عقبگرد سهامداران در بورس

عقبگرد سهامداران در بورس

گروه لاستیک و پلاستیک از دیگر صنایع بورسی بود که توانست در مرکز توجه معامله‌گران خرد قرار گیرد. این گروه طی هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ آبان ماه شاهد جابه‌جایی ۲۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

کد خبر : ۷۴۴۰۴
بازدید : ۷۳۶۷
فاطمه اسماعیلی | بورس تهران طی معاملات آبان‌ماه برای اولین بار در سال ۹۸ شاهد افت نماگر اصلی خود به میزان ۱/ ۱ درصد بود. در این ماه، اما کمترین مشارکت بازیگران خرد از دی ۹۷ ثبت شد.
به این ترتیب طی معاملات دومین ماه پاییز، معامله‌گران شاهد جابه‌جایی حدود ۶۹ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی بازیگران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها بودند. در میان صنایع ۳۸گانه بورسی نیز این گروه‌های کوچک و متوسط بودند که در کانون توجه فعالان خرد بازار قرار گرفتند و در مقابل حقوقی‌ها بیشترین خالص خرید خود را در گروه‌های بزرگ کالایی ثبت کردند.
از نکات قابل توجه معاملات این ماه، اما خروج بانکی‌ها از لیست خرید حقیقی‌ها بود. بانکی‌ها در این ماه شاهد جابه‌جایی ۲/ ۵۰ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. نماد‌هایی که پیش از این به سبب انتشار برخی اخبار و شایعات از افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد توجه بازار قرار داشتند.

بر این اساس در ۱۸ روز معاملاتی آبان‌ماه، زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شامل پتروشیمی‌ها و شوینده‌ها با جابه‌جایی ۱۰۷ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. دیگر گروه‌های کالایی بورس تهران نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد.
به این ترتیب گروه‌های معدنی، فلزی و پالایشی به ترتیب با خالص فروش ۴۷، ۴۵ و ۷ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها روبه‌رو شدند. سرمایه‌گذاری‌ها با محوریت گروه صنایع بهشهر ایران در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفت و خالص تغییر مالکیت ۵۸ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کرد.
دستگاه‌های برقی نیز از دیگر گروه‌های مورد توجه حقیقی‌ها در معاملات آبان ماه بودند و خالص خرید بیش از ۵۲ میلیارد تومانی را تجربه کردند. دارویی‌ها نیز که علاوه بر توجه به رشد سودآوری، با نگاهی به روند تاریخی در کانون توجه بورس‌بازان قرار گرفتند و خالص تغییر مالکیت ۴/ ۴۸ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کردند.

هفته اول آبان
بورس تهران هفته اول آبانماه را با جوی مثبت و ثبت بازدهی ۳/ ۱درصدی به پایان برد و ریزش‌های متوالی از این بازار برچیده شد. همگام با این موضوع، شاهد بازگشت سهامداران خُرد در جبهه خرید پس از دو هفته دوری بودیم. به‌طوری‌که در اولین هفته کاری آبان ماه ۱۶۶میلیارد تومان مالکیت سهام از معامله‌گران حقوقی به حقیقی منتقل شد.
در این هفته نیمه تعطیل که تنها سه روز معاملاتی داشت، دارویی‌ها با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها همراه شدند. دو گروه فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات از دیگر گروه‌های مورد توجه بازیگران خرد بازار در هفته منتهی به ۸ آبان‌ماه بودند. در مقابل، اما قندی‌ها در هفته مورد بررسی در صدر لیست خرید معامله‌گران حقوقی بازار قرار گرفتند.

هفته دوم آبان
بورس تهران معاملات دومین هفته آبان‌ماه را درحالی با عقب‌نشینی ۴ کانالی و بازگشت به محدوده ۳۰۵ هزار واحدی به پایان رساند که معامله‌گران خرد سهام برای دومین هفته متوالی در مقام خریدار ظاهر شدند و خالص خرید ۱۴۹ میلیارد تومانی را ثبت کردند.
خرید‌هایی که عمدتا در گروه‌های کوچک و متوسط بورس تهران انجام شد. جایی که قدرت بهانه‌های مختلفی همچون تجدید ارزیابی، افزایش نرخ و مسائلی از این دست بر تحلیل چیره شده و گروه‌های مذکور را هدف قرار می‌دهد. در این میان گروه خودرو و ساخت قطعات با خالص تغییر مالکیت ۶۹ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی اصلی‌ترین اولویت بازیگران خرد در سمت خرید بود.
در مقابل بانکی‌ها و پتروشیمی‌ها با بیشترین فشار فروش از سوی این دسته از معامله‌گران مواجه شدند. شرایطی که رشد نامتوازن نماگر‌های اصلی بازار سهام را نیز در این هفته رقم زد. از این‌رو در مقابل افت ۴/ ۱درصد شاخص کل، شاخص هم‌وزن، اما افزایشی معادل ۳/ ۱ درصد را تجربه کرد.

هفته سوم آبان
بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۲۲ آبان‌ماه را با رشد ۶/ ۰ درصدی پشت‌سر گذاشت. شاخص کل هم‌وزن، اما در این هفته رشدی بالغ بر ۲/ ۳ درصد را تجربه کرد. این شرایط در حالی رقم خورد که فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود ۵۲ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودند. به این ترتیب برای چهارمین هفته متوالی شاهد غلبه بازیگران حقیقی سهام در سمت خرید بودیم.
در این میان بانک‌ها در اولویت اول لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. دیگر گروه‌های کوچک بازار نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند. در مقابل، اما گروه‌های کالامحور بورس تهران عمدتا مورد حمایت معامله‌گران عمده قرار گرفتند به‌طوری‌که در مجموع ۴ گروه بزرگ کالایی شاهد جابه‌جایی ۷۶ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

هفته چهارم آبان
بورس تهران در آخرین هفته معاملاتی آبان‌ماه با کاهش ۷/ ۰ درصدی شاخص کل مواجه شد. در این هفته معامله‌گران شاهد جابه‌جایی ۲۴۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این هفته سرمایه‌گذاری‌ها بودند که اولویت اول لیست خرید حقیقی را در اختیار گرفتند و خالص خرید ۵/ ۳۶ میلیارد تومانی را به سمت این گروه از معامله‌گران تجربه کردند.
گروه لاستیک و پلاستیک از دیگر صنایع بورسی بود که توانست در مرکز توجه معامله‌گران خرد قرار گیرد. این گروه طی هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ آبان ماه شاهد جابه‌جایی ۲۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.
در آن‌سوی بازار، اما خودرو و بانک دو گروهی بودند که برخلاف رویه گذشته این‌بار با بیشترین خالص فروش از سوی حقیقی‌ها مواجه شدند؛ بنابراین آخرین هفته کاری آبان‌ماه شاهد انتقال ۱۱۵ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بود. بانکی‌ها نیز در این هفته با خالص خرید ۷۳ میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو شدند.

در میان شرکت‌های بورسی نماد معاملاتی گروه صنایع بهشهر ایران، با خالص تغییر مالکیت ۵/ ۲۶ میلیارد تومانی در صدر لیست خرید حقیقی قرار داشت. در این نماد معاملاتی در مجموع هفته مورد بررسی، شاهد عرضه ۴۰ میلیون و ۱۶۹ هزار سهمی از سوی شرکت توسعه صنایع بهشهر ایران به‌عنوان سهامدار ۴/ ۵۹ درصدی «وصنا» بودیم.
نماد معاملاتی شرکت صنایع خاک چینی ایران از دیگر نماد‌های بورسی بود که هفته گذشته مورد توجه بازیگران خرد بازار قرار گرفت و خالص خرید ۲/ ۲۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد. «کخاک» روز سه‌شنبه شاهد عرضه ۴ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین به بازار بود. در میان صنایع بزرگ کالایی، پالایشی‌ها تنها گروهی بودند که مورد اقبال سهامداران خرد قرار گرفتند.
در این گروه طی هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ آبان‌ماه شاهد جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. در میان زیرمجموعه‌های این گروه، پالایش نفت بندرعباس شاهد جمع‌آوری یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهم خود توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بود. در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز شاهد انتقال ۱۱۵ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار بود.
در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری سمند در هفته منتهی به ۲۹ آبان‌ماه، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم ایران‌خودرو را از بازار جمع‌آوری کرد. در گروه بهمن نیز صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان اقدام به خرید ۶ میلیون و ۱۵۵ هزار سهم «خبهمن» از بازار کرد.

همان‌طور که اشاره شد در آخرین هفته معاملاتی آبان‌ماه، بانکی‌ها با خالص تغییر مالکیت در مسیر حقیقی به حقوقی همراه شدند. در این گروه بانک ملت در مجموع شاهد جمع‌آوری ۵/ ۲۹ میلیون سهم خود توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بود.
در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد نیز شرکت آرمان گستر ظفرمند به‌عنوان سهامدار ۶/ ۱ درصدی «وپاسار» حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم این بانک را در هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ آبان‌ماه از بازار جمع‌آوری کرد. بانک صادرات از دیگر نماد‌های بورسی بود که در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی حدود ۱۶ میلیون سهمی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این نماد معاملاتی دو سهامدار عمده شامل گروه مالی سپهر صادرات و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات به ترتیب اقدام به خرید ۳/ ۱۹۸ و ۷/ ۱ میلیون سهام «وبصادر» کردند.
معامله‌گران عمده بازار طی معاملات آخرین هفته کاری آبان‌ماه در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی نیز در نقش خریدار ظاهر شدند و خالص خرید ۲/ ۳۸ میلیارد تومانی را رقم زدند. در این گروه شرکت ملی مس ایران شاهد خرید ۹ میلیون و ۳۸۷ هزار سهم خود توسط موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران بود.

افزایش فعالیت حقیقی در آذرماه
روند معاملات بورس تهران در آذرماه، اما شکلی متفاوت به خود گرفت به‌طوری‌که بازار سهام شاهد افزایش محسوس فعالیت بازیگران حقیقی سهام در سمت خرید بودیم. به این ترتیب خالص خرید معامله‌گران خرد در سه روز معاملاتی آذرماه در مجموع از ۲۴۵ میلیارد تومان فراتر رفت. نگاهی به معاملات سهام نشان از توجه قابل‌توجه معامله‌گران حقیقی در روز‌های سپری شده از آذرماه به سهام بانک اقتصادنوین دارد.
«ونوین» در روز‌های مذکور با خالص خرید ۱۶۸ میلیارد در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شده و تا حدودی سبب تغییر محسوس معادلات شده است. رشد نرخ ارز، رونق معاملات بورس‌کالا و بازگشایی آرام معاملات بازار جهانی و همچنین انتظار برای عقب‌نشینی از سرکوب قیمت‌های اساسی در بودجه سال ۹۹ از عوامل محرک تقاضا در طیف گسترده‌ای از سهم‌های بورسی به‌شمار می‌روند.
در این میان، سایه حمایت افزایش سرمایه‌ها هم به قوت خود باقی است. طی سه روز معاملاتی آذرماه، بانکی‌ها در اولویت اول لیست خرید این گروه از معامله‌گران قرار گرفتند و شاهد جابه‌جایی ۱۵۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز شاهد خودرویی‌ها با خالص خرید حدود ۳۹ میلیارد تومانی از دیگر گروه‌های مورد توجه حقیقی‌ها بودند.
در مقابل، اما گروه فلزات اساسی در کانون توجه سهامداران عمده بازار قرار گرفته و با جابه‌جایی ۲۶ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی بازیگران حقوقی بازار مواجه شدند. معاملات بورس در نخستین روز کاری آذرماه با انتقال ۵/ ۲۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد.

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که بیشترین میزان خالص خرید سهامداران خرد در نماد گروه صنایع بهشهر ایران بود که با جابه‌جایی بیش از ۲۱میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی همراه شد. در این روز بیش از ۶۰ میلیون «وصنا» در میان معامله‌گران دادوستد شد که ۹۹درصد از خرید‌های صورت‌گرفته در این نماد از سوی حقیقی‌های بازار بود. همچنین در پایان نیز صف خرید ۵/ ۳ میلیون سهمی برای آن باقی ماند.
در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران حقیقی به خرید سهام «وصنا»، سهامدار عمده آن به عرضه سهم پرداخت. به‌طوری‌که شرکت توسعه صنایع بهشهر حدود ۲۷میلیون سهم این شرکت را واگذار کرد. خرید نماد‌های بانکی نیز در کانون توجه معامله‌گران بود.
درحالی سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بانک اقتصاد نوین پرداختند و خالص خرید ۱۵میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند که در مقابل حقوقی‌ها به حمایت خود از نماد بانک ملت ادامه داده و در نهایت ۱۱میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. بررسی روند خرید و فروش‌ها در این دو نماد نشان می‌دهد که شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به‌عنوان سهامدار ۴/ ۶ درصدی «ونوین»، بیش از ۳۸میلیون سهم را واگذار کرده است.
این در حالی است که بانک ملت شاهد خرید ۱۷میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بود. البته خود گروه مالی ملت در نقش فروشنده ظاهر شد و ۶ میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان را واگذار کرد.

سهامداران خرد در جریان معاملات روز یکشنبه نیز توانستند خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند. به این ترتیب این گروه از سهامداران بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. به‌طوری‌که در نهایت حدود ۷۷میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد که حجم بالایی از خرید‌های صورت گرفته طی معاملات این روز در نماد بانک اقتصاد نوین بوده است.
به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به ۷/ ۸۱ میلیارد تومان رسید. درحالی حدود ۴۷۳میلیون سهم «ونوین» در بازار روز یکشنبه معامله شد که ۸۶درصد از خرید‌های صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بود. به این ترتیب به‌دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام مزبور سه سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند.
بر این اساس ۸۵میلیون سهم از سوی شرکت پشتیبان ایجاد ساختمان، ۷۷میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و بیش از ۲۸میلیون سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری سامانه استراتوس واگذار شد. ولی با وجود این همچنان در پایان معاملات صف خرید ۳۸میلیون سهمی برای «ونوین» باقی ماند.
این درحالی است که بانک ملت خرید سنگین بیش از ۳۲۵میلیون سهمی را از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین تجربه کرد. در نماد بانک صادرات نیز گروه مالی سپهرصادرات به خرید‌های خود در این نماد ادامه داد و ۱۰میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز ۵/ ۲ میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کرد.
در میان نماد‌های فولادی نیز فولاد مبارکه شاهد خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی شرکت توسعه سرمایه رفاه بود. در همین راستا ملی سرب و روی ایران نیز خرید بیش از ۲۰هزار سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران را تجربه کرد. در این گروه تولیدی فولاد سپید فراب کویر از جمله نماد‌هایی بود که با حمایت سهامدار عمده روبه‌رو شد و در نهایت ۵/ ۱۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «کویر» جابه‌جا شد.
در این راستا دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «کویر» به عرضه سهم پرداختند. به‌طوری‌که در مجموع ۱۴میلیون سهم از سوی این دو سهامدار عرضه شد. دیروز نیز شاهد جابه‌جایی حدود ۱۴۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. در این میان بار دیگر سهام بانکی با محوریت «ونوین» در صدر توجهات معامله‌گران حقیقی قرار داشت و در مجموع خالص خرید ۷۰ میلیارد تومانی توسط این دسته از معامله‌گران را تجربه کردند.
خودرویی‌ها نیز شاهد جابه‌جایی ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار، اما دو گروه کالایی فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در مجموع شاهد انتقال ۷/ ۱۹ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودند.
عقبگرد سهامداران در بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید