نشانه‌هایی جدید از شکست تجاری ترامپ

نشانه‌هایی جدید از شکست تجاری ترامپ

در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز ادعا می‌کند که سیاست‌های تجاری‌اش درست و به نفع آمریکاست، شواهد از داستان دیگری حکایت دارند.

کد خبر : ۷۲۲۸۲
بازدید : ۹۴۱۱
نشانه‌هایی جدید از شکست تجاری ترامپ
دولت ترامپ روز جمعه برخی از محصولات چینی را از فهرست دور بعد تعرفه‌های ۱۰ درصدی حذف کرد.
این محصولات شامل مبلمان خانگی، کالای کودک، مودم و روتر اینترنت است. به گزارش رویترز، دفتر نماینده تجاری آمریکا فهرست کاملی از اقلامی را منتشر کرده است که از ۳۰۰ میلیارد دلار تعرفه‌ای که قرار است در تاریخ یکم سپتامبر و ۱۵ دسامبر اجرایی شوند، مستثنی خواهند بود. البته برخی از این کالا‌ها هم‌اکنون مشمول تعرفه ۲۵ درصدی واردات هستند. روز سه‌شنبه گذشته ترامپ اجرای بیش از نیمی از تعرفه‌های اعلام شده را تا ماه دسامبر به حال تعلیق درآورد با این توجیه که چنین اقدامی می‌تواند کسب‌و‌کار‌ها و مصرف‌کنندگان را در فصل فروش کریسمس از جنگ تجاری چین و آمریکا در امان نگهدارد.

بنا بر اعلام دفتر آمار آمریکا، فهرست جدید کالا‌های معاف از تعرفه‌های جدید، شامل ۴۴ نوع کالای وارداتی است که ارزش آن‌ها به ۸/ ۷ میلیارد دلار بالغ می‌شود. این فهرست همچنین برخی ترکیبات شیمیایی را که در تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل می‌شود. رویترز پیش از این نیز اعلام کرده بود که انجیل و متون مذهبی نیز از فهرست تعرفه‌های واردات مستثنی خواهند بود.
عقب‌نشینی ترامپ از تهدید‌های تعرفه‌ای‌اش در شرایطی است که چین نیز به نوبه خود وارد جنگ تجاری با برخی از دیگر شرکای تجاری‌اش شده است. در تازه‌ترین خبر چینی‌ها اعلام کرده‌اند که از تاریخ ۱۷آگوست (دیروز)، تعرفه‌های بیشتری را بر واردات گوشت از استرالیا اعمال می‌کنند.
به گزارش رویترز، اداره گمرکات چین روز جمعه اعلام کرد که واردات هشت نوع گوشت گاو استرالیایی به حد کافی رسیده و بنابراین از روز ۱۷ آگوست، اعمال این تعرفه‌ها را از سر خواهد گرفت. به‌نظر می‌رسد، در شرایطی که ترامپ از سیاست‌های تعرفه‌ای خود عقب‌نشینی می‌کند، چین با دیگر شرکای تجاری خود همان سیاست‌ها را در پیش می‌گیرد.

آماری که روز جمعه منتشر شد حکایت از آن دارد که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ مازاد تجاری اروپا در برابر آمریکا در سطح ۷۵ میلیارد یورو (۸۳ میلیارد دلار) بوده که نسبت به سال پیش از آن، افزایشی ۱۱ درصدی داشته است. این در شرایطی است که تنها یک دهه پیش مازاد تجاری اروپا در برابر آمریکا فقط ۷/ ۱۸ میلیارد یورو بوده است.
به‌نظر می‌رسد سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ که به ادعای خود او با هدف کاهش مازاد تجاری تدوین شده، نتیجه عکس داده است. در عین حال، اما آمار جدید حکایت از آن دارند که تجارت در داخل اتحادیه اروپا با بیشترین سرعت طی ۶ سال گذشته درحال کاهش است.
به گزارش فایننشال‌تایمز، تجارت بین اعضای حوزه یورو در ماه ژوئن با سریع‌ترین گام طی ۶ سال اخیر کاهش یافته است، موضوعی که نگرانی‌ها از اثرگذاری جنگ تجاری چین و آمریکا بر صادرات اروپا را افزایش می‌دهد. بر این اساس، ارزش تجارت درون حوزه اروپا یا به عبارت دیگر حجم تجارت بین ۱۹ کشور عضو این حوزه در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶/ ۶ درصد کاهش یافت که بدترین عملکرد از ماه مارس ۲۰۱۳ تاکنون بوده است. شاهدی بر این ادعا که جنگ تجاری برنده‌ای ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید