خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵؟

خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵؟

البته در مورد پراید، نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر حذف این خودرو است و پلیس راهور ناجا نیز بار‌ها بر عدم شماره‌گذاری این خودرو طی سال آینده تاکید کرده است. حتی گفته می‌شود سایپایی‌ها جایگزین پراید را نیز مشخص کرده‌اند جایگزینی که البته به نظر می‌رسد تیبا خواهد بود.

کد خبر : ۷۳۳۷۰
بازدید : ۶۴۳۸
خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵؟
رئیس سازمان ملی استاندارد از حذف خودرو‌هایی که نتوانسته‌اند استاندارد‌های لازم را کسب کنند، خبر داد. نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان از دوشنبه هفته آینده تکلیف خودرو‌ها (استاندارد یا غیراستاندارد بودن آنها) را مشخص می‌کند، گفت: خودرو‌هایی که مشکلی بابت استاندارد نداشته باشند، تولیدشان ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، با توقف تولید مواجه می‌شوند.
به گفته وی، طی روز‌های آینده شورای عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر در این جلسه مشخص شود خودرویی نتوانسته شرایط لازم را برای تایید استاندارد به دست بیاورد، ما توقف تولید آن را اعلام خواهیم کرد. پیروزبخت این را هم گفته که با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان، حتی در صورت فشار و مشکل‌آفرینی نیز این استاندارد‌ها اعمال خواهند شد.

اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در شرایطی است که وی هفته گذشته در نشست خبری خود گفته بود: ممکن است برای یکی، دو قطعه وارداتی مشکلاتی وجود داشته باشد که باید در مورد الزام استفاده از این قطعات در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری شود. اظهارنظر هفته گذشته وی این شائبه را به وجود آورد که سازمان ملی استاندارد احتمالا با توجه به مشکلات تحریم و افت شدید تولید، بابت توقف محصولات غیراستاندارد به خودروسازان سخت نخواهد گرفت. با این حال گفته‌های دیروز وی، تاکیدی بود بر حذف خودرو‌هایی که موفق به پاس کردن استاندارد‌های ۸۵‌گانه نشده‌اند.

سازمان ملی استاندارد طی دو سال گذشته پیگیر اجرای استاندارد‌های جدید در تولید خودرو‌های داخلی بوده و چند مرحله را برای آن در نظر گرفته است. در آخرین مرحله که زمان اجرای آن دی ماه امسال است، بناست تولید خودرو‌هایی که نتوانسته‌اند استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس کنند، متوقف شود.
این در حالی است که از همان تابستان سال گذشته با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر به تاخیر افتادن اجرای استاندارد‌های ۸۵گانه، مطرح شد و با وجود اظهارات دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد، هنوز هم این احتمال وجود دارد. احتمال موردنظر از آن جهت است که گفته می‌شود پراید و پژو ۴۰۵ به‌عنوان دو محصول پرتیراژ خودروسازی کشور توان پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه را ندارند و باید حذف شوند.
حذف این خودرو‌ها در شرایط فعلی که صنعت خودرو در تحریم قرار دارد و با افت شدید تولید دست و پنجه نرم می‌کند، به معنای نزولی شدن تیراژ و احتمالا رشد قیمت‌ها در بازار است، مگر آنکه جایگزینی مناسب برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در واقع ازآنجاکه حذف بدون جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ می‌تواند اشتغال بخشی از نیروی انسانی خودروسازان را به خطر بیندازد، تردید‌هایی جدی درباره توقف تولید آن‌ها به دلیل پاس نکردن استاندارد‌های ۸۵گانه وجود دارد.
البته در مورد پراید، نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر حذف این خودرو است و پلیس راهور ناجا نیز بار‌ها بر عدم شماره‌گذاری این خودرو طی سال آینده تاکید کرده است. حتی گفته می‌شود سایپایی‌ها جایگزین پراید را نیز مشخص کرده‌اند جایگزینی که البته به نظر می‌رسد تیبا خواهد بود.

به نظر می‌رسد اگر پروژه وزارت صنعت و سایپا برای حذف و جایگزینی پراید به ثمر ننشیند، توقف تولید این خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد نیز اجرایی نخواهد شد، زیرا با توجه به تیراژ بالای این محصول و وابستگی سایپا و پارس خودرو به آن، حذف بدون جایگزینش می‌تواند اشتغال در این دو شرکت را به خطر بیندازد.
در مورد پژو ۴۰۵ نیز شرایط مشابهی وجود دارد و بنابراین باید منتظر ماند و دید هفته آینده در شورای عالی استاندارد چه تصمیماتی گرفته می‌شود و سرنوشت این دو خودرو قدیمی به کجا خواهد کشید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید