کریستوفر نولان و بودجه فضایی برای فیلم " انگاشته"

کریستوفر نولان و بودجه فضایی برای فیلم " انگاشته"

«انگاشته» مانند تمام فیلم‌های دیگر نولان خط داستانی پیچیده‌ای دارد. شرکت برادران وارنر چیز زیادی در این مورد نگفته است؛ که همین سبب شده طرفداران بی‌شمار نولان به خیال‌پردازی و داستان‌سرایی بپردازند.

کد خبر : ۷۲۵۳۴
بازدید : ۱۳۳۹۳
کریستوفر نولان و بودجه فضایی برای فیلم
فرگل سیف اللهی | این روز‌ها صحبت از فیلمسازی اصیل هالیوودی که باشد، نمی‌توان کسی را مهم‌تر از کریستوفر نولان نام برد. پس از سه‌گانه «شوالیه تاریکی» و «اینسپشن»، او بالاخره برای فیلم آخرش، «دانکرک»، نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شد.
حالا او به سراغ کار بعدی‌اش رفته: «انگاشته / Tenet». شنیده‌ها حاکی از آن است که «انگاشته» یکی از پرهزینه‌ترین ساخته‌های نولان تا به امروز است که هزینه تخمینی آن، با توجه به بودجه فیلم‌های بتمن و «میان‌ستاره‌ای»، مقدار کمی نخواهد بود.
این نشان‌دهنده آن است که نولان از معدود فیلمسازانی است که شرکت مهمی، چون برادران وارنر، حاضر است چنین بودجه هنگفتی را در اختیارش قرار دهد. در ادامه مهم‌ترین جزئیاتی را که تا الان درباره «انگاشته» می‌دانیم با هم مرور می‌کنیم.

داستان رمزآلود
«انگاشته» مانند تمام فیلم‌های دیگر نولان خط داستانی پیچیده‌ای دارد. شرکت برادران وارنر چیز زیادی در این مورد نگفته است؛ که همین سبب شده طرفداران بی‌شمار نولان به خیال‌پردازی و داستان‌سرایی بپردازند.
زمانی که اسم فیلم اعلام شد، این نکته هم تأیید شد که «انگاشته» حول جاسوسی بین‌المللی می‌چرخد. بعد از این موضوع، بسیاری از طرفداران نولان از این فیلم به‌عنوان «فیلم جیمز باندی نولان» یاد می‌کنند، چرا که خود نولان هم زمانی به‌کارگردانی یک فیلم از مجموعه «۰۰۷» ابراز علاقه کرده بود. از دیگر شایعات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شاید فیلم درباره جاسوسانی باشد که در زمان سفر می‌کنند.

بازیگرانی فوق‌العاده
نولان برای همکاری با ستاره‌ها مشکلی ندارد، اما این بار تصمیم گرفته برای نقش اصلی از بازیگری استفاده کند که به‌تازگی مشهور شده است. جان دیوید واشینگتون، که با بازی در فیلم «بلک‌ککلنزمن» تبدیل به بازیگری نام‌آشنا شده و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر در گلدن گلوب بوده، حالا در کنار رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی در «انگاشته» حضور دارند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که پتینسون نقش شرور داستان را بازی می‌کند؛ با این حال این موضوع تأیید نشده است. از دیگر بازیگران حاضر در این فیلم می‌توان به آرون تیلور جانسون، کنت برانا و کلیمانس پوزی اشاره کرد.

پتینسون: فیلمنامه باورنکردنی است
کریستوفر نولان چنان روی اسپویل نشدن داستان برای عموم تأکید دارد که هیچ‌کدام از بازیگر‌ها امکان نگه داشتن فیلمنامه را نزد خودشان ندارند. پتینسون گفته است که او را در اتاقی محبوس کرده بودند تا فیلمنامه را بخواند و پس از تمام شدن، فیلمنامه را سر جایش گذاشته و بیرون بیاید؛ بنابراین او درباره داستان چیزی برای گفتن ندارد و تنها اشاره کرده که نولان فیلمی بی‌نظیر برای دوستداران سینما آماده کرده است.
پتینسون اظهار داشته: «من سال‌هاست درباره بازی کردن فیلم‌های مهم و پرهزینه محتاط بوده‌ام، اما کار‌های نولان با بقیه فرق دارد. به نظرم در حال حاضر او تنها کارگردانی است که می‌تواند فیلم‌های شخصی و مستقل را در مقیاسی بزرگ بسازد. فیلمنامه را خواندم، باورنکردنی بود.»

فاصله گرفتن از هانس زیمر
ترکیب کریستوفر نولان و هانس زیمر، یکی از محبوب‌ترین ترکیب‌های کارگردان- آهنگساز هالیوود است. از سال ۲۰۰۵ تا امروز، زیمر آهنگسازی برای تمامی فیلم‌های نولان را برعهده داشته است که برای موسیقی فیلم‌های «اینسپشن»، «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک» نامزد سه جایزه اسکار شده است.
با وجود این همکاری‌های درخشان، این بار نولان سراغ آهنگساز سوئدی، لودویگ گورانسون، رفته است. این آهنگساز که بعد از گرفتن اسکار برای موسیقی فیلم «بلک پنتر» به شهرت جهانی رسید، با هنرمندان مهمی از جمله «چنس دِ رپر» و «هیم» کار کرده است.
این همکاری می‌تواند به نتایج خوبی منجر شود، اما بسیاری از طرفداران نولان از نبود هانس زیمر ناخشنودند. البته جای نگرانی نیست، چون زیمر در حال کار کردن روی موسیقی فیلم جدید دنی ویلنوو، «تل‌ماسه» است و نمی‌توانسته همزمان روی دو پروژه کار کند. زیمر در این باره گفته است: «تل ماسه کتاب موردعلاقه من در دوران نوجوانی‌ام بود. مطمئنم که هانس مرا درک می‌کند. من و لودویگ با هم رفیقیم، اما جدا از آن کارش هم خیلی خوب است.»

دوباره خوش آمدی، هویته
شاید زیمر بخشی از تیم تولید «انگاشته» نباشد، اما فیلمبردار «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک»، هویته ون هویتما، دوباره همکاری‌اش را با نولان شروع کرده است. او که برای «دانکرک» نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری شده بود، پس از سال‌ها جایگزین والی فیستر برای نولان شده است.
او درباره کار کردن با نولان گفته است: «فیلمسازی واقعی برای من، فیلمسازی با نولان است. هیچ‌کس مانند او فیلم نمی‌سازد. برای فیلمبرداری مثل من لازم است گاهی با کارگردان‌های دیگر هم کار کنم تا توقع نداشته باشم همه مثل او باشند. رابطه ما خاص است، اما فرصت‌ها هم زیادند.»

عوامل
نولان در «انگاشته» با تعدادی هنرمند که پیش از این همکاری داشته‌اند، کار کرده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها جنیفر لیم است، که با کارش برای فیلم‌های «موروثی» و «میدسامر» شناخته شده است. استخدام لیم به این معناست که این بار اثری از لی اسمیت نیست؛ تدوینگری که از سال ۲۰۰۵ تا به حال برای تمام فیلم‌های نولان کنار او بوده است.
مسئول طراحی صحنه، ناتان کراولی است که تاکنون پنج بار نامزد دریافت اسکار شده و از روز‌های ساخت «بی‌خوابی» تاکنون با نولان کار می‌کند. چهار مورد از نامزدی‌های کراولی حاصل کار‌های مشترکش با نولان است: «پرستیژ»، «شوالیه تاریکی»، «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک». از دیگر همکار‌های تکراری می‌توان از طراح لباس، جفری کرلند و سرپرست جلوه‌های ویژه، اندرو جکسون نام برد.

فیلمبرداری کجا انجام می‌شود؟
شرکت برادران وارنر تأیید کرده است که فیلمبرداری «انگاشته» در هفت کشور مختلف صورت می‌گیرد. تولید در ماه جولای با چندین هفته فیلمبرداری در استونی شروع شد. پخش عمومی استونی اعلام کرد که برای این اتفاق ۱۸/۵ میلیون دلار هزینه و یک بزرگراه بسته شده بود.
از دیگر کشور‌هایی که فیلمبرداری در آن‌ها صورت می‌گیرد، انگلستان، ایتالیا و هند هستند. بخش‌های هندوستان، قرار است در ماه سپتامبر فیلمبرداری شوند. نولان تاکنون هیچ فیلمی را در هفت کشور فیلمبرداری نکرده است، همین موضوع این شایعه را که «انگاشته» یک بلاک‌باستر (فیلم استودیویی پرهزینه) است، تشدید می‌کند. به نظر می‌رسد این مهم‌ترین داستانی باشد که نولان تا به حال نوشته است.

فیلمبرداری نگاتیو
سورپرایزی در کار نیست: اگر فیلم ساخته نولان باشد، فیلمبرداری به‌صورت نگاتیو خواهد بود. شرکت برادران وارنر اظهار کرده است که: «نولان برای این فیلم از ترکیب آیمکس و فیلم ۷۰ میلی‌متری استفاده کرده است تا به داستان جان ببخشد.» نولان و هیوتما برای فیلمبرداری «دانکرک»، از دوربین‌های آیمکس و فیلم ۶۵ میلی‌متری در قطع بزرگ در سیستم پاناویژن ۶۵ استفاده کرده بودند.
اما یکی از سؤالات مهم این است که نولان تصمیم دارد چه مقدار از فیلم را با آیمکس فیلمبرداری کند. او پیش از این چهار سکانس را از «شوالیه تاریکی» با دوربین‌های آیمکس گرفته بود و نزدیک به ۷۵ درصد از «دانکرک» هم به همین صورت بوده است، اما یکی از دلایل موفقیت او آن بوده که فیلمنامه «دانکرک» دیالوگ چندانی نداشت.
دوربین‌های آیمکس پرسر‌وصدا هستند و استفاده از آن‌ها برای بخش‌های پرمکالمه در فیلم سخت است. بنابراین، میزان دیالوگ‌های موجود در «انگاشته» تعیین می‌کند که استفاده از دوربین‌ها تا چه اندازه خواهد بود.

بودجه فضایی!
در ماه ژوئن خبر رسید که بودجه تخمینی برای «انگاشته» چیزی حدود ۲۲۵ میلیون دلار است، مبلغ هنگفتی که تاکنون در کار‌های نولان بی‌سابقه بوده است. با اینکه این مبلغ هنوز به تأیید نهایی شرکت برادران وارنر نرسیده، هر رقمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هم از استاندارد‌های نولان بالاتر است.
تنها «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری داشت و آثاری مانند «شوالیه تاریکی»، «اینسپشن» و «میان‌ستاره‌ای»، حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار هزینه برده بودند. نظر به اینکه نولان اعتماد شرکت برادران وارنر را جلب کرده، بعید به نظر نمی‌رسد که بودجه‌ای چنین هنگفت به او اختصاص دهند.

نمایش غیرمنتظره آنونس
شرکت برادران وارنر، بیننده‌ها را با نمایش دادن آنونس «انگاشته» درابتدای نمایش فیلم «هابز و شاو» سورپرایز کرد. این کلیپ یک دقیقه‌ای جان دیوید واشینگتون را در حال بررسی دو حفره داخل شیشه‌ای شکسته ناشی از گلوله‌های یکسان نشان می‌دهد.
سپس نوشته‌ای روی صفحه نمایان می‌شود: «زمان قهرمانی جدید رسیده، زمان مأموریت جدید است.» تیزر با نمایی کوتاه از نیرو‌های پلیس در حال دویدن و نمایی طولانی‌تر از واشینگتون با یک ماسک اکسیژن بر صورت به پایان می‌رسد. این تیزر سبب گمانه‌زنی‌های بسیار از جانب طرفداران شده است.
بسیاری از آن‌ها انتظار دارند که نشانی از بازی با زمان در فیلم دیده شود، چرا که نولان به این موضوع علاقه دارد. در هر دو جمله‌ای که در تیزر دیده می‌شود، کلمه زمان وجود دارد. عده‌ای معتقدند این فیلم دنباله‌ای برای «اینسپشن» است، با این حال هنوز چیزی به‌طور قطعی تأیید نشده است.

استراتژی اکران
«انگاشته» در تاریخ هفدهم جولای ۲۰۲۰ اکران سراسری خواهد شد. این اکران تابستانه، به جزئی جدایی‌ناپذیر از نولان و فیلم‌هایش تبدیل شده است.
«شوالیه تاریکی»، «اینسپشن»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «دانکرک» همگی در ماه جولای اکران شده بودند که به موفقیت فوق‌العاده در باکس‌آفیس منجر شد. فیلم «میان‌ستاره‌ای» که در آغاز نوامبر اکران شده بود، چنان که باید موفق نشد و انتظاراتی را که استودیو داشت برآورده نکرد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید