ستاره دنباله دار، مهمان ناخوانده منظومه شمسی

ستاره دنباله دار، مهمان ناخوانده منظومه شمسی

تحقیقات بیش‌تر نشان داد جسمی که چنان مسافت دوری را پیموده عجیب است که تا این حد آشنا باشد. محققان دریافتند که این جسم سرخ‌فام است و هسته سختی به قطر یک کیلومتر دارد.

کد خبر : ۷۳۵۸۶
بازدید : ۱۳۸۳۱
ستاره دنباله دار، مهمان ناخوانده منظومه شمسی
دانش‌مندان می‌گویند ستاره دنباله‌دار میان ستاره‌ای که از منظومه شمسی سر درآورده پدیده‌ای کاملاً جدید، اما بسیار آشناست. پژوهش‌گران این شیی فضایی که ۲آی/بوریسوف نام گرفته را بررسی کرده‌اند و می‌گویند می‌تواند فهم ما را از جهان پیرامون‌مان دگرگون کند.

مدت‌ها دانشمندان تصور می‌کردند فاصله‌های میان ستاره‌ها ممکن است پر از ستاره‌های دنباله‌دار و سیارک‌هایی باشد که از منظومه‌های سیاره‌ای خودشان به بیرون پرتاب شده‌اند. ستاره‌شناسان حدس می‌زدند این اجسام سر راه‌شان ممکن است از منظومه شمسی عبور کنند و شاید بتوانیم آن‌ها را رصد کنیم و متوجه حضورشان بشویم.

اولین این اجسام اوموآموآ بود که دانشمندان آن را دو سال پیش دیدند و مطمئن شدند اجسام میان ستاره‌ای وجود دارند. از آن زمان تا کنون به امید این که یک جسم میان ستاره‌ای دیگر نیز به منظومه ما سر بزند آسمان را رصد کرده‌اند.

حالا ستاره‌شناسان می‌دانند که ۲ آی/بوریسوف دومین این‌گونه اجسام فضایی است که تا به حال دیده‌اند و البته در نوع خود اولین است، یعنی ستاره‌ای دنباله‌دار است که از جایی به کلی بیگانه به فضای منظومه شمسی ما وارد شده است.

پژوهش‌گران برای این‌که مکان این ستاره را در آسمان پیدا کنند برنامه رایانه‌ای خاصی ساخته‌اند که اطلاعات ستاره‌های دنباله‌دار جدید را بررسی می‌کند تا به طور خودکار موارد جدید را شناسایی کند.

در ماه سپتامبر این برنامه توانست چنین کاری انجام دهد و هشدار داد که یک جسم فضایی میان ستاره‌ای را تشخیص داده است. پیوتر گوتزیک از دانشگاه یاگیلونیا که سرپرستی مطالعه جدیدی در مورد این جسم را بر عهده دارد، گفت: «این برنامه را فقط برای این منظور نوشتیم و واقعاً امیدوار بودیم روزی این پیام را دریافت کنیم. فقط زمان‌اش را نمی‌دانستیم».

عکس‌هایی که پژوهش‌گران توانستند در عرض دو روز بگیرند به آن‌ها دید خوبی نسبت به این جسم فضایی داد و بدین ترتیب آنان توانستند با اطمینان اعلام کنند این جسم فضایی اولین ستاره دنباله‌داری است که از منظومه سیاره‌ای دیگری به دیدار ما آمده است.
میشال دراهوس از دانشگاه یاگیلونیا که مشترکاً با گوتزیک سرپرستی این مطالعه را به عهده داشته گفت: «بلافاصله متوجه آن دُم و پدشش گازی آشنایی شدیم که در اطراف اوموآموآ ندیده بودیم. این خیلی جالب است، چون به این معناست که این مسافر جدید یکی از آن ستاره‌های دنباله‌دار است که «واقعاً» میان ستاره‌ای است، از آن افسانه‌ای‌ها که تا به حال کسی ندیده است».

تحقیقات بیش‌تر نشان داد جسمی که چنان مسافت دوری را پیموده عجیب است که تا این حد آشنا باشد. محققان دریافتند که این جسم سرخ‌فام است و هسته سختی به قطر یک کیلومتر دارد.

گوتزیگ گفت: «هر برداشتی که می‌خواهید از این حرفم بکنید، اما بر اساس ویژگی‌های اولیه‌ای که در این جسم فضایی دیده‌ایم به نظر می‌رسد نمی‌توان آن را از ستاره‌های دنباله‌داری که مال خود منظومه شمسی هستند تمیز داد».

پژوهش‌گران حالا دیگر می‌توانند به رصد کردن این جسم فضایی ادامه دهند و هرچه تصویرش واضح‌تر شود اطلاعات بیش‌تری از آن به دست آورند.

واکلاو وانیاک از دانشگاه یاگیلونیا و از پژوهش‌گران این مطالعه گفت: «این ستاره دنباله‌دار هنوز دارد از درخشش صبح‌گاهی خورشید خارج و کم‌کم پرنورتر می‌شود. این جسم فضایی ماه‌ها قابل رؤیت خواهد بود و همین باعث می‌شود به آینده خوش‌بین باشیم.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید