دولت چین عکس کاربران تلفن همراه را ذخیره می‌کند

دولت چین عکس کاربران تلفن همراه را ذخیره می‌کند

در بسیاری از کشور‌ها برای خرید خط جدید تلفن همراه باید مشخصات شناسنامه‌ای خود را ارائه داد، ولی به نظر می‌رسد این برای نخستین بار است که تشخیص چهره نیز اجباری شده است.

کد خبر : ۷۴۵۹۸
بازدید : ۶۶۱۹
دولت چین عکس کاربران تلفن همراه را ذخیره می‌کند
در راستای اقدامات فزاینده دولت برای پایشگری شهروندان، مردم چین اگر بخواهند خط همراه جدیدی بخرند یا خدمات داده‌ای اینترنتی خریداری کنند باید بگذارند که با دستگاه پویشگر از صورت‌شان عکس بگیرند.

مقررات جدیدی که از یک‌شنبه به اجرا در میآید نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد نقض حریم خصوصی پدید آورده است و صد‌ها کاربر رسانه‌های اجتماعی از ضبط فزاینده داده‌هایشان دچار هراس شده‌اند.

عکس‌هایی که از خریدار خط همراه و خدمات داده‌ای میگیرند با اطلاعات هویتی آن‌ها که در فضای مجازی دارند مقایسه میکنند. انتقال خط تلفن همراه به دیگران هم ممنوع خواهد بود.

دولت میگوید در پی «حفاظت از حقوق قانونی و منافع شهروندان در فضای مجازی» و مهار کلاه‌برداری‌های تلفنی و اینترنتی در بین ۸۵۴ میلیون کاربر اینترنت در چین است. اکثر کاربران اینترنت در چین از طریق تلفن همراه به اینترنت وصل می‌شوند.

اما جفی دینگ از دانشگاه آکسفورد که در زمینه وضعیت هوش مصنوعی چین تحقیق می‌کند می گوید انگیزه احتمالی دولت چین ردگیری بهتر مردم است.

او گفت: «این اقدام در راستای حرکتی متمرکز برای ردگیری همگان است. دست‌کم چنین بلندپروازی‌هایی را مد نظر دارند.» یکی از کاربران وبگاه سینا وایبو می‌گوید: «پایشگری مردم دم به دم سفت و سخت‌تر میشود. آن‌ها (دولت) از چه میترسند؟»

بسیاری از کاربران دیگر هم شکایت دارند که نشت داده‌های خصوصی تاکنون نیز در چین خیلی زیاد بوده است. یکی از کاربران میگوید: «قبلاً دزد‌ها فقط نام ما را میدانستند ولی از این به بعد چهره ما را هم میشناسند.» و بیش از هزار کاربر این گفته وی را پسندیدند.

یک کاربر میگوید اغلب مزاحم‌هایی با خط آن‌ها تماس میگیرند که نام و نشانیشان را می‌دانند و میپرسد: الان میدانند چه قیافه‌ای دارم؟

البته برخی هم همدلی بیش‌تری با این قانون جدید داشتند و میگویند فقط نشانه «پیشرفت فناوری» است.

دولت چین در حال ایجاد سامانه‌ای فراگیر برای سنجش "اعتبار اجتماعی" است که رفتار ۱.۴ میلیارد شهروند چینی و میزان وفاداریشان به حزب کمونیست را رصد میکند.

طبق این طرح که اجرای آن قبل از این در برخی شهر‌ها آغاز شده بود اگر شهروندی سد معبر کند، کرایه وسایل حمل و نقل عمومی را نپردازد و حتی ولگردی کند امتیاز منفی می‌گیرد.
برای آن‌هایی هم که امتیاز اعتبار اجتماعیشان پایین باشد مجازات‌هایی در نظر گرفته‌اند برای مثال نمیگذارند چنین افرادی از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنند، سرعت اینترنت‌شان را کاهش میدهند و آن‌ها را به مردم معرفی میکنند.

از سال ۲۰۱۳ کاربران تلفن همراه برای خریدن خط جدید باید مشخصات شناسنامه‌ایشان را ارائه میدادند و از آن‌ها عکس هم میگرفتند. اقدام جدید برای شناسایی چهره کاربران به منظور آن است که این عکس‌ها را با اطلاعات شناسایی ذخیره شده کاربر مقایسه کنند.

در بسیاری از کشور‌ها برای خرید خط جدید تلفن همراه باید مشخصات شناسنامه‌ای خود را ارائه داد، ولی به نظر می‌رسد این برای نخستین بار است که تشخیص چهره نیز اجباری شده است.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷۰ میلیون دوربین مدار بسته در سراسر چین وجود داشت و هدف‌گذاری کرده‌اند که تا سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون دوربین دیگر هم نصب کنند.

تشخیص چهره به عنوان روشی برای به دام انداختن مجرمان مورد ستایش بوده است و سال قبل طبق گزارش رسانه‌ها، پلیس توانست با استفاده از این فناوری مجرمی را در کنسرتی بین ۶۰ هزار نفر دستگیر کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید