فصل بی‌رونق سینما

فصل بی‌رونق سینما

برخی "درخونگاه" را به لحاظ لحن و بیان نزدیک به سینمای کیمیایی توصیف کردند و برخی دیگر این فیلم را متفاوت‌تر از سایر ساخته‌های اسعدی دانستند و از بازی خوب بازیگران و فیلم‌نامه‌ای که برگرفته از دغدغه‌ای اجتماعی است نوشتند.

کد خبر : ۷۳۳۸۲
بازدید : ۲۱۸۵
فصل بی‌رونق سینما
سینمای ایران روز‌های خوبی را در گیشه تجربه نمی‌کند. این نظر بسیاری از تحلیلگران سینماست که از ابتدای سال فروش سینمای ایران را رصد می‌کنند و عوامل بسیاری را مسبب شرایط به‌وجودآمده می‌دانند؛ از بالارفتن قیمت بلیت گرفته تا اکران فیلم‌هایی که به لحاظ مضمون در جذب مخاطب موفق نیستند.
بعد از پشت‌سرگذاشتن فصل تابستان، حالا بسیاری از سینماداران چشم به اکران‌های تازه سینما دوخته‌اند که شاید با نمایش فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر توجه‌برانگیز بودند، بار دیگر بتوانند سانس‌های فوق‌العاده را به فهرست سانس‌های معمول هرروزه اضافه کنند.
اما از چهارشنبه «مسخره‌باز»، به کارگردانی همایون غنی‌زاده، اکران عمومی‌اش را آغاز خواهد کرد؛ فیلمی که نخستین تجربه کارگردانی است که پیش از این در تئاتر موفق ظاهر شده و «مسخره‌باز» ورود جدی او به عرصه سینماست.
هرچند که در نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر، برخی «مسخره‌باز» را مشابه آثار روی صحنه غنی‌زاده توصیف کردند، اما برخی از موافقان فیلم نگاه متفاوت او در سینمایی‌کردن متن را تحسین کردند و آن را یکی از فیلم‌های موفق اکران دانستند.

کیوان کثیریان، سینمایی‌نویس، درباره این فیلم سینمایی نوشت: «مسخره‌باز یک فیلم تجربی متفاوت است که به پشتوانه سابقه تئاتری کارگردانش، از حیث محدودیت لوکیشن کاملا به یک نمایش شباهت دارد که مدیوم سینما و تقطیع نما‌ها به آن وارد شده است.

تسلط کارگردان روی تکنیک چشمگیر است و همایون غنی‌زاده تلاش کرده با استفاده از مؤلفه‌های تئاتر ابزورد، این نوع از تئاتر را جلوی دوربین بسازد. شیوه روایت، بازی‌های زبانی، هجو و مسخرگی (که این یکی به اسم فیلم هم راه یافته)، عنصر تکرار، فضای سوررئال، اغراق، تخیل، فانتزی، همنشینی شوخی، تراژدی و... از جمله مؤلفه‌های تئاتر ابزورد (عبث‌نما) است که در «مسخره‌باز» به سادگی قابل ردیابی است.
غنی‌زاده بازیگوشانه و با رهایی هرچه تمام‌تر کلیشه‌های فرمی را می‌شکند و تمهیدات تصویری و تدوین نیز به کمکش می‌آیند. فیلم‌برداری، طراحی صحنه و کار صدا در این فیلم، فراتر از اندازه‌های معمول هستند و کارگردان هرکاری که می‌خواهد با فضا، قصه، آدم‌ها، مکان و آکسسوار در فیلم انجام می‌دهد.
ارجاعات پیاپی به برخی فیلم‌های مهم تاریخ سینما مثل کازابلانکا، پاپیون، لئون و همچنین سریال هزاردستان و البته بازسازی برخی لحظات آن آثار، از جمله نکات قابل‌توجه فیلم است که کارکرد داستانی نیز می‌یابد. بازی‌های بسیار خوب بازیگران اصلی، به‌ویژه حضور شگفت‌انگیز علی نصیریان در یاد می‌ماند. فیلم بیش از حد طولانی است و در چند نقطه حس پایان را منتقل می‌کند، اما تمام نمی‌شود.
همچنین فیلم بیش از اندازه از سینما دور و به تئاتر نزدیک است و قصه به‌شدت لاغری دارد. به نظر می‌رسد کارگردان از سویی مرعوب و مشغول تکنیک‌ها و تمهیدات و امکانات و جلوه‌های بصری شده و از سوی دیگر با لذت‌بردن خود از علاقه‌مندی‌های سینمایی‌اش سرگرم شده و عملا از کیفیت داستان و فیلم‌نامه غفلت کرده است. اما در نهایت «مسخره‌باز» آن‌قدر جسور، رادیکال، خلاقانه، پر از ایده‌های نو و متفاوت هست که بشود از آن لذت برد».

«مسخره‌باز» نخستین سیمرغ بلورین را برای علی نصیریان به همراه داشت، هرچند که همایون غنی‌زاده زمان دریافت سیمرغ بلورینش از دست یکی از داوران جشنواره نارضایتی‌اش را از نگاه داوران و ندیدن جایگاه واقعی فیلمش اعلام کرد و صحبت‌هایش روی سن اختتامیه جشنواره برای بسیاری گنگ و مبهم باقی ماند. به‌هرروی بعد از ماه‌ها از پشت‌سرگذاشتن حواشی متعدد، این فیلم به زودی اکرانش را آغاز خواهد کرد و باید دید در نمایش عمومی نظر علاقه‌مندان سینما درباره این فیلم چطور خواهد بود؟
«درخونگاه»، به کارگردانی سیاوش اسعدی نیز به تازگی اکرانش را آغاز کرده است؛ فیلمی که در نخستین اکرانش در جشنواره فیلم فجر موافقان و مخالفان بسیاری داشت. برخی این فیلم را به لحاظ لحن و بیان نزدیک به سینمای کیمیایی توصیف کردند و برخی دیگر این فیلم را متفاوت‌تر از سایر ساخته‌های اسعدی دانستند و از بازی خوب بازیگران و فیلم‌نامه‌ای که برگرفته از دغدغه‌ای اجتماعی است نوشتند.
بااین‌حال «درخونگاه» تازه‌ترین حضور سینمایی امین حیایی در قالب نقش اول داستان است و از زمان اکران ۱۰ مهرماه تا به امروز به فروش ۲۶۶ میلیون و ۷۶۸ هزار رسیده است. «سال دوم دانشکده من»، تازه‌ترین ساخته سینمایی صدرعاملی را هم باید در فهرست تازه‌های اکران دسته‌بندی کرد؛ فیلمی با بازی سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی و نیلوفر خوش‌خلق که دغدغه‌های نسل جوان را به تصویر کشیده است؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر نتوانست توجه ویژه‌ای را جلب کند.
صدرعاملی درباره نادیده‌گرفته‌شدن فیلم در جشنواره فیلم فجر به «شرق» گفت: «فیلم اصلا دیده نشد! البته قصدم این نیست که داوری‌ها و جشنواره فجر را قضاوت کنم، چون خودم بار‌ها در این میزانسن قرار گرفته‌ام و می‌دانم آدم‌ها نهایتا به چیزی رأی می‌دهند - اگر غیر از این شود، شرمنده خود می‌شوند- که دلشان می‌خواهد، اما این باعث نمی‌شود که فکر کنم لابه‌لای ۲۲ فیلمی که در جشنواره فجر به نمایش درآمد، بین سینمای عامه‌پسند، جذاب و گیشه‌ای، سینمای «هنر و تجربه» و سینمای سومی که سینمای اجتماعی است و این روز‌ها بیش از حد به شکل آزاردهنده‌ای واقع‌گرایی می‌کند و از آن نکبت می‌بارد، فیلم من خیلی پایین‌تر بوده!
اما بحث من فراتر از اینهاست». این روزها، اما فیلم صدرعاملی در اکران عمومی توسط مخاطبانش قضاوت می‌شود و در هفته نخست اکران نمی‌توان تحلیل دقیقی از میزان رضایتمندی مخاطبانش ارائه داد. با گذشت روز‌ها و هفته‌های باقی‌مانده از مدت‌زمان اکرانش می‌توان ارزیابی دقیق‌تری از موفقیت فیلم داشت.

«آبی به رنگ آسمان»، ساخته امیر برفیعی، دیگر فیلمی است که به تازگی اکرانش را آغاز کرده. این فیلم مروری بر تاریخ باشگاه استقلال ایران از زمان تأسیس تا به امروز است. این باشگاه در سال ۱۳۲۴ با نام «دوچرخه‌سواران» تأسیس شد، در سال ۱۳۲۸ به «تاج» تغییر اسم داد و ۱۳۵۸ تا به حال نیز «استقلال» است. قدمت این مجموعه توسط ستاره‌های مطرح سینما روایت می‌شود.

همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی از جمله هنرمندانی هستند که در ساخت این فیلم مشارکت داشته‌اند و دیدن این فیلم برای علاقه‌مندان به فوتبال تجربه متفاوتی است.

اما در این میان فیلم «ماجرای نیمروز، رد خون»، تازه‌ترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده است. این فیلم تاکنون بیش از یک میلیارد فروش در گیشه را به خود اختصاص داده است. او در این فیلم به سراغ روایت عملیات مرصاد رفته است. هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید