فیلم «۲۳ نفر»؛ حماسه نوجوانان کرمانی روی پرده

فیلم «۲۳ نفر»؛ حماسه نوجوانان کرمانی روی پرده

به نظر من ۲۳ نفر بهترین فیلم‌جنگی بعد از جنگ است و بهترین اسارت سینمای ایران است. این اولین فیلمی است که من در آن اسارت را حس کردم و سر بلندیِ بازیگران آن را حس کردم و حالم را به شدت خوب کرد. هیچ ایرانی نمی‌تواند از این فیلم لذت نبرد.

کد خبر : ۷۴۸۱۳
بازدید : ۴۹۶۴
فیلم «۲۳ نفر» از فردا اکران می‌شود
فردا چهارشنبه سه فیلم جدید «جان‌دار» ساخته حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری، «تیغ و ترمه» از کیومرث پوراحمد و «۲۳نفر» به کارگردانی مهدی جعفری به چرخه اکران وارد می‌شوند؛ فیلم‌هایی که هر کدام به دلایلی امکان استقبال از آن‌ها زیاد است.
دو فیلم نخست به دلیل بازیگران و سابقه کارگردان و فیلم سوم به علت موضوع جذاب آن‌که حکایتی ساده، اما شگفت‌آور از ۲۳ نوجوان را در زمان جنگ روایت می‌کند. اکران فیلم «۲۳نفر» شاید در این برهه یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های فرهنگی است. فیلمی که اولین بار در جشنواره سال گذشته اکران شد و تحسین منتقدان و مخاطبان سینمای ایران را برانگیخت و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

حماسه نوجوانان کرمانی روی پرده
این فیلم در دوره گذشته جشنواره فجر توانست در ۶ بخش نامزد شود، اما تنها توانست سیمرغ بلورین بخش «بهترین فیلم از نگاه ملی» را از آن خود کند. همین اتفاق با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد و خیلی‌ها معتقد بودند حق مطلب درباره این اثر ادا نشده است.
البته شاید متفاوت‌ترین واکنش درباره این فیلم توسط مسعود فراستی، منتقد سختگیر برنامه «هفت» ابراز شد. فراستی پس از تماشای این فیلم گفت: «به نظر من ۲۳ نفر بهترین فیلم‌جنگی بعد از جنگ است و بهترین اسارت سینمای ایران است. این اولین فیلمی است که من در آن اسارت را حس کردم و سر بلندیِ بازیگران آن را حس کردم و حالم را به شدت خوب کرد. هیچ ایرانی نمی‌تواند از این فیلم لذت نبرد.
این فیلم فرم را تجربه کرده است. برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران جمع ساخته شده است. لذت این فیلم لذت بردن از هنر است و این لذت را می‌توان لمس کرد. قاب‌های این فیلم خیلی عجیب است، ناخودآگاهی فیلمساز جذاب است و نگاهش به پدیده درست است و باعث قاب‌های تکرار نشدنی می‌شود.»

علاوه بر این منتقدان دیگری هم این فیلم را ستودند و به نگاه سرراست و بدون اغراق کارگردان در به نمایش کشیدن این حماسه اخلاقی اشاره کردند. البته قصه این فیلم برگرفته از کتابی با نام «آن بیست و سه نفر» به قلم احمد یوسف‌زاده است که پیش‌تر‌ها منتشر شده و مورد توجه جامعه کتابخوان ایرانی قرار گرفته و بار‌ها تجدید چاپ شده است.
این اثر توسط مهدی جعفری به فیلم‌نامه تبدیل شده و یوسف‌زاده به‌عنوان مشاور در کنار او حضور داشته است. فیلم، اقتباسی سینمایی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیرو‌های عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال که اکثرا از تیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند، در اردیبهشت ۱۳۶۱ در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند.
صدام حسین پس از آگاهی از این موضوع و دیدن گزارش اسارت قوای ایرانی به دلیل شکست در خرمشهر سعی می‌کند از این ماجرا سوءاستفاده و به نفع خود بهره‌برداری تبلیغاتی کند و دستور می‌دهد که آن‌ها را از بقیه اسرا جدا کنند و به کاخ وی بیاورند.
صدام در دیداری که با این نوجوانان دارد سعی می‌کند خود را از این موضوع که این‌ها کودکانی بیش نیستند که به زور به جنگ فرستاده شده‌اند ناراحت نشان بدهد، با آن‌ها احساس همدردی می‌کند و به دختر کوچکش «حلا» می‌گوید که شاخه گل‌هایی را به آن‌ها بدهد و بعد با آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرد و می‌گوید که به‌زودی با موافقت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آن‌ها را به ایران برمی‌گرداند اما...

رشادت این ۲۳ نفر در دوران اسارت به قدری زبانزد شد که سال‌ها بعد پایشان به برنامه ماه عسل نیز باز شد. تیرماه سال ۹۴ در این برنامه که هر سال به مناسبت ماه رمضان از شبکه سوم تلویزیون ایران پخش می‌شود، این بیست و سه نفر حضور یافتند و ضمن پخش گوشه‌هایی از فیلم دیدار با صدام و بیان خاطرات و ایراد مطالبی از آنان قدردانی شد.
مجید پتکی، سعید آلبوعبادی، رضا نوری، عبدالحلیم تقلبی و محمد رشنو بخشی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. به نظر می‌رسد با اکران این فیلم بازار سینما تا حدودی با افزایش مخاطب روبه‌رو شود و علاقه‌مندان جدی هم بتوانند از میان فیلم‌های روی پرده انتخاب خوبی داشته باشند.

همچنین در همین روز قرار است فیلم «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد هم روی پرده برود که در جشنواره مورد انتقاد فراوانی قرار گرفت. افزون بر این فیلم «جان‌دار» اولین تجربه کارگردانی دو کارگردان جوان به نام‌های پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری هم اثر قابل توجهی است که روی پرده خواهد رفت. فیلم سینمایی جان‌دار درباره قتل و قصاص است. قتلی که ناموسی است و قصاصی که به پای ناموس در مرحله اجرا قرار دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید