هشدار رئیس قوه‌قضائیه به ناهیان از منکر

هشدار رئیس قوه‌قضائیه به ناهیان از منکر

اگر از در انتقامجویی و به قول معروف برای حال‌گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست. امر به معروف باید برای خدا باشد و معروف و منکر برای آمر و ناهی شناخته شده باشد. رئیسی تصریح کرد: آنچه در قضاوت است، در امر و نهی کردن نیز وجود دارد.

کد خبر : ۷۲۶۵۱
بازدید : ۹۳۸۰
هشدار رئیس قوه‌قضائیه به ناهیان از منکر
رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته در همایش فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اینکه آمر به معروف و ناهی از منکر مجاهد فی سبیل‌الله است، هشدار داد که کسی حق ندارد هنگام امر به معروف و نهی از منکر حب و بغض شخصی خود را در این وظیفه دخالت دهد.
بر اساس آنچه «ایسنا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه گزارش داد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این همایش با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی نظام آمر به معروف و ناهی از منکر و مبتنی بر ۴ اصل اساسی از جمله صلاه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر و توجه به دیگران و گره‌گشایی از کار دیگران برای رضای خدا است، تصریح کرد: امر و نهی و آمر و ناهی بودن جلوه‌ای از کار قاضی است و، چون قضاوت شأن خدا و رسول و امیرالمومنین است، کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد غیر از آنچه خدا حکم کرده حق ندارد حکم دیگری کند و فقط باید حکم الله را بگوید.
او ادامه داد: اعلام‌کننده و گزارشگر است که باید مورد حمایت قرار بگیرد و تمام لایه‌های نظام لایه حامی امر به معروف و نهی از منکر باید باشد که اگر نباشد با اصل نظام و روند کلی آن سازگاری ندارد. رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه در قضاوت شناخت موضوع، شناخت حکم، تناسب بین حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ حب و بغضی در قضا ضرورت دارد و در امر به معروف و نهی از منکر نیز همین‌طور است، گفت: آمر و ناهی فقط باید برای خدا امر و نهی کند.
اگر از در انتقامجویی و به قول معروف برای حال‌گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست. امر به معروف باید برای خدا باشد و معروف و منکر برای آمر و ناهی شناخته شده باشد. رئیسی تصریح کرد: آنچه در قضاوت است، در امر و نهی کردن نیز وجود دارد.
حقیقت امر به معروف و نهی از منکر امر و نهی خداست و او در جایگاهی قرار دارد که خالق و رب است و آمر و ناهی حقیقی اوست. به گفته رئیس دستگاه قضا، خداوند قدرتی به آمر و ناهی می‌دهد که امر‌کننده و نهی‌کننده (نه خود شخص او، بلکه امرِ آمر) با قدرت در جایگاه برتر قرار دارد و باید قدرتمندانه پیگیری کرد تا معروف تحقق پیدا کند و زشتی رخت بربندد.
رئیسی ادامه داد: با یک بار گفتن و اگر لازم شد دو یا چند بار تلاش شود معروف انجام و منکر در جامعه اسلامی نباشد. معروف به گستردگی همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها در عالم و منکر به گستردگی همه زشتی‌ها و پلشتی‌ها در عالم است.

ترک امر به معروف؛ جامعه مرده
رئیس قوه‌قضائیه در بخش دیگری از اظهاراتش در این همایش با تاکید بر این نکته که در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار، منکر‌ها نباید وجود داشته باشند، گفت: جامعه بی‌حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها در روایات ما جامعه مرده تعریف شده است.
فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسوولیت نداشته باشد، در روایات ما مرده معرفی شده است؛ یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسوولیت کردن در این زمینه است. او افزود: بر اساس این تاکیدات، اگر در جامعه‌ای حس مسوولیت کمرنگ شد، در آن جامعه گسترش فساد، بی اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها را باید شاهد باشید.
جامعه‌ای که در آن احساس مسوولیت و انجام وظیفه الهی نباشد، خطر پذیری نکند و مسوولیت‌پذیری در امور اجتماعی نسبت به همسایگان، اقوام، خویشان، بستگان و شهر و دیار خودش نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود. در یک اداره رشوه می‌گیرند، او هم می‌شنود و می‌بیند، اگر احساس مسوولیت نکند، کم کاری کرده است.
رئیسی خطاب به آمران به معروف و ناهیان از منکر حاضر در جلسه گفت: آیا حاضر نیستید برای دین، «به تو چه» را تحمل کنید؛ درحالی‌که حجت خدا جان شیرین و بهترین‌های خود را در راه دین داده است؟ رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با بیان اینکه کسی حق ندارد حب و بغض شخصی خود را در این وظیفه دخالت بدهد، گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر مجاهد فی‌سبیل‌الله است که اگر کارش برای خدا باشد، آثار و برکات الهی خود را دارد.
پرچم امر به معروف و نهی از منکر را امام (ره) در این کشور بلند کردند و برکات الهی که این پرچم همواره داشته است و برکاتی که امروز برای ملت ما و ملت‌های جهان دارد، از امر به معروف و نهی از منکر و از ایستادگی و مقاومت در برابر زشتی‌ها و پلشتی‌هاست.
رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه دشمن دنبال این است که منکرات، مفاسد و مفاسد اخلاقی و فکری را در جامعه گسترش بدهد و هرج و مرج و فساد و بی‌قانونی ایجاد کند، تاکید کرد: امروز قانونمداری از مهم‌ترین معروف‌ها در جامعه ما است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمن دنبال این بود که اولا فضای ایستادگی در جامعه را تضعیف کند و ثانیا اینکه در جامعه القا کند که در این مملکت فساد موج می‌زند و در رسانه‌های خارجی نسبت به مدیر، سازمان و فرد این را تبلیغ می‌کردند، گفت: تا به امروز رهبری با حکمت و بصیرت آفرینی در جامعه و هدایت و رهنمود‌های خود تلاش کردند فضای جامعه اسلامی ما فضای مقاومت باشد و بماند. تا دیروز دشمن فساد را در جامعه و نسبت به مسوولان و مردم و سازمان‌ها تبلیغ می‌کرد و امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن فضای مبارزه با فساد است، نه فضای فساد.

ایجاد امید؛ مهم‌ترین معروف
او افزود: دشمن به دنبال تضعیف این نظام با گسترش فساد و ناامیدی است؛ اما امروز ایجاد امید در جامعه و در آحاد مردم از مهم‌ترین معروف‌هاست. مردم با امید زندگی می‌کنند و دشمن دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و گسترش آن است. او گفت: دشمن دنبال حساسیت سنجی و حساسیت‌زدایی است و اینکه آیا در مقابل منکر یا ترک معروف جامعه حساس است یا نه و اگر ببیند حساسیت کم است، یک قدم جلو می‌گذارد.
رئیس قوه‌قضائیه اظهار کرد: دشمن در جامعه حساسیت‌سنجی می‌کند که آیا جامعه حس مقابله با بدی‌ها را دارد یا آنکه این حس از آن زدوده شده است. اگر ببیند در جامعه آن حس وجود دارد، عقب‌نشینی می‌کند و اگر ببیند در جامعه نسبت به انجام وظایف قانونی، شرعی و الهی سستی دیده می‌شود، یک قدم جلو می‌آید.
او با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی همواره باید پاک بماند، گفت: در حوزه مسائل اقتصادی، امروز از مهم‌ترین معروف‌ها رونق تولید، ساماندهی مصرف و از منکر‌ها مصرف بی‌رویه، اسراف، ضابطه نداشتن در مصرف، بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده و خریدار و بی‌توجهی به قیمت‌گذاری‌هاست. در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید‌ها و نباید‌ها باید تبیین شود.
در حوزه رسانه‌های جمعی، به‌خصوص رسانه ملی مردم باید با این‌گونه مسائل بیشتر آشنا شوند و بدانند در جامعه اسلامی اجرای قانون و عدالت تضمین شده است. رئیسی بار دیگر تاکید کرد که امر به معروف حس مسوولیت‌پذیری همه آحاد جامعه نسبت به همه شئون اجتماعی است و به «شما چه ربطی دارد» نیست. من به‌عنوان مسلمان و انقلابی نمی‌توانم به آنچه انجام می‌شود، بی‌تفاوت باشم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید