جنگ تجاری آمریکا با اروپا و آمریکای جنوبی

در شرایطی که نااطمینانی درخصوص جنگ تجاری بار دیگر بر تجارت جهانی سایه افکنده، ممکن است اونس طلا بار دیگر اندکی جان بگیرد و به ۱۵۰۰ دلار نزدیک‌تر شود.

کد خبر : ۷۴۶۴۷
بازدید : ۷۸۲۴
دونالد ترامپ شعله‌های جنگ تجاری را به اروپا و آمریکای جنوبی کشاند. ترامپ در واکنش تلافی‌جویانه به اقدام دولت فرانسه پس از اعمال مالیات بر خدمات دیجیتالی که شرکت‌های آمریکایی را دچار زیان خواهد کرد، از برنامه وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی بر ۴/ ۲ میلیارد دلار کالا‌های وارداتی فرانسه خبر داد.
همچنین وضع مجدد تعرفه فولاد و آلومینیوم برای دو کشور برزیل و آرژانتین نیز در دستور کار دولت واشنگتن قرار گرفته است. دلیل این اقدام نیز تضعیف پول ملی این کشور‌ها و فشاری که بر کشاورزان آمریکایی وارد می‌کند، عنوان شده است.

شلیک تعرفه‌های ترامپ به ۳ کشور
ترامپ در اجلاس ناتو نیز گفته: «بیانیه رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد ناتو و توصیف آن به «مرگ مغزى» اهانت‌آمیز و بى‌ادبانه بود؛ بسیار متعجب شدم. فرانسه البته از لحاظ اقتصادى هم شرایط خوبى ندارد. آن‌ها حتى کمپانی‌هاى ما را هم شامل مالیات‌شان می‌کنند، خوب ما هم از آن‌ها مالیات می‌گیریم. از همه کالاهایشان! اتحادیه اروپا تجارت بسیار غیرمنصفانه‌اى با ما دارد.
با اتحادیه اروپا در مورد ناتو و تجارت در حال صحبت هستیم. من طرفدار پروپاقرص برگزیت هستم و فکر می‌کنم نخست‌وزیر بریتانیا شخصیت قدرتمندى است که کارش را به درستى انجام خواهد داد! قصد دخالت در انتخابات‌شان را ندارم.

من هیچ موعد و ضرب‌الاجلى براى رسیدن به توافق تجارى با چین ندارم. شاید بهتر باشد کمى بیشتر صبر کنیم حتى تا بعد از انتخابات ریاست جمهورى ٢٠٢٠ (در این صورت تعرفه‌هاى جدید رأس ١٥ دسامبر در راه است!) ترامپ می‌گوید عربستان سعودی مورد حمله قرار گرفت و به کمک نیاز داشت به همین دلیل ما نیرو‌های نظامی خود را به آنجا بردیم و اکنون آن‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند. همچنین با رئیس‌جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون رابطه خوبی دارم، اما گاهی اوقات او حرف‌هایی می‌زند که نباید بزند.»
وی درخصوص انتخابات پارلمانی انگلستان و همکاری با جرمی کوربین گفت که با هر شخصی می‌تواند همکاری کند. ترامپ در مورد آلمان نیز گفت که این کشور سهم خود را به‌طور منصفانه به ناتو پرداخت نمی‌کند. شرایط ریسک‌پذیری تحت تاثیر نظرات دونالد ترامپ قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که شاخص‌های آتی سهام ایالات متحده به همراه نرخ بازدهی اوراق قرضه به سطوح پایین چرخش داشته‌اند. اونس طلای جهانی نیز سطح ۱۴۷۰ دلاری را لمس کرد.

تعرفه‌گذاری ترامپ به سود اونس طلا
اونس جهانی طلا در روز گذشته با معامله در قیمت ۱۴۶۲ دلاری باز شد؛ اما پس از بازگشایی بازار‌های اروپایی حدود ۴/ ۰ درصد تقویت شد و به ۱۴۷۰ دلار نیز رسید، هرچند پس از آن اندکی افت داشت. در شرایطی که نااطمینانی درخصوص جنگ تجاری بار دیگر بر تجارت جهانی سایه افکنده، ممکن است اونس طلا بار دیگر اندکی جان بگیرد و به ۱۵۰۰ دلار نزدیک‌تر شود.
به گزارش «اف ایکس امپایر»، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نشان می‌دهد که احتمال افت قیمت طلا در ماه دسامبر وجود دارد. اگر طلا نتواند سطح حمایتی ۱۴۶۰ دلاری را حفظ کند، احتمال ریزش قیمت در ماه دسامبر بیشتر خواهد شد. قیمت طلا روز ۲۰ نوامبر به سطح ۱۴۸۶ دلاری رسیده بود و اگر نتواند مجددا به این سطح قیمتی دست یابد، به احتمال زیاد با کاهش روبه‌رو می‌شود.
قیمت طلا هم اکنون زیر میانگین متحرک ۲۰ و ۱۰۰ روزه خود معامله می‌شود. به‌نظر می‌رسد اگر اتفاق و رویداد مهمی رخ ندهد، قیمت طلا تا پایان دسامبر نزولی خواهد بود. عامل مهم دیگری که می‌تواند بر قیمت طلا فشار زیادی وارد کند، افزایش شاخص سهام آمریکا خواهد بود.
انتشار آمار‌های امیدوارکننده درباره وضعیت اقتصادی آمریکا نیز موجب شده است تا شاخص دلار با افزایش روبه‌رو شود. تنش‌های تجاری و سیاسی بین آمریکا و چین نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر نوسانات قیمت طلا و سایر کالا‌های راهبردی داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید