کنند، در روز‌های اخیر کمتر کسی برای خرید دلار و سکه به میدان فردوسی و سبزه‌میدان مراجعه می‌کند؛ زمانی که تقاضای نقدی در بازار حضور ندارد، قیمت تنها از کانال حواله می‌تواند تحریک می‌شود که به‌دلیل تعطیلی نسبی بازار درهم، حجم این گونه معاملات نیز افت پیدا می‌کند.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران کاهش نوسانات دلار در هفته‌های اخیر را عامل اصلی دانستند که فعالیت فروشندگان را در بازار بالا برد. دلار که دو هفته پیش در دامنه ۱۱ هزار و ۹۲۰ تا ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان نوسان کرده بود، در هفته‌ای که گذشت در بازه ۱۱ هزار و ۸۸۰ تا ۱۲ هزار و ۱۰ تومان حرکت کرد.
همان‌طور که مشاهده می‌شود، بازه نوسانی شاخص ارزی بسیار محدود بوده است. از نظر معامله‌گران، هر چقدر دامنه نوسانی دلار محدود شود، احتمال اینکه به یکباره بخشی از فعالان فروش‌های خود را بالا ببرند، بیشتر می‌شود. از نظر این عده ممکن است علت شدت یافتن کاهش بیشتر روز شنبه دلار ناشی از همین محدود شدن دامنه نوسان و ناامید شدن نوسان‌گیران از افزایش بیشتر قیمت بوده باشد.

دیروز صرافی‌های بانکی نیز به‌تدریج قیمت دلار را بر تابلوی خود پایین آوردند. قیمت دلار که در اوایل روز ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان بود، حدود ساعت ۳ بعدازظهر بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان درج شد. به گفته فعالان، فاصله قیمتی دلار بازار آزاد با صرافی‌های بانکی چندان زیاد نبود که تقاضای آربیتراژی را وارد بازار کند.
در فضایی که قیمت دلار در سرازیری نزولی قرار گرفته بود و حتی برخی از فعالان از افت آن تا مرز ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان تا ساعت ۵ بعدازظهر خبر می‌دادند، معامله‌گران سکه نیز بیشتر در موقعیت فروش قرار گرفتند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید