کاشت مو و انواع روش‌های آن

کاشت مو و انواع روش‌های آن

کاشت مو بیشتر برای درمان ریزش موی مردان و البته برای پر پشت کردن ابروها، مژه، محاسن و یا حتی پنهان کردن محل زخم و اسکار ناشی از تصادف و یا عمل‌های جراحی استفاده می‌شود.

کد خبر : ۷۲۳۱۷
بازدید : ۱۶۳۷۱
کاشت مو و انواع روش‌های آن
مسئله مهم این است که باید علل ریزش مو در فرد قبل از کاشت مورد بررسی قرار گیرد، در غیر این صورت مو‌های کاشته شده هم به مرور زمان دچار ریزش می‌شوند
فرادید | داشتن مو‌های سالم، پرپشت و زیبا یکی از گزینه‌هایی است که در زیبایی چهره افراد تأثیر بسزایی دارد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای پزشکی، متخصصان می‌توانند مو‌های از دست رفته را احیا کنند. کم پشت بودن مو، طاسی، ریزش مو و... از جمله عواملی است که باعث می‌شود افراد برای "کاشت مو" اقدام کنند.

ترا کاشت یا کاشت مو چیست؟
کاشت مو، نوعی عمل جراحی است که در آن ریشه‌های مو، یکی یکی از ناحیه مقاوم، به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو پیوند زده می‌شوند.

کاشت مو بیشتر برای درمان ریزش موی مردان و البته برای پر پشت کردن ابروها، مژه، محاسن و یا حتی پنهان کردن محل زخم و اسکار ناشی از تصادف و یا عمل‌های جراحی استفاده می‌شود.

از این روش اولین بار ژاپنی‌ها در دهه ۱۹۳۰ میلادی برای ترمیم ابرو و مژه استفاده کردند که با شروع جنگ جهانی دوم، تلاش آن‌ها برای گسترش این عمل در جهان تا دودهه بی نتیجه ماند.

در سال‌های آخر دهه ۱۹۵۰ دکتر "نرمن ارنریش" کاشت مو در نیویورک آمریکا را آغاز کرد. او اثبات کرد که مو‌های کاشته شده در محل جدید درست به همان اندازه که در محل قبلی بوده اند رشد خواهند کرد. با گذشت زمان پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت که فرایند کاشت مو و کاهش عوارض ناشی از آن را بهبود بخشید.

کاشت مو برای چه کسانی مناسب است؟
یکی از سؤالات رایجی که متقاضیان این روش دارند این است که آیا عمل کاشت مو برای من مناسب است؟ آیا این روش جواب می‌دهد و می‌توانم انتظار داشته باشم که در آینده موهایم بهتر از قبل خواهند شد؟

متأسفانه پاسخ به این سؤالات کار ساده‌ای نیست چرا که برای کاشت مو و داشتن نتایج خوب فاکتور‌هایی قبل از عمل مورد بررسی قرار می‌گیرند که همه چیز به آن‌ها بستگی دارد:

اول اینکه باید در پشت سر و نواحی بالای گردن تراکم موی کافی وجود داشته باشد.
دوم و البته مسئله مهم این است که باید علل ریزش مو در فرد قبل از کاشت مورد بررسی قرار گیرد، در غیر این صورت مو‌های کاشته شده هم به مرور زمان دچار ریزش می‌شوند.

سومین نکته، سنی است که فرد می‌خواهد کاشت موانجام دهد. مناسب‌ترین سن برای کاشت مو در آقایان بالای ۳۰ سال است. در سنین زیر ۳۰ و به ویژه حول و حوش ۲۵ و ۲۶، بدن از لحاظ هورمونی در حال تغییر و تحول است و باید صبر کرد تا سیستم بدن به ثبات کافی برسد.

با توجه و بررسی این سه نکته، حالا هر فردی می‌تواند متوجه شود که آیا کاشت مو، گزینه مناسبی برای او خواهد بود یا خیر؟
بیشتر بخوانید: روغن‌های تقویت کننده مو
انواع روش‌های کاشت مو:
امروزه چندین روش برای کاشت مو وجود دارد که با توجه به وضعیت و اولویت‌های مراجعه کننده و تشخیص پزشک متخصص، یکی و یا ترکیبی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاشت مو و انواع روش‌های آن
در این روش بیمار بیهوش و نواحی‌ای که نوار‌های پوستی برداشته شده با کمی کشش به هم رسانده و بخیه زده می‌شوند

۱- کاشت مو به روش FUT (Follicular Unit Transplantation)
در این روش که در واقع یک جراحی پوستی است نوار‌های باریکی به طول ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر و عرض ۱ الی ۲ سانتی متر از نواحی پشت سر برداشته و در محل کم مو ویا طاس پیوند زده می‌شود. در این روش بیمار بیهوش و نواحی‌ای که نوار‌های پوستی برداشته شده با کمی کشش به هم رسانده و بخیه زده می‌شوند.

تیم پیوند باید در بخیه زدن توجه کافی داشته باشد تا ضخامت آن‌ها از ۳ یا ۴ میلی متر بیشتر نشود در غیر اینصورت اسکار بخیه بعد از دوره نقاهت دیده خواهد شد. برای این عمل با توجه به میزانی که مو باید کاشته شود حدود ۳ تا ۵ ساعت زمان نیاز است.

مزایا و معایب روش FUT:
شرایط شبیه عمل جراحی، احتمال باقی ماندن جای زخم، دوره نقاهت طولانی و امکان کشیدگی پوست در ناحیه گردن از جمله معایب این روش است.

البته انتقال سالم فولیکول‌های برداشته شده به نواحی طاس و کم مو و کسب نتیجه بهتر و احتمال کم از بین رفتن پیاز مو را می‌توان از مزایای این روش دانست.
کاشت مو و انواع روش‌های آن
این روش نسبت به روش FUT آسانتر بوده و دوره نقاهت کم تری دارد. مو‌هایی که با این روش کاشته می‌شوند پس از ۳ ماه رشدشان آغاز می‌شود

۲- کاشت مو به روش FIT
در این روش نیازی به جراحی نیست. قبل از انجام کاشت، سوراخ‌هایی در محلی که می‌خواهند مو پیوند زده شود را با سوزن‌های مخصوص ایجاد می‌کنند. بعد به وسیله پانچ، گرافت‌هایی را که مورد نظر هستند از پشت سر برداشته و در محل مورد نظر قرار می‌دهند. البته مانند روش قبل محل‌هایی که گرافت‌ها از آن خارج شده اند را بخیه وپانسمان کنند.

این روش نسبت به روش FUT آسانتر بوده و دوره نقاهت کم تری دارد. مو‌هایی که با این روش کاشته می‌شوند پس از ۳ ماه رشدشان آغاز می‌شود.

مزایا و معایب روش FIT:
باقی ماندن جای حفره‌های ایجاد شده در سر مخصوصا در قسمت پیشانی، از معایب این روش و عدم نیاز به جراحی و بیهوشی و کم بودن دوره نقاهت از مزایای آن است.

نکته:
گاهی هر دو روش FIT و FUT ترکیب شده و برای عمل کاشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته انتخاب این روش به وضعیت مو‌های فرد بستگی دارد و با تشخیص پزشک انجام می‌شود و لزوما روش ترکیبی برای همه مناسب نیست و توصیه نمی‌شود.
کاشت مو و انواع روش‌های آن
در این روش از سایر قسمت‌های بدن، مو به ناحیه طاس و یا کم مو انتقال داده می‌شود

۳- کاشت مو به روش BHT
در این روش از سایر قسمت‌های بدن، مو به ناحیه طاس و یا کم مو انتقال داده می‌شود. از آن جایی که جنس مو در قسمت‌های مختلف با هم فرق می‌کند و مخصوصا با موی سر متفاوت است این گزینه به تنهایی و به عنوان اولین راه پیشنهاد نمی‌شود.

این روش مناسب کسانی است که بانک مو متوسطی دارند و پزشک مجبور است برای پر کردن فضای بین فولیکول‌های انتقال داده شده از موی قسمت‌های دیگر بدن استفاده کند.
کاشت مو و انواع روش‌های آن
پانچ‌های لیزری، پیاز مو را از پشت سر جدا می‌کنند و بعد فریز می‌شوند و در آخر هم به نواحی کم مو و طاس انتقال می‌یابند

۴- کاشت مو به روش SUT
این روش نسبت به دو روش قبلی جدیدتر است و تمام مراحل از برداشت فولیکول‌ها گرفته تا کاشت آن‌ها با دستگاه‌های لیزری و بانظارت پزشک متخصص انجام می‌شود.

پانچ‌های لیزری، پیاز مو را از پشت سر جدا می‌کنند و بعد فریز می‌شوند و در آخر هم به نواحی کم مو و طاس انتقال می‌یابند.

در این روش مراجعه کننده بیهوش نمی‌شود، تنها از بی حسی موضعی استفاده می‌کنند. جای پانچ و زخم و خونریزی بسیار کم شده و سرعت انتقال پیاز مو به نواحی مورد نظر نسبت به سایر روش‌ها بیشتر می‌شود.
کاشت مو و انواع روش‌های آن
سلول‌های بنیادی یا مو‌های جدید می‌سازند و یا مو‌های پرز مانند قبلی به مو‌های زبر و ضخیم تبدیل می‌شوند
۵- کاشت مو به روش PRP یا استفاده از سلول‌های بنیادین
در این روش سلول‌های زایا از فولیکول‌های موی سر جدا و به پوست سر تزریق می‌شوند. به این ترتیب سلول‌های بنیادی یا مو‌های جدید می‌سازند و یا مو‌های پرز مانند قبلی به مو‌های زبر و ضخیم تبدیل می‌شوند.

۶- کاشت مو به روش MFIT
در این روش، کاشت شبیه به روش FIT انجام می‌شود با این تفاوت که به وسیله ابزار‌هایی بسیار دقیق و ظریف که دقتی در حد "میکرو" دارند انجام می‌شود.

درصد خطای جراح در این روش بسیار کم بوده و همه چیز به عملکرد ابزار‌ها بستگی دارد. طبق ادعای متخصصان در این روش یک رویش طبیعی روی پوست سر اتفاق خواهد افتاد.

نکته:
در گذشته از روش کاشت مو با الیاف مصنوعی، کاشت مو به روش FLAP و Punch Graft و Sclap reduction هم استفاده می‌کردند که به دلیل عوارض و مشکلاتی که به همراه داشته اند به کلی منسوخ شدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید