با تمرین دود قطعاً از کنده بلند خواهد شد

با تمرین دود قطعاً از کنده بلند خواهد شد

محققان نشان دادند، افراد سالمند می‌توانند با تمرین کردن درست مثل افراد جوان چند کار را به‌طور همزمان انجام دهند. محققان که ۳۶ نفر را در سنین بین ۷۱ تا ۸۰ سال ردیابی کردند، دریافتند این افراد بعد از ۱۰۰۰ جلسه تمرین می‌توانند حتی بهتر از افراد بسیار جوان‌تر از خود عمل کنند.

کد خبر : ۷۲۵۱۶
بازدید : ۲۶۲۱
با تمرین دود قطعاً از کنده بلند خواهد شد
فرادید | اغلب گفته می‌شود که افراد پیر نمی‌توانند مهارت‌های جدید یاد بگیرند.
اما حتی پیرترین افراد هم می‌توانند با ۲۰ ساله‌ها در یادگیری مهارت رقابت کنند؛ فقط کافیست به اندازه کافی تمرین کنند.

سالمندان ممکن است در انجام همزمان چند کار مانند: همزمان جواب‌دادن به تلفن، نوشتن پیام و مثلاً به یادآوردن لیست خرید دچار مشکل شوند؛ زیرا مغز هر‌چه پیرتر می‌شود در پردازش اطلاعات کندتر عمل می‌کند.

اما محققان نشان دادند، افراد سالمند می‌توانند با تمرین کردن درست مثل افراد جوان چند کار را به‌طور همزمان انجام دهند. محققان که ۳۶ نفر را در سنین بین ۷۱ تا ۸۰ سال ردیابی کردند، دریافتند این افراد بعد از ۱۰۰۰ جلسه تمرین می‌توانند حتی بهتر از افراد بسیار جوان‌تر از خود عمل کنند.

در یک بازی که توسط محققان طراحی شده بود، آن‌ها از افراد سالمند می‌خواستند بگویند برگ‌های کارتونیِ روی صفحه نمایشِ کامپیوتر به چه جهتی اشاره می‌کنند، سپس به‌سرعت می‌پرسیدند برگ‌ها به کدام سمتی تغییر جهت می‌دادند.

تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان سالمند بعد از ۱۰۰۰ بار تمرین توانستند جوانان را شکست دهند؛ این درحالی بود که برخی از این جوانان بیش از ۱۵ بار تمرین کرده بودند.

پروفسور مارک اِستِوِرس، نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «مغز ماهیچه نیست، اما اگر تمرین کنیم و آن را آموزش دهیم، درست مثل بدنمان، می‌توانیم عملکرد ذهنی‌مان را هم بهبود ببخشیم.»
بیشتر بخوانید:

سالمندان با این کار‌ها مغز خود را جوان کنند

آیا سرنوشت ما مردن در کنار ربات‌هاست؟

«ما دریافتیم افراد مسن که تمرین‌های خاصی انجام می‌دهند، می‌توانند توانایی مغز خود را در سوئیچ‌کردن بین وظایف مختلف ارتقاء دهند و در این حالت توانایی مغز آن‌ها در سطح افراد آموزش ندیده‌ایست که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ عمرشان هستند.»

این تحقیق که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید، ۲۰۰۰۰۰ نفر را در سنین مختلف مطالعه کردند. آن‌ها از مشارکت‌کنندگان خواستند بگویند وقتی برگ‌ها به رنگ سبز هستند به کدام جهت بالا، پایین، چپ یا راست هستند؛ و سپس خواستند بگویند وقتی رنگ برگ‌ها به نارنجی تغییر می‌کند، آن‌ها جهتشان به کدام طرف تغییر می‌کند.

این بازی بسیار سخت است، زیرا از مشارکت‌کنندگان طلب می‌کند تا خیلی سریع توجه خود را از یک جهت بردارند و به جهت دیگر توجه کنند؛ و برای افراد سالمند سخت‌تر است، زیرا آن‌ها کنترل شناختی به‌مراتب پایین‌تری دارند.
همانطور که انتظارش وجود داشت، افراد بالای ۶۰ سال در مقایسه با افراد جوان‌تر زمان بیشتری لازم داشتند تا خود را تطبیق داده و به سؤالات جواب دهند.
با تمرین دود قطعاً از کنده بلند خواهد شد

اما این نکته در بین یک گروه ۳۶ نفری از افراد ۷۱ تا ۸۰ سال، که ۱۰۰۰ بار تمرین کرده بودند، تغییر کرد. تمامی این افراد بین ۷۱ تا ۸۰ سال بسیار سریع‌تر از ۲۱ تا ۳۰ ساله‌هایی که هیچ تمرینی نکرده بودند، به سؤالات پاسخ می‌دادند.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که ۱۷ نفر از ۳۶ نفر حتی از جوانانی که بیش از ۱۵ بار تمرین کرده بودند، بهتر عمل کردند و ۱۱ نفر توانستند ۲۱ تا ۳۰ ساله‌هایی را که ۶۰ بار تمرین داشتند، شکست دهند.

نویسندگان پژوهش نوشتند: «اگر افراد پیر در یک زمینه خاص تمرین کنند می‌توانند عملکردی مشابه افراد جوانِ تمرین‌نکرده در آن زمینه خاص داشته باشند.»

منبع: Daily Mail
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید