وقتی هر "نخ سیگار" هشدار مرگ می‌هد

وقتی هر "نخ سیگار" هشدار مرگ می‌هد

چاپ هشدار روی تک سیگار که جدید و حامل اطلاعات تازه‌ای برای شرکت کنندگان (در این پژوهش) بود، تاثیر بسیار عمیق‌تری از هشدار‌های روی پاکت‌های سیگار داشت.

کد خبر : ۷۳۲۲۲
بازدید : ۷۰۴۲
وقتی هر
دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که برای ترغیب مردم به ترک سیگار، اخطار‌های مربوط به خطرات آن روی هر تک سیگار (داخل پاکت) چاپ شود. اخیرا، پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک استرالیا دست به تحقیقاتی زدند که ببینند آیا هشدار‌های سلامتی که روی پاکت‌های سیگار چاپ می‌شود، از تعداد کسانی که سیگار می‌کشند کاسته است یا خیر.

تیم پژوهشگران این دانشگاه از بیش از ۲۰۰۰ سیگاری و غیر سیگاری درباره موثر بودن چاپ هشدار‌ها روی هر تک سیگار در عوض روی پاکت سیگار سئوال کردند. این پژوهش نتیجه گیری کرده است که چاپ هشدار روی تک سیگار‌ها به مراتب برای منصرف کردن مردم از کشیدن سیگار موثرتر است.

دکتر آرون درُواندی، استاد دانشگاه جیمز کوک و مولف ارشد این گزارش می‌گوید: «بهبود کیفیت و حجم اطلاعات داده شده، برای حصول اطمینان از این که جوانان - که هدف عمده بازار برای شرکت‌های تولید سیگار هستند - از کشیدن سیگار منصرف شوند و کسانی که معتاد به آن هستند متوجه خطرات آن باشند، حیاتی است».

پژوهشگران متوجه شده‌اند که موثرترین پیام هشداردهنده روی تک سیگارها، جملاتی است که هزینه خرید سیگار در سال، و دقایقی از عمر که صرف کشیدن آن می‌شود، را یادآوری می‌کند.

یکی از هشدار‌هایی که در این پژوهش روی تک سیگار‌ها چاپ شده، حاکی از آن است که سیگاری‌ها همه ساله حدود ۵۹۹۳ پوند صرف خرید سیگار می‌کنند.

دکتر درُواندی می‌گوید: «دیگرهشدار‌های موثر علیه استفاده از دخانیات، از جمله "دقایق هدر رفته زندگی" برای کشیدن هر سیگار و عواقب مالی آن را می‌توان روی تک سیگار‌ها چاپ کرد. این نه تنها اطلاعات اصلی را به فرد می‌دهد بلکه از جذابیت کشیدن سیگار می‌کاهد».

دکتر درُواندی به شبکه تلویزیون محلی «نیوز تاونزویل۷» گفت: هرچند هشدار‌های روی پاکت‌های سیگار می‌تواند موثر باشد، اما در طول سال‌ها تاثیر تکان دهنده خود را از دست داده‌اند.

او افزود: «هشدار‌هایی که سال‌هاست روی پاکت‌های سیگار چاپ می‌شوند، تاحدی موثرند، اما از زمانی که ابداع شدند تا به حال، بخش عمده‌ای از تاثیرشان را از دست داده‌اند».

«چاپ هشدار روی تک سیگار که جدید و حامل اطلاعات تازه‌ای برای شرکت کنندگان (در این پژوهش) بود، تاثیر بسیار عمیق‌تری از هشدار‌های روی پاکت‌های سیگار داشت».

در اوایل سال جاری، دانشمندان در دانشگاه استرلینگ اسکاتلند پژوهشی مشابه در مورد تاثیر چاپ هشدار روی تک سیگار‌ها به انجام رساندند. این پژوهش که در آن ۱۲۰ معتاد به سیگار شرکت داشتند، نتیجه‌گیری کرد که تصور کلی حاکی از آن است که چاپ هشدار روی تک سیگار، کشیدن سیگار را «نامطلوب‌تر می‌کند».
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید