سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت

سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت

در پایان هفته گذشته به دلیل مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی آمریکا، ارزش دلار بالا رفته و به تبع آن نرخ اونس جهانی طلا افت زیادی کرد، به‌طوری که نرخ اونس با افت ۲۰ دلاری به یک هزار و ۴۸۹ دلار کاهش یافت.

کد خبر : ۷۳۴۸۳
بازدید : ۵۵۹۹
حباب به داد سکه می‌رسد؟
سکه تمام بهار آزادی چهارمین افت متوالی را تجربه کرد و از مرز ۴ میلیونی فاصله بیشتری گرفت. دیروز سکه تمام ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب فلز گرانبهای داخلی برای دومین روز متوالی زیر مرز ۴ میلیون تومانی نوسان کرد و همین عامل انتظارات کاهشی را تا حدی در بازار فعال‌تر کرد.
البته این انتظار در حالی وجود دارد که ارزش ذاتی سکه بسیار بیشتر از رقم‌های کنونی است. حباب این فلز گرانبها در شرایط کنونی بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده بالای ۴۰ هزار تومان است و با محاسبه مالیات، ارزش ذاتی سکه فاصله ۴۰۰ هزار تومانی با نرخ بازار دارد.

یکی از عوامل مهمی که موجب شد که سکه تمام دیروز به افت چهارم متوالی خود برسد، نزول بهای دلار در بازار داخلی بود. در دومین روز هفته، شاخص ارزی ۳۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان رسید. البته عنوان می‌شد که پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های پایین تری در بازار نیز به ثبت رسیده است.
دلار نزدیک ۱۰ روز است که در محدوده ۱۱ هزار و ۴۳۰ تا ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومانی نوسان می‌کند و همین کاهش دامنه نوسانات بیشتر از قبل علاقه معامله‌گران برای خرید و فروش در این بازار را کاهش می‌دهد. این موضوع از آن جهت بیشتر به چشم می‌آید که همزمان در بازار موازی سهام تمایل علاقه‌مندان برای انجام معامله بسیار بیشتر شده است.
بازار ارز از ابتدای سال به‌طور کلی روند منفی را از سر گذرانده است و همزمان بازار سهام با رکوردشکنی‌های پیاپی روبه رو شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که تمایل افراد عادی به بازار دوم بیشتر باشد. جدا از خروج معامله‌گران از بازار ارز و ورود به بازار‌های دیگر که یک عامل مهم در افت ماه‌های اخیر دلار بوده است، دیروز نرخ حواله درهم نیز کاهش یافت و همین موضوع موجب شد که انتظارات در بازار ارز داخلی کاهشی‌تر شود.
دیروز حواله درهم در محدوده ۳ هزار و ۱۲۰ تومانی قرار گرفت؛ حال آنکه یک روز پیش‌تر در محدوده ۳ هزار و ۱۳۰ تومانی قرار داشت. آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که افت قیمت دلار زمینه‌ساز آن شد که معامله‌گران سکه تمام بهار آزادی بیشتر از قبل در موقعیت فروش قرار بگیرند.
سکه سابقه نداشته است که ۳ روز متوالی در ماه‌های اخیر زیر مرز ۴ میلیونی نوسان کرده باشد و هر زمان به کانال پایین‌تر رفته است، بلافاصله با افزایش خرید‌ها مواجه شده است. در چنین شرایطی، اگر افت سکه ادامه پیدا کند، معامله‌گران باید به دنبال نقاط حمایتی جدیدی در این بازار باشند.

حباب به داد سکه می‌رسد؟
حباب سکه تمام بهار آزادی در تمام طول مهرماه منفی بوده است، چه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و چه بدون محاسبه آن. در واقع ارزش سکه و طلا در بازار داخلی کمتر از بازار‌های جهانی و کشور‌های همسایه است و همین عامل نگرانی‌هایی را در میان برخی از تحلیلگران به وجود آورده است.
در شرایط کنونی قاچاقچیان می‌توانند طلا و سکه را از کشور خارج کنند و با فروش آن با قیمت‌های بالاتر در کشور‌های اطراف برای خود کسب سود کنند. البته شماری از فعالان عنوان می‌کنند خروج طلا موجب ورود ارز به کشور می‌شود و همین موضوع موجب افزایش سطح عرضه ارز در بازار داخلی شده است. در حال حاضر، قیمت بازاری سکه در بازار داخلی حدود ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده ارزش ذاتی این فلز گرانبها به حدود ۴ میلیون و ۱۳ هزار تومان می‌رسید.
اگر این عدد را در ۰۹/ ۱ ضرب کنیم، ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به دست می‌آید که نزدیک به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که فاصله بسیار بیشتری با قیمت‌های بازار آزاد دارد. در این میان، عده‌ای از فعالان بازار سکه امیدوارند که این حباب در نهایت بتواند به بازگشت سکه به قیمت‌های بالاتر کمک کند.
با این حال، بیشتر کارشناسان این موضوع را به نبود تقاضا در بازار نسبت می‌دهند و تا زمانی هم سطح تقاضا تغییر نکند، حباب سکه پایدار خواهد بود. به گفته فعالان، در ماه‌های اخیر کمتر کسی به امید حفظ ارزش پول به بازار سکه مراجعه کرده است؛ هم زمان به دلیل بالا رفتن قیمت ها، تقاضای مصرفی سکه تمام نیز پایین آمده است. یکی از عواملی که شاید در هفته جاری بتواند به افزایش دوباره بهای سکه کمک کند، رشد بهای طلا در بازار‌های جهانی است.

نگرانی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه حباب سکه و طلا اکنون منفی شده است، گفت: ارزش سکه در بازار‌های داخلی به ۵۰ هزار تومان زیر قیمت جهانی رسیده که این موضوع باعث رونق قاچاق طلا و سکه به خارج از کشور می‌شود. به گزارش «ایرنا» محمد کشتی‌آرای عنوان کرد: حباب سکه اکنون به منفی ۵۰ هزار تومان رسیده یعنی این سکه ۵۰ هزار تومان کمتر از نرخ جهانی در داخل کشور به فروش می‌رسد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۵ هزار تومان زیر قیمت جهانی در حال داد‌و‌ستد است. وی ادامه داد: کاهش قیمت طلا و سکه در بازار‌های داخلی نسبت به بازار‌های جهانی اتفاق خوبی به شمار نمی‌رود و تاثیر منفی خواهد داشت. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: فروش طلا و سکه زیر قیمت جهانی باعث قاچاق طلا به خارج از کشور می‌شود و بازار قاچاق را رونق می‌دهد.
کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: علت اصلی وجود حباب منفی در بازار طلا و سکه کاهش تقاضا است؛ به‌طوری که مردم به سوی سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری مانند بورس تمایل پیدا کرده‌اند. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا و سکه تحت تاثیر دو عامل نرخ اونس طلا در بازار‌های جهانی و قیمت دلار است که ثبات قیمت آن‌ها در هفته گذشته، باعث آرامش بازار طلا و سکه شد. کشتی‌آرای افزود: قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته بین ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۹ دلار در نوسان بود که باعث شد قیمت سکه و طلا در کشور نوسان اندکی داشته باشد.
وی ادامه داد: قیمت دلار نیز در هفته گذشته ثبات کاملی داشت و به همین دلیل وضعیت بازار طلا و سکه تقریبا آرام بوده و نوسان جزئی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت:، اما در پایان هفته گذشته به دلیل مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی آمریکا، ارزش دلار بالا رفته و به تبع آن نرخ اونس جهانی طلا افت زیادی کرد، به‌طوری که نرخ اونس با افت ۲۰ دلاری به یک هزار و ۴۸۹ دلار کاهش یافت.
وی افزود: این عامل باعث شد تا در جریان معاملات دیروز (شنبه) نرخ سکه امروز به زیر ۴ میلیون تومان کاهش یابد و پس از گذشت مدت‌ها نرخ سکه طرح قدیم و جدید یکسان شود و به رقم سه میلیون و ۹۸۰ هزار تومان برسد. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بهای هر مثقال طلا نیز در روز گذشته حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافت و به یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با هزار تومان افت قیمت به نرخ ۴۰۶ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. کشتی‌آرای ادامه داد: با توجه به نرخ اونس و دلار، تعطیلی و مناسبت‌های سوگواری در روز‌های آینده پیش‌بینی می‌شود که تا پایان ماه صفر شاهد بازاری آرام و با ثبات برای طلا و سکه باشیم که نوسان‌های اندکی خواهد داشت.

ترکیه؛ مقصد اصلی طلای قاچاق شده از ایران
بررسی‌های «ایرنا» نشان می‌دهد با افزایش بیشتر فاصله منفی قیمت طلا و سکه در بازار‌های داخلی و خارجی، قاچاقچیان و سوداگران با جمع‌آوری سکه و طلا اقدام به آب کردن آن‌ها کرده و به شکل طلای آب‌شده، آن را به کشور‌های همسایه منتقل می‌کنند. ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه صنعت طلا کرده یکی از مقاصد اصلی طلای قاچاق شده از ایران به شمار می‌رود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید