تعطیلات "آخر صفر"؛ بی‌تدبیری و بی‌سلیقگی

همزمان با داغ شدن بحث دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، علی مطهری از برخی تعطیلات مناسبتی انتقاد کرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی دوباره به تعطیلی روز آخر ماه صفر انتقاد کرد.

کد خبر : ۷۳۸۲۰
بازدید : ۹۲۴۶
علی مطهری | تعطیلی روز آخر صفر در کشور یک بی‌تدبیری و بدسلیقگی بوده است. وقتی ۲۸ صفر تعطیل است، تعطیلی دو روز یا یک روز بعد آن یعنی تعطیلی یک هفته کشور و ضربه اساسی به اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی. می‌توان در ۲۸ صفر، ضمن گرامیداشت سالروز رحلت پیغمبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع)، شهادت امام رضا (ع) را نیز گرامی داشت.

اصلا بزرگداشت یک مناسبت غیر از برخی مناسبت‌های خاص مثل عاشورا لزوما با تعطیلی آن روز بهتر انجام نمی‌شود بلکه برعکس اگر همه جا دایر باشد، اداره‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها و مطبوعات فعال باشند بیشتر می‌توان جلسه برگزار کرد و آن روز را گرامی داشت و در ایامی مثل روز آخر صفر معارف اسلامی مردم را بالا برد و از مناقب معصومین سخن گفت.

تعطیلی این گونه روز‌ها باعث می‌شود عده‌ای در خانه‌ها بمانند و عده‌ای به سفر از جمله شمال کشور بروند و عده‌ای که اگر آن روز هم تعطیل نبود به مساجد می‌رفتند به مساجد بروند و البته فقط برخی مساجد ما برنامه‌های پرمحتوا دارند و مردم را با معارف رسول اکرم و اهل بیت ایشان آشنا می‌کنند، بقیه در اختیار مداحان است که صرفا عواطف و احساسات مردم را اقناع می‌کنند و کاری به اقناع عقل آن‌ها ندارند.
تدبیر اقتضا می‌کند که تعطیلی روز آخر صفر حذف شود و کارمندانی که می‌خواهند در این روز به زیارت امام رضا (ع) به شکل راهپیمایی و غیر آن بروند، مرخصی بگیرند.
مجلس باید مصلحت جامعه و اسلام را بر اقدامات عوام‌پسند ترجیح دهد. قطعا خود امام رضا (ع) نیز با چنین تعطیلی‌های خلاف عقل موافق نیستند. ضرورت حذف این‌گونه تعطیلی‌ها در شرایط امروز که ما نیاز به کار و فعالیت بیشتر داریم مضاعف است.
تعطیلی هشتم ربیع‌الاول معلوم نیست عزاداری است یا جشن، و مشکل دیگری هم از نظر وحدت اسلامی دارد، براساس قول دادن یکی از مجلسی‌ها به یکی از علما، دزدانه و بدون مناسبت در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه قرار گرفت و در نتیجه حذف آن نیاز به دو سوم آرا دارد و در تلاشی که اینجانب و برخی از نمایندگان کردیم رأی نصف به اضافه یک را برای لغو آن به دست آوردیم که در واقع این تعطیلی باید حذف شده باشد، چون هیچ سنخیتی با احکام دائمی برنامه‌های توسعه ندارد و در حقیقت نیاز به دو سوم آرا نداشته است. به هرحال عوام‌زدگی و ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی و مصلحت اسلام ما را به اینجا رسانده است.
یکی از دلایل بلاتکلیفی تعطیلات مناسبتی در ایران یک‌روزه بودن تعطیلات آخر هفته است و با دوروزه شدن این تعطیلات، می‌توان بسیاری از تعطیلات مناسبتی را ساماندهی مناسب کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید