چرا باید به وزیر صنعت زمان بدهیم؟

بررسی کلیات عملکرد وزارت صمت نیز نشان می‌دهد که نقاط قوت این وزارتخانه و شخص وزیر، در ماه‌های پر از بحرانی که تصدی این وزارتخانه را به عهده داشته، بیش از ضعف‌ها بوده و این مساله در شرایط سخت کشور، امیدواری‌هایی ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۷۳۰۷۰
بازدید : ۷۴۶۶
بهروز نعمتی | در شرایط امروز کشور که با فشار‌های سخت تحریمی نیز همراه شده، زیرساخت‌های اقتصادی و کارکرد درست آن‌ها نقشی بسیار کلیدی و مهم در به دست آمدن رشد اقتصادی بالا ایفا می‌کند. در چنین شرایطی بسیج توانایی‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف اهمیت بسیار بالایی دارد و در دوران تحریم با استفاده از این ظرفیت‌ها، اقتصاد کشور رو به جلو حرکت می‌کند.
یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در اقتصاد ایران و شاخص‌های مرتبط با رشد اقتصادی نقش‌آفرین است، حوزه فعالیت تولیدی است که متولی اصلی آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در ماه‌های گذشته بحث‌های طولانی درباره تشکیل دوباره وزارت بازرگانی مطرح بود و سرانجام نمایندگان مجلس در جلسه هفته گذشته، رای به تشکیل دوباره این وزارتخانه دادند.
آنچه باید در بررسی این مصوبه مدنظر داشت، تفاوت کلمه «تشکیل» با «تفکیک» است. اگر در مصوبه هفته گذشته مجلس، «تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت» قید شده بود، آنگاه دولت طبق قانون الزام داشت که دو وزیر جدید معرفی کند، یعنی در کنار وزیر بازرگانی، باید یک وزیر جدید برای صنعت و معدن نیز معرفی می‌شد، اما با توجه به اینکه در قانون به تشکیل وزارت بازرگانی تاکید شده، دیگر الزام قانونی برای معرفی دو وزیر وجود ندارد.
از سوی دیگر، بررسی عملکرد رضا رحمانی وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که با وجود تمام مشکلات، نقاط قوت کارنامه ایشان، به نقاط ضعف می‌چربد. این به معنای آن نیست که عملکرد ماه‌های گذشته این وزارتخانه بدون مشکل بوده، پرواضح است در شرایط کنونی که بخش‌های مختلف تولیدی از شوک‌های ارزی بیرون آمده و تورم بخش تولید رشد بالایی کرده، بازگشت نظام پیشین در بخش تولیدی و صنعتی کشور، کار آسانی هم نیست.
بررسی کلیات عملکرد وزارت صمت نیز نشان می‌دهد که نقاط قوت این وزارتخانه و شخص وزیر، در ماه‌های پر از بحرانی که تصدی این وزارتخانه را به عهده داشته، بیش از ضعف‌ها بوده و این مساله در شرایط سخت کشور، امیدواری‌هایی ایجاد می‌کند. البته تا زمان جلسه علنی مجلس و بررسی دقیق مصوبه جدید و نهایی شدن ابعاد مختلف ماجرا باید صبر کرد.

جدای از آنکه نمایندگان مردم در مجلس، تلاش می‌کنند به وظیفه و اختیار نظارتی خود به شکل کامل عمل کنند، دعوت به مجلس، مطرح کردن سوال یا حتی برگزاری جلسات استیضاح جزیی از این وظایف است. مجلس در ماه‌های گذشته تلاش کرده نظارت خود را تداوم ببخشد و در این زمینه عملکرد تمام وزرا را زیر نظر بگیرد؛ از این رو نمی‌توان برای تمام عملکرد وزرا یک نگاه ثابت داشت.
عملکرد مجلس در ماه‌های گذشته نیز تداوم این نظارت بر عملکرد را نشان می‌دهد. پس از استیضاح وزیر اقتصاد که از سوی نمایندگان مجلس رای آورد، در ماه‌های گذشته، استیضاحی از وزرای اقتصادی دولت به جریان نیفتاده که انتقاد از استیضاح زیاد را به وجود آورد، اما در عین حال قطعا نمایندگان وظیفه قانونی خود را مدنظر دارند و در ماه‌های آینده نیز این روال ادامه خواهد داشت.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و وزیر کنونی آن‌ها را دنبال می‌کند، بهتر است زمان کافی برای به سرانجام رساندن برنامه‌های کنونی وزارت صمت داده شود تا پس از آن درباره عملکرد کلی این وزارتخانه و وزیری که به دنبال اجرای برنامه‌های خود است؛ قضاوت صورت گیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید