توقف رشد قیمت دلار

توقف رشد قیمت دلار

در کنار افت دلار، یکی از عوامل دیگری که زمینه‌ساز کاهش بهای سکه شد، نوسانات محدود طلای جهانی بود. در واقع می‌توان گفت: روز دوشنبه هیچ عامل بنیادی وجود نداشت که سکه تمام بهار آزادی را تحریک به افزایش کند.

کد خبر : ۷۳۹۹۷
بازدید : ۸۱۲۰
توقف رشد قیمت دلار
در سومین روز کاری هفته، روند افزایشی دلار متوقف شد و سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون تومانی فاصله گرفت. روز دوشنبه، شاخص ارزی ۵ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۳۱۵ تومان رسید. این افت قیمتی در شرایطی به ثبت رسید که دلار سه افزایش متوالی را به ثبت رسانده بود و عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند که حرکت این ارز به سوی مرز ۱۱هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه پیدا کند.
در واکنش به توقف رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز راه کاهشی را در پیش گرفت و ۱۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی در مقطعی از روز یکشنبه توانسته بود بالای مرز ۴ میلیون تومانی نوسان کند.
در کنار افت دلار، یکی از عوامل دیگری که زمینه‌ساز کاهش بهای سکه شد، نوسانات محدود طلای جهانی بود. در واقع می‌توان گفت: روز دوشنبه هیچ عامل بنیادی وجود نداشت که سکه تمام بهار آزادی را تحریک به افزایش کند.

کاهش حجم معاملات ارزی
در بازار ارز نیز روز دوشنبه نه خبری از خریداران بود و نه فروشندگان به شدت دنبال معامله بودند؛ روز دوشنبه بازار تقریبا حالت متعادلی داشت و نوسانات در آن بسیار کم بود. قیمت در یک بازه محدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۳۲۰ تومان جا‌به‌جا شد و صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار خود را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین کردند که اختلاف چندانی با قیمت‌های بازار نداشت.
در این میان برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند، بازار ارز زیر فشار افزایش قیمت قرار دارد، ولی بازارساز با اهرم‌های خود آن را مهار کرده است. در واقع از نگاه این گروه قیمت دلار در کف قرار دارد، ولی بازارساز با عرضه زیاد و محدود کردن تقاضا توانسته است نوسانات را مدیریت کند. این گروه معمولا تاکتیک خرید به فروش را در معاملات خود به‌کار می‌برند.
در واقع آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند خریدار بازار باشند و زمانی که قیمت کمی بالا می‌آید آن را به فروش برسانند. با این حال، در برابر این گروه، دسته‌ای از معامله‌گران قرار دارند که معتقدند قیمت دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد. این گروه از یک سو به روند چند ماه اخیر اشاره می‌کنند و از سوی دیگر به محدود بودن تقاضای احتیاطی باور دارند.
به گفته آنها، در ماه‌های اخیر قیمت دلار مرتب و به‌تدریج راه کاهشی را در پیش گرفته است و همین موضوع موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران متضرر شوند و در شرایط فعلی ریالی برای مداخله در بازار ارز نداشته باشند. دلار پس از آنکه در اردیبهشت ماه افزایش قیمت را تجربه کرد، در ماه‌های بعد همواره کاهش قیمت را تجربه کرده است.
سقف قیمت دلار در سال جاری ۱۵ هزار و ۷۰۰تومان بوده است و هم اکنون در نزدیکی کف ۱۱ هزار تومانی قرار دارد. افزون بر این شماری از معامله‌گران عنوان می‌کنند در سال ۹۶ افراد زیادی برای خرید دلار به بازار ارز مراجعه و ارز مورد نیاز خود را تهیه کردند، عاملی که موجب شد قیمت دلار به یکباره از کانال ۴ هزار تومانی جهش کند و به سطوح بالای ۱۰ هزار تومان برسد.
از نگاه آنها، خرید‌های شدید سال گذشته یکی از عوامل مهمی بوده است که موجب شده در سال جاری تقاضای چندانی برای ورود به بازار باقی نمانده باشد. با این حال، عده‌ای از فعالان نیز باور دارند، میزان نقدینگی نسبت به گذشته تغییرات محسوسی نداشته و این عامل انتظارات است که موجب شده افراد عادی به بازار ارز برای خرید مراجعه نکنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید