انگیزه حمله به اصلاح‌طلبان چیست؟

انگیزه حمله به اصلاح‌طلبان چیست؟

تمام این‌ها در حالی است که این رسانه‌ها می‌خواهند در شرایطی که بسیاری از مردم اصل بیانیه را نمی‌خوانند، با تحریف واقعیت ذهن مخاطبان را منحرف کنند و چنین بقبولانند که اصلاح‌طلبان حامی اغتشاش هستند.

کد خبر : ۷۴۳۲۹
بازدید : ۷۶۷۵
انگیزه حمله به اصلاح‌طلبان چیست؟
رسانه‌های اصولگرا بهانه‌ای به دست آورده‌اند که به‌تندی علیه تعدادی از اصلاح‌طلبان بتازند. ماجرا از این قرار است که با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اعتراض بخشی از مردم که هنوز هم توسط برخی عناصر به خشونت کشیده نشده بود، تعدادی از فعالان سیاسی بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن بر ضرورت به‌رسمیت‌شناختن حق اعتراض تأکید شده بود.
گرچه ادبیات این بیانیه در بخش‌هایی قدری تند می‌شود، اما محتوای آن به تفکیک اعتراض از آشوب اشاره می‌کند. چنانچه در بخشی از آن آمده است: «ما امضاکنندگان این بیانیه، در این شرایط خطیر، فارغ از تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی‌مان از مسئولان امر و تصمیم‌گیران مؤکدا می‌خواهیم با احترام به حقوق مردم به‌ویژه حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند».
ذکر «اعتراض مسالمت‌آمیز» خود گویای آن است که اعتراض اگر به سمت آشوب و اغتشاش برود مورد تأیید امضاکنندگان نیست، از سوی دیگر این مفهوم در چند روز گذشته مورد تأکید مقامات رسمی نیز بوده است؛ به‌نحوی‌که رئیس‌جمهور در خلال اعتراض‌ها و اغتشاش‌ها گفت: حق اعتراض مورد پذیرش است، اما اغتشاش محکوم است یا آنکه روز گذشته خطیب‌های نماز جمعه بر این مهم تأکید کردند که اعتراض حق مردم است، اما ایشان نیز میان اعتراض قانونی با آسیب‌زدن به اموال مردم و ایجاد ناامنی فاصله‌گذاری کردند؛ موضوعی که در بیانیه اصلاح‌طلبان هم آمده است: «از مردم عزیز و معترضان می‌خواهیم با نمایش تعهد خود به نفی هرگونه خشونت و تخریب اموال عمومی و خصوصی، از مسیر اعتراض مسالمت‌آمیز خارج نشده و به‌علاوه مراقب هر نوع سوءاستفاده احتمالی بیگانگان و گروه‌های خشونت‌طلب و غیرملتزم به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی باشند».

با وجود صراحت لحن در این بیانیه بعضی از رسانه‌های اصولگرا سعی کردند واقعیت آن را نادیده بگیرند و برای اهداف سیاسی موضوعاتی را دیدگاه اصلاح‌طلبان معرفی کنند که نه در سابقه اصلاح‌طلبی وجود دارد و نه در بیانیه اخیر؛ برای مثال گفته می‌شود که اصلاح‌طلبان از اغتشاش‌ها حمایت می‌کنند، درصورتی‌که در این بیانیه بار‌ها گفته شده که خشونت مذموم است و همان موضعی اتخاذ شده شده که از تریبون‌های رسمی شنیده می‌شود؛ یعنی تفاوت اعتراض با خشونت.
یا گزاره دیگری که می‌گویند این است که براساس این بیانیه اصلاح‌طلبان ساماندهی آشوب‌هایی مانند آتش‌زدن بانک‌ها را انجام داده‌اند که این گزاره به‌قدری به دور از واقعیت است که اصلا جای تحلیلی باقی نمی‌گذارد، زیرا تمام شخصیت‌های اصلاح‌طلب به‌قدری به اصول انقلاب باور دارند که با وجود انتقاد‌هایی که به نحوه رد صلاحیت‌ها دارند، اما در انتخابات اخیر یک‌صدا سخن از مشارکت حداکثری در انتخابات را مطرح می‌کنند؛ موضوعی که بار‌ها مورد اشاره رهبر انقلاب هم بوده است.

بعضی از رسانه‌های اصولگرا به‌قدری پا را فراتر نهاده‌اند که حتی گرای امنیتی می‌دهند و با قلب واقعیت از دستگاه قضا درخواست برخورد با امضاکنندگان بیانیه را می‌دهند و این احتمال وجود دارد که چنین رویکردی برای تحت فشار قرار‌دادن شورای نگهبان در انتخابات مجلس باشد تا نیرو‌های اصلاح‌طلب نتوانند به‌طور‌کامل نامزد‌های خود را ارائه دهند.
تمام این‌ها در حالی است که این رسانه‌ها می‌خواهند در شرایطی که بسیاری از مردم اصل بیانیه را نمی‌خوانند، با تحریف واقعیت ذهن مخاطبان را منحرف کنند و چنین بقبولانند که اصلاح‌طلبان حامی اغتشاش هستند، درصورتی‌که نه سابقه نیرو‌های اصلاح‌طلب چنین امری را تصدیق می‌کند و نه حتی متن بیانیه اخیر متضمن این موضوع است.

‌ناصری: می‌خواهند با قلب واقعیت اصلاح‌طلبان را محدود کنند
عبدالله ناصری، یکی از امضاکنندگان این بیانیه، درباره حواشی ایجادشده به «شرق» گفت: «همه‌چیز روشن است و این ۷۷ نفر پای آن بیانیه را امضا کرده‌اند، اما برخی سعی می‌کنند با فشار به امضاکنندگان خاصه به جوانان ایشان را متقاعد کنند که امضای خود را پس بگیرند.
تعدادی از رسانه‌های اصولگرا سعی می‌کنند با قلب واقعیت و به‌حاشیه‌بردن اصل اعتراضات برای اهداف سیاسی خاص به اصلاح‌طلبان حمله‌ور شوند. بر همه واضح است که چه کسانی این اعتراضات را به آشوب کشاندند. برخی می‌خواهند با القای چنین موضوعاتی اصل انتقاد‌های مردمی را به حاشیه ببرند و نقش مردم در اعتراض‌ها را کاهش دهند. از سوی دیگر با حمله به اصلاح‌طلبان شانس خود را برای پیروزی در انتخابات مجلس افزایش دهند.
همه این‌ها در حالی است که آن‌ها به قوه قضائیه و شورای نگهبان گرای امنیتی می‌دهند که با اصلاح‌طلبان در حوزه قضائی و احراز صلاحیت‌ها برخورد شود که این امری به‌شدت غیراخلاقی است. در حقیقت می‌خواهند با قلب واقعیت اصلاح‌طلبان را محدود کنند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «بسیاری از نمایندگان مجلس همان چیزی را می‌گویند که در بیانیه تعدادی از اصلاح‌طلبان آمده است. ما هم سخنمان همین است که چرا بدون توجیه مردم طرح افزایش قیمت بنزین اجرا شد و چرا با قطع اینترنت حتی زمینه آگاه‌سازی بعد از افزایش قیمت هم از بین رفت. از سوی دیگر ما تأکید کردیم که حق اعتراض قانونی باید به رسمیت شناخته شود؛ سخنی که رئیس‌جمهور گفت».

‌تاجرنیا: اغتشاش و آشوب با ذات اصلاح طلبی همخوانی ندارد
علی تاجرنیا، یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه اخیر، گفت: «تردید نکنید که اغتشاش و آشوب با مرام و ذات اصلاح‌طلبی همخوانی ندارد. استراتژی اصلاح‌طلبان حرکت آرام و قانونی در ساختار‌های نظام جمهوری اسلامی است. متأسفانه تندرو‌های داخلی سعی می‌کنند تمام این واقعیت‌ها را نادیده بگیرند و برای اهداف سیاسی به اصلاح‌طلبان حمله کنند.
جالب است که جریانات برانداز مانند سلطنت‌طلب‌ها یا منافقین نوک پیکانشان همواره به سمت اصلاح‌طلبان است، زیرا آن‌ها دریافته‌اند اصلاح‌طلبان آن‌ها را در برخورد تند با جمهوری اسلامی ناکام گذاشته‌اند. رویکرد بیانیه اخیر هم به‌هیچ‌وجه در راستای تشویق یا تأیید جریان‌های آشوب‌طلب یا اغتشاشگر نیست.
در نگاه ما عملکرد آشوب‌طلبان که بر جان و مال مردم تاختند و امنیت کشور را به خطر انداختند، با مردمی که واقعا دست به اعتراض قانونی زدند، تفاوت دارد، اما از این سو هم نباید به صرف مطرح‌شدن انتقاد، افراد منتقد در کنار آشوب‌گران قرار داده شوند؛ چنین رویکردی به صلاح مملکت نیست. ما هرگونه رفتار ساختارشکنانه را محکوم می‌کنیم، اما درعین‌حال موافق اعتراض‌های منطقی و براساس قانون اساسی هستیم.
روز گذشته خطیب‌های نماز جمعه هم به‌صراحت گفتند اعتراض‌هایی که مخل مبانی اسلام و مسلحانه نباشد، ایرادی ندارد. بیانیه اصلاح‌طلبان هم جز چنین موضعی نیست. اصلاح‌طلبان همواره وفاداری خود به نظام را نشان داده‌اند و تصور می‌کنم مقامات نیز بدانند که چنین بهانه‌جویی‌هایی صرفا برای تنگ‌کردن عرصه بر نیرو‌های اصلاح‌طلب است».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید