پوکی استخوان بیماری خاموش

پوکی استخوان بیماری خاموش

میانسالان هم که خطر این بیماری برایشان جدی‌تر است، حتما روزی یک ساعت پیاده‌روی کنند، چرا که این ورزش دشمن پوکی استخوان است. البته بهتر است آن‌ها هر نوع فعالیت بدنی را با مشورت پزشک انجام دهند.

کد خبر : ۷۴۸۹۵
بازدید : ۱۱۹۷۹
پوکی استخوان بیماری خاموش
ویتامین D را دریابید
برای اینکه از پوکی استخوان و عواقب دردناک آن پیشگیری کنیم، باید از سنین پایین ورزش را در برنامه روزانه‌مان بگذاریم و روزانه نیم ساعت مداوم فعالیت بدنی انجام دهیم.

میانسالان هم که خطر این بیماری برایشان جدی‌تر است، حتما روزی یک ساعت پیاده‌روی کنند، چرا که این ورزش دشمن پوکی استخوان است. البته بهتر است آن‌ها هر نوع فعالیت بدنی را با مشورت پزشک انجام دهند.

به همه گروه‌های سنی خصوصا میانسالان و سالمندان توصیه می‌شود مواد غذایی حاوی کلسیم به‌خصوص لبنیات کم‌چرب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند تا بدن‌شان با افت کلسیم و مشکلات ناشی از آن مواجه نشود.

بهترین ذخایر کلسیم در شیر، ماست، پنیر و کشک است، اما دقت کنید که اضافه‌کردن شکر، نسکافه و کاکائو به شیر جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و برای افراد مبتلا به دیابت هم مضر است. به همه افراد توصیه می‌شود مصرف نوشابه‌های گازدار را تا حد امکان کم کنند.
این توصیه در مورد سالمندان با تأکید بیشتری همراه است. در سنین میانسالی و سالمندی بدن قدرت جذب کلسیم را تا حد زیادی از دست می‌دهد. این نوشیدنی‌ها مانع جذب کلسیم است و در کنار ضرر‌هایی که برای دستگاه گوارش و کنترل دیابت دارد، پوکی استخوان را هم تشدید می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید مکمل جذب کلسیم ویتامین دی است. خبر بد این است که اگر بدن ما ویتامین دی جذب نکند، قادر به جذب کلسیم هم نیست و خبر خوب اینکه ویتامین دی یکی از در دسترس‌ترین ویتامین‌هاست. برای اینکه بدن‌تان به اندازه کافی آن را دریافت کند، کافی ا‌ست روزانه نیم‌ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.
به عنوان آخرین راهکار برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می‌کنیم سیگار را ترک کنید، چون در کنار همه عوارض منفی بر سیستم قلبی - عروقی و تنفسی، بدن را در سنین بالا با خطر پوکی استخوان مواجه می‌کند.

نقش منفی آلودگی هوا
محققان دانشگاه فلوریدای آمریکا پروتیینی در بدن انسان کشف کرده‌اند که وجود آن سبب افت عملکرد سلول‌های استخوان‌ساز می‌شود. به گزارش ساینس، محققان دریافته‌اند کاهش جزئی این پروتیین در موش‌های اصلاح ژنتیکی‌شده، سبب افزایش سلول‌های استخوان‌ساز می‌شود. در ادامه این پژوهش، محققان دارویی تولید کرده‌اند که منجر به سرکوب این پروتیین و افزایش استخوان‌سازی می‌شود.

روش سنتی برای سنجش تراکم استخوان، استفاده از اشعه ایکس است. در کنار این روش، از روش‌های نوینی نیز استفاده می‌شود که علاوه بر سنجش توده استخوانی، کیفیت آن را نیز می‌سنجد. همچنین از مزایای روش‌های جدید سنجش استخوان این است که دستگاه‌های جدید، میزان مواد معدنی ناحیه مورد نظر را به همراه حدود هندسی آن
مشخص می‌کند.

محققان داده‌های بیش از ۹.۲‌میلیون نفر را که در آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به دلیل شکستگی در بیمارستان بستری شده بودند، بررسی کردند. آن‌ها دریافتند قرارگیری در معرض ذرات آلاینده هوا، با افزایش شکستگی استخوان در بین افراد مسن مرتبط است. طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، ذرات ریز قابل استنشاق با قطر ۲.۵ میکرومتر یا کوچک‌تر برای سلامت استخوان‌ها خطرناک است.

محققان دانشگاه بوستون طی هشت سال مستمر وضع ۶۹۲ فرد میانسال را طبق نظرسنجی سلامت ارزیابی کردند. سرپرست این تیم تحقیق می‌گوید: «بین کسانی که روزانه مکمل ویتامین دی دریافت می‌کنند و کسانی که ویتامین دی مورد نیازشان را از اشعه مستقیم آفتاب دریافت می‌کنند، از نظر جذب کلسیم تفاوتی وجود ندارد. به بیان دیگر، اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که آفتابگیر است، لازم نیست مکمل دارویی ویتامین دی مصرف کنید.»

باور‌های اشتباه را کنار بگذارید
هر استخوان‌دردی به پوکی استخوان مربوط است
این باور اشتباه است. درواقع شروع پوکی استخوان در بدن، چیزی نیست که شما بتوانید آن را در استخوان‌های خود
احساس کنید.

در میانسالی ممکن است در بدن احساس ضعف کنید تا جایی که شکستگی غیر قابل پیش‌بینی برایتان اتفاق بیفتد. این بیماری را فقط پزشکان به کمک سنجش تراکم استخوان که نتایج بسیار مطمئنی دارد، پیش‌بینی‌ می‌کنند.

چون جوانم نیازی نیست نگران پوکی استخوان باشم
این ذهنیت درست نیست. در حقیقت نباید هیچ زمانی را برای در پیش گرفتن سبک زندگی‌ای که از استخوان‌ها محافظت کند از دست داد، به‌خصوص اگر در خانواده شما سابقه پوکی استخوان وجود دارد.

مرد‌ها به پوکی استخوان مبتلا نمی‌شوند
این‌طور نیست. به‌طور کلی استخوان مردان از زنان قوی‌تر است و کمتر در معرض شکستگی قرار دارد، اما در مقابلِ هر چهار زن مبتلا به پوکی استخوان، یک مرد این بیماری را دارد. پوکی استخوان مردان معمولا ناشناخته باقی می‌ماند و فرد از آن آگاهی ندارد. همان‌طور که در زنان، کاهش استروژن باعث تحلیل سریع استخوان‌ها می‌شود، سطوح پایین تستوسترون و استروژن نیز در مردان مسن آن‌ها را مستعد شکستگی می‌کند.

شکستگی استخوان تنها عارضه جدی پوکی استخوان است
پوکی استخوان بیماری جدی و گاهی کشنده‌ای است و منجر به شکستگی استخوان لگن می‌شود. زندگی ۲۵درصد از سالمندان را در ٦ ماه اول پس از شکستگی مفصل ران خطر بسیار جدی تهدید می‌کند. علاوه بر این، جراحی مفصل باسن منجر به مشکلاتی مانند عوارض بیهوشی، ذات‌الریه، حملات قلب یا عفونت می‌شود.

پوکی استخوان آن‌قدر‌ها هم خطرناک نیست
این تصور اشتباه است. در برخی موارد پوکی استخوان کشنده است. شکستگی‌هایی که از ضربات بسیار کوچک ناشی می‌شود، باعث مجموعه‌ای از مشکلات ازجمله بیماری‌های عصبی، قلبی عروقی و حتی روحی و روانی می‌شود. درد و نقص حرکتی ناشی از شکستگی کیفیت زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید