فیلم «مست‌عشق»؛ تولید مشترک ایران و ترکیه

فیلم «مست‌عشق»؛ تولید مشترک ایران و ترکیه

این فیلم سینمایی تولید مشترک ایران و ترکیه است و به برشی از زندگی شمس و مولانا در شهر قونیه می‌پردازد. مهران برومند، تهیه‌کننده «مست عشق» است، فیلم‌نامه را فرهاد توحیدى و حسن فتحى نوشته‌اند.

کد خبر : ۷۲۹۳۵
بازدید : ۴۶۰۰
حسینی و پیروزفر، شمس و مولانا در «مست‌عشق»
صبح روز گذشته، در رسانه‌ها اعلام شد که پارسا پیروزفر نقش مولانا را در فیلم سینمایی «مست عشق»، به کارگردانی حسن فتحی ایفا خواهد کرد. این در حالی است که در روز‌های گذشته شایعه شده بود که نقش مولانا را بناست بازیگری ترکیه‌ای ایفا کند و این برخلاف رویکرد صیانت از چهره‌های تاریخی ایرانی است.
همچنین پیش‌تر گفته شده بود درحالی‌که حسن فتحی قصد دارد فیلم سینمایی «مست عشق» را با دو سرمایه‌گذار از ایران و ترکیه درباره شمس و مولانا در ترکیه بسازد و بازی شهاب حسینی در نقش شمس خبری شده، فرهاد توحیدی اعلام کرد بازیگر نقش مولانا یک بازیگر ترکیه‌ای است.
فرهاد توحیدی، نویسنده فیلم‌نامه «مست عشق» گفت: «در قرار آخر با حسن فتحی، کارگردان این فیلم سینمایی، به ترکیه نرفتم و از ترکیب نهایی بازیگران بی‌خبرم؛ اما می‌دانم قرار بر این بود بازیگر نقش مولانا ترکیه‌ای باشد».

روزنامه خراسان با انتقاد از انتخاب بازیگر ترکیه‌ای برای مولانا، آن را کمک به مصادره این شاعر از سوی کشور ترکیه دانست و نوشت: «ارائه مولانای فارسی‌زبان با یک بازیگر ترک و تصویربرداری همه سکانس‌های این فیلم در قونیه، مثال نقض بزرگ و بی‌جوابی است که تنها ترکیه را در مصادره مفاخر سرزمین ما یاری می‌کند. هرچند توحیدی می‌گوید که در فیلم‌نامه، به اصالت مولانا و ایرانی‌بودن آن، بار‌ها اشاره شده است».

در ادامه گزارش این روزنامه آمده: اعلام انتخاب شهاب حسینی برای نقش شمس تبریزی، رویکرد هوشمندانه‌ای برای انتشار خبر تولید فیلم سینمایی «مست عشق» بود. خبر شیرین بود و شنیدنی؛ اما شیرینی این خبر کوتاه بود و خبر بعدی، آن را هلاهل کرد. یک منبع آگاه در گفتگو با خراسان گفت: «همه بازیگران اصلی فیلم به‌جز شمس؛ یعنی مولانا و دیگران، از بازیگران ترکیه‌ای انتخاب شده‌اند.
همچنین، این فیلم قرار است به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی دوبله شود»؛ اقدامی که پذیرفتن آن حتی اگر جزء شروط سرمایه‌گذار ترکیه‌ای هم باشد، اشتباه است. اما یک روز بعد درحالی‌که انتخاب بازیگر ترکیه‌ای برای ایفای نقش مولانا در «مست عشق» برای اولین‌بار توسط فیلم‌نامه‌نویس فیلم اعلام و امروز درباره این انتخاب توضیحاتی ارائه شده بود، حسن فتحی از ایرانی‌بودن بازیگر نقش مولانا در این فیلم خبر داد و نوشت: هرچند اندیشه رفیع و جهان‌شمول جناب مولوی، ورای همه تعصبات نژادی و قومی و جغرافیایی است، اما در فیلم «مست عشق» علاوه‌بر بازیگر نقش شمس تبریزی، بازیگر نقش حضرت مولانا هم قطعا ایرانی خواهد بود.
نهایتا روز گذشته اخبار رسمی به شایعات پایان دادند و اعلام شد: حسن فتحی، کارگردان «مست عشق»، پارسا پیروزفر را به‌عنوان بازیگر نقش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی برگزید و پیروزفر، به‌زودی جلوی دوربین خواهد رفت. پروژه «مست عشق» وارد مراحل پایانی پیش‌تولید خود شد.
این فیلم سینمایی، تولید مشترک ایران و ترکیه است و به برشی از زندگی شمس و مولانا در شهر قونیه می‌پردازد. مهران برومند، تهیه‌کننده «مست عشق» است، فیلم‌نامه را فرهاد توحیدى و حسن فتحى نوشته‌اند و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی بازی خواهد کرد.

پیش از این حسن فتحی و گروهش چندین‌بار در استانبول و تهران به دیدار دکتر محمدعلی موحد -مولاناپژوه نامدار ایرانی- رفته و با او مشورت کرده بودند.

باید منتظر ماند و دید این دو بازیگر می‌توانند در این فیلم سینمایی نقش این دو اسطوره ادبیات و عرفان ایران‌زمین را چنان‌که درخور جایگاه آنهاست ایفا کنند یا خیر؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید